کانون های مساجد زمینه گسترش معارف دینی را فراهم کنند

حجت الاسلام ایزدی با بیان اینکه کانون های مساجد زمینه گسترش معارف دینی را فراهم کنند، گفت: کانون ها باید نیروهایی تربیت کنند که برای دین و زمینه سازی ظهور و جامعه مفید باشند.

حجت الاسلام علی ایزدی-متخصص مرکز تخصصی مهدویت و مدیر بخش پاسخگویی حرم مطهر حضرت معصومه(س)- در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی اظهار داشت: دلیل اهمیت فرهنگ مهدوی را باید در اهداف متعالی آن جستجو کنیم.

وی با بیان اینکه مهمترین هدف مهدویت بحث کمال و سعادت و قرب الهی است، افزود: دومین هدف در فرهنگ مهدویت می توان به بحث عدالت اشاره کرد چرا که عدالت برای مردم بسیار مهم است.

مدرس علوم عقلی سطوح عالی حوزه علمیه قم در ادامه گفت: سومین هدف مهدویت بحث رفاه است، زندگی راحتی که انسان به وسیله آن به سعادت برسد.

حجت الاسلام ایزدی با بیان اینکه راه رسیدن به اهداف مهدویت، انتظار است، افزود: انتظار دو معنا دارد که یکی انتظار مخرب و ایستا است که انسان با این نوع انتظار به هدف و نتیجه نمی رسد.

متخصص مرکز تخصصی مهدویت در ادامه عنوان کرد: نوع دوم انتظار، انتظار پویا و سازنده است و این انتظار پویا می تواند انسان را به اهدافش برساند و با استفاده از مولفه های این انتظار است که حرکت ایجاد می شود.

وی در خصوص مولفه های انتظار پویا و سازنده گفت: یکی از مولفه ها بحث قانع نبودن به وضع موجود است به این معنا که به بی دینی، بی عفتی، ظلم و بی عدالتی و وضع موجود در جامعه خود قانع نباشیم. 

حجت الاسلام ایزدی ادامه داد: دومین مولفه، امید دستیابی به وضع مطلوب است یعنی ما امید به عدالت و رسیدن به زندگی راحت داشته باشیم تا به سمت کمال حرکت کنیم.

مدرس علوم عقلی سطوح عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: سومین مولفه نیز حرکت و تلاش برای گذر از وضع نامطلوب موجود به سمت وضع مطلوب است و حرکت رکود را تبدیل به تلاش و مجاهدت برای رسیدن با کمال می کند.

وی در خصوص نقش مساجد در زمینه سازی ظهور عنوان کرد: اگر بخواهیم فرهنگ مهدوی و اهداف آن را در بین مردم ترویج کنیم یکی از راه ها و ابزارها، مسجد است.

حجت الاسلام ایزدی ادامه داد: اینکه کمال سعادت انسانی را پیگیری کنیم، این جایگاه را باید مسجد شرایطش و زمینه سازی آن را فراهم کند و اگر اهداف فرهنگ مهدوی برای مردم به نمایش گذاشته و توضیح داده شود می تواند برای مساجد نقش مهمی را برقرار کند.

متخصص مرکز تخصصی مهدویت در ادامه اظهار داشت: مسجد می تواند فرهنگ انتظار و انتظار صحیح را به مردم برساند.

وی در خصوص مولفه های مشترک بین مسجد و مهدویت گفت: یکی از مولفه ها این است که هر دو در پی سعادت و کمال انسان و جامعه و رسیدن به عدالت هستند و مسجد مقدمه ای برای رسیدن به ظهور است‌.

متخصص مرکز تخصصی مهدویت افزود: مسجدی که بتواند در محله خودش عدالت اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ... ایجاد کند می تواند زمینه ساز رسیدن به جامعه مهدوی شود و جامعه مهدوی، جامعه عدالت محور است.

حجت الاسلام ایزدی در ادامه بیان داشت: دومین مولفه مشترک بین مسجد و مهدویت این است که این دو می توانند به عنوان یک ابزار برای رسیدن انسان به سعادت شوند و جامعه را برای رسیدن با اهداف متعالی مهدویت بهره مند کنند.

مدرس علوم عقلی سطوح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: سومین مولفه مشترک این است که هر دو زمینه ساز ایجاد معرفت هستند و یک راه آشنایی با موضوع مهدویت می تواند مسجد باشد.

وی در ادامه گفت: مولفه دیگر این است که مسجد زمینه ساز عبادت و معنویت است و موضوع مهدویت برای عبادت قرار داده شده است و هر دو زمینه ساز تلاش و حرکت های اجتماعی و زمینه ساز امر با معروف و نهی از منکر هستند.

مدیر بخش پاسخگویی حرم مطهر حضرت معصومه(س) ادامه داد: مسجد و مهدویت عامل زمینه سازی ظهور هستند و مسجدی که این مولفه ها را داشته باشد زمینه ساز آن حرکت بزرگ است.

حجت الاسلام ایزدی با بیان اینکه حوزه علمیه از طریق مساجد، انقلاب اسلامی را رقم زد، افزود: انقلاب اسلامی از حرکت و تلاش مساجد به نتیجه رسید و پایگاه انقلاب بودند پس مساجد می توانند انقلاب مهدوی را رقم بزنند و ظهور را نزدیک تر و زمینه های ظهور را فراهم کنند. 

متخصص مرکز تخصصی مهدویت عنوان داشت: وظیفه مهم کانون های فرهنگی هنری مساجد تربیت نیروهای مخلص، انقلابی و جهادی است و وظیفه تربیتی بر عهده دارند و باید نیروهایی تربیت کنند که برای دین و زمینه سازی ظهور و جامعه مفید باشند. 

وی ادامه داد: برای رسیدن به این هدف باید معارف دینی را ایجاد کنند و افزایش دهند و کانون های فرهنگی هنری مساجد زمینه ایجاد شناخت معارف دینی و گسترش آن را در قالب برنامه های مختلف متناسب با اقشار را فراهم کنند. 

مدرس علوم عقلی سطوح عالی حوزه علمیه قم در پایان گفت: برگزاری دوره های آموزشی برای به کارگیری جوانان، نوجوانان و کودکان در امور مساجد از دیگر وظایف کانون ها است. 

کد خبر 1781709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha