جایگاه برتر گیلان در انواع تولیدات کشاورزی

استاندار گیلان با اشاره به ظرفیت‌های حوزه کشاورزی و بیان اینکه این استان در عمده تولیدات کشاورزی جایگاه اول تا پنجم را به خود اختصاص داده‌است، گفت: گیلان در تولید انواع محصولات کشاورزی اعم از چای، برنج، گل گاوزبان، فندق، مرکبات، کیوی و ماهیان سردآبی و گرم‌آبی جایگاه خوبی در کشور دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان گیلان، اسدالله عباسی در نشست ستاد سرشماری عمومی کشاورزی استان گیلان اظهار کرد: این خطه در تولید چای و فندق رتبه اول، مرغ، برنج و کیوی جایگاه دوم و در بسیاری دیگر از تولیدات جایگاه خوبی دارد.

وی با اشاره به افزایش تولید مرغ در گیلان طی سه سال اخیر بیان کرد: این میزان از حدود ۵۵۰ تا ۶۵۰ تن در روز در سال ۱۴۰۰ به هزار تن در سال جاری رسیده‌است.

نماینده عالی دولت در گیلان با تشریح اهمیت بخش کشاورزی و نقش آن در اقتصاد و اشتغالزایی اضافه کرد: زنجیره ارزش افزوده در تولید محصولات کشاورزی باید در استان تقویت شود.

وی با اشاره به نقش مهم روستاییان در تامین غذای مردم و امنیت غذایی اظهار کرد: ۹۰ درصد بهره‌برداران کشاورزی در روستاها فعالیت دارند و بخش عمده تولیدات کشاورزی نیز در مناطق روستایی انجام می‌شود.

استاندار گیلان با تاکید بر اینکه افق آینده حوزه کشاورزی باید برای کشاورزان تضمین شود، اضافه کرد: زمین‌های کشاورزی نباید با تغییر کاربری‌ها از بین برود.

وی در ادامه با اشاره به اجرای سرشماری عمومی کشاورزی از آبان ماه امسال همزمان با سراسر کشور در گیلان از فرمانداران خواست تا ضمن همکاری با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، همه ظرفیت‌ها را برای اجرای دقیق این سرشماری به کار گیرند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان نیز در این نشست با تشریح اهمیت حوزه کشاورزی گفت: این بخش از مهمترین حوزه های اقتصادی کشور و در گیلان مهمترین بخش است.

محمدرضا رستمی با بیان اینکه امنیت غذایی و سلامت جامعه در استقلال کشور و عدم وابستگی به بیگانگان نقش مهمی دارد، اظهار کرد: برای امنیت غذایی افزایش تولیدات کشاورزی مد نظر است.

وی با اشاره به اجرای سرشماری عمومی کشاورزی و اهمیت آن اضافه کرد: در اجرای این طرح در گیلان حدود هزار نفر از عوامل اجرایی، کارشناسان و عوامل ستادی همکاری می‌کنند.

مدیرکل دفتر حساب‌های اقتصادی مرکز آمار ایران با اشاره به اجرای ششمین سرشماری عمومی کشاورزی از ۱۲ آبانماه در سطح کشور گفت: فرمان اجرای سرشماری عمومی کشاورزی ۱۴۰۳ از سوی رئیس‌جمهور ابلاغ شده‌است و از تاریخ شروع به مدت یک ماه به انجام می رسد.

فرشاد روشن در این نشست بر ضرورت همکاری دستگاه‌ها در استان های کشور برای اجرای سرشماری عمومی کشاورزی تاکید کرد.

کد خبر 1781797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha