شیراز در کانون قرآن؛ آیین «جبرئیل امین» به روایت حافظان قرآن

حفظ قرآن، سفری پرچالش و پرفراز و نشیب به سوی نور و معرفت است. در آیین جبرئیل امین که به تجلیل از حافظان قرآن کریم اختصاص یافته، پژواک اراده و عشق آتشین به قرآن در دل جوانان و بزرگ‌ترها نمایان می‌شود.

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ مهدی رحمانیان| در دنیای معاصر که چالش‌ها و مشکلات اجتماعی به هر سو چشم دوخته و فضای زندگی را تحت تأثیر قرار داده است، قرآن کریم به عنوان یک یار و راهنما در دل‌های مؤمنان جاودان مانده است.

حفظ و تلاوت این کتاب مقدس نه تنها اقدامی برای نزدیکی به خداوند، بلکه راهی برای پرورش روح و روان در برابر تندبادهای زندگی است.

در این راستا، مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) به عنوان یک نهاد فرهیخته‌ که چندین دهه در عرصه پرورش و تربیت حافظان قرآن درخشان عمل کرده، اقدام به برگزاری آیین «جبرئیل امین» می‌کند. این مراسم فرصتی است تا نه تنها از حافظان قرآن تجلیل شود، بلکه به جامعه یادآوری کند که تعهد به یادگیری و حفظ قرآن یک ارزش والا و انسانی است.

تجلیل از ستارگان قرآنی

در این مراسم قرار است از ۲۵۶ حافظ کل و ۲۱۴ حافظ ۲۰ جزء قرآن کریم که در یک سال اخیر در تلاش برای حفظ کلام الله موفق بوده‌اند، تجلیل شود. تقدیری که دلیلی بر همت و تلاش این انسان‌ها جهت ارتباط با معانی بالا و ارزشی قرآن کریم است.

شیراز در کانون قرآن؛ آیین «جبرئیل امین» به روایت حافظان قرآن

عشق به قرآن و تلاش برای حفظ آن، از روحیه جماعتی نشأت می‌گیرد که حتی در دل چالش‌ها و سختی‌ها می‌کوشند نور معرفت را در زندگی خود و دیگران روشن نگه دارند.

مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان، در نشست خبری پیش از این آیین، به اهمیت این مراسم و جزئیات آن پرداخت و سرگذشت و پشتکار حافظانی را روایت کرد که با عزم و اراده، راهی پرچالش را گزینش کرده و در آن موفق شده‌اند.

حفظ قرآن سن و سال نمی‌شناسد

«امسال از ۲۵۶ حافظ کل و ۲۱۴ حافظ ۲۰ جزء که در یک سال گذشته موفق به حفظ قرآن کریم شده‌اند تقدیر می‌شود.»

حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی، گفت: «امسال از ۲۵۶ حافظ کل و ۲۱۴ حافظ ۲۰ جزء که در یک سال گذشته موفق به حفظ قرآن کریم شده‌اند تقدیر می‌شود.»

او همچنین به تنوع و گستردگی این جمع اشاره کرد و افزود: «از میان این حافظان، ۲۵۲ نفر مرد و ۲۲۳ نفر زن هستند. مسن‌ترین فرد، بانویی ۵۸ ساله و کم‌سن‌ترین آن‌ها ۱۰ نوجوان ۱۳ ساله هستند؛ این آمار گواهی بر این است که حفظ قرآن محدود به سن و سال نیست و هر فردی می‌تواند در هر سنی به این هدف نائل شود».

شاهسونی در ادامه به آمار استان‌های برتر در زمینه حفظ قرآن پرداخت و تصریح کرد: «استان فارس با ۱۵۲ حافظ، کرمان با ۶۳، قم با ۴۱، تهران با ۳۲ و خوزستان با ۳۰ حافظ، استان‌های برتر در یک سال گذشته هستند.» او همچنین اعلام کرد که ۵۳ نفر از این حافظان دارای تحصیلات حوزوی و ۱۰۱ نفر با تحصیلات دانشگاهی و بالاتر هستند، به طوری که ۳۲۱ نفر از آن‌ها را دانش‌آموزان تشکیل می‌دهند.

این تنوع در سن و تحصیلات نشان‌دهنده اهمیت حفظ قرآن در تمام اقشار و طبقات اجتماعی است.

شیراز در کانون قرآن؛ آیین «جبرئیل امین» به روایت حافظان قرآن

دریادلان قرآنی

مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان همچنین از تفاهم‌نامه‌های این مؤسسه با نیروهای دریایی ارتش و نیروی انتظامی خبرداد و بیان کرد: «در این آیین از کارکنان نیروی دریایی ارتش که در دوره‌های شبانه‌روزی حفظ قرآن موفق شده‌اند، نیز تجلیل خواهد شد.» همچنین اعلام کرد که مرکز شبانه‌روزی حفظ قرآن بیت‌الاحزان در تهران برای کارکنان نیروی زمینی ارتش راه‌اندازی خواهد شد، که نشان‌دهنده اهتمام نظامی و رسمی به حفظ قرآن است.

۴۰ هزار حافظ، ۴۰ هزار شهید

فارس دومین استان اثرگذار در طرح «۴۰ هزار حافظ، ۴۰ هزار شهید» است، که تاکنون ۴۷ موسسه قرآنی و ۴۴۰۰ حافظ از استان فارس در آن نام‌نویسی کرده‌اند.

در ادامه، احمدرضا نداف، رئیس گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، به طرح «۴۰ هزار حافظ، ۴۰ هزار شهید» اشاره کرد و گفت: «امسال این طرح به شکلی گسترده در حال اجراست و فارس دومین استان اثرگذار در این طرح است، که تاکنون ۴۷ موسسه قرآنی و ۴۴۰۰ حافظ از استان فارس در این طرح نام‌نویسی کرده‌اند.»

نداف با بیان اینکه صدور گواهی حفظ قرآن به یکی از مشکلات تبدیل شده، از قرآن آموزان و حافظان کل و اجزای قرآن کریم خواست تا با شرکت در فرآیند آزمون اداره کل تبلیغات اسلامی، مدرک خود را دریافت کنند.

بیت الاحزان فراتر از مرزها

همچنین مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس به بین‌المللی شدن مؤسسه بیت الاحزان اشاره کرد و گفت: «امروز شاهد قرآن‌آموزانی از دیگر کشورها در مراکز این مؤسسه هستیم و هیچ جلسه قرآنی در سطح عالی کشور بدون حضور این مؤسسه شکل نمی‌گیرد.»

شیراز در کانون قرآن؛ آیین «جبرئیل امین» به روایت حافظان قرآن

به گفته قانعی، مؤسسه بیت الاحزان در فرایند ۲۸ ساله فعالیت خود در تربیت حافظان قرآن کریم درخشیده است. وی همچنین با اشاره به برخی فعالیت‌های قرآنی فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، اظهار کرد: امروز محافل قرآنی استان با محوریت شورای توسعه قرآنی نظم بیشتری گرفته است.

مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) که از سال ۱۳۷۵ فعالیت خود را آغاز کرده‌، یکی از پیشگامان در تربیت حافظان قرآن در کشور محسوب می‌شود و تا به امروز موفق به تربیت ۳۲۰۰ حافظ کل و ۷۰ هزار حافظ جزء شده است.

کد خبر 1781590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha