حوزه از هوش مصنوعی غافل نشود

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه حوزه نباید از هوش مصنوعی غافل شود گفت: ما باید خلق نظریه کنیم و از هوش مصنوعی نیز به عنوان یک وسیله استفاده کنیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم، آیت الله فاضل لنکرانی در مراسم افتتاحیه بیست وهفتمین سال تحصیلی مجتمع آموزشی و پژوهشی ائمه اطهار(ع) با گرامیداشت هفته وحدت گفت: هفته وحدت، هفته ای  سرنوشت ساز برای امت اسلامی است.

وی افزود: یکی از اموری که حوزه ها باید به آن بپردازند معرفی پیامبر از دیدگاه قرآن کریم است؛ این ضرورت نه تنها برای جامعه بیرونی مسلمین ضرورت دارد حتی انسان احساس می کند که خود امت پیامبر هم آنطور که شایسته است پیامبر گرامی اسلام را نشناخته اند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: قرآن کریم راجع به این شخصیت عظیم می فرماید «لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَّحیمٌ»؛ وجود پیامبر و ارزش های والای ایشان کاملا روشن نشده است، پیامبر خود را شریک همه غم های جامعه می دانستند، پیامبر برهدایت مردم حریص بودند حرص داشتند که انسانها مراتب توحید و اعتقاداتشان چگونه است.

آیت الله فاضل لنکرانی گفت: باید دید که آیا این آیه شریفه پیام فقهی نیز دارد یا نه، پیام فقهی مهم این آیات متوجه روحانیت است چون ما مدعی هستیم که وارث انبیا هستیم، روحانیت نیز باید به تبعیت از پیامبراکرم(ص) حریص باشد بر ایمان مردم، اگر جامعه ضعف ایمان دارد باید روحانیت قرار نداشته باشد، روحانیت موظف است مراقب دینداری مردم باشد و قبل از انقلاب اسلامی همین مراقبت از دین داری بود که قلوب مردم را متوجه انقلاب اسلامی کرد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به نقدهایی که به حوزه های علمیه می شود ابراز داشت: اساسا مگرافرادی همانند ابوعلی سینا، خواجه نصیرالدین طوسی و ملاصدرا غیر روحانی بودند که امهات نظری در دانشگاه بر نظریات آنها استوار است؛ روحانیت مظهر علم است، علم معرفت الهی قواعدش در اختیار روحانیت است که دائما در حال تکامل و غنی سازی معارف است و این غنی سازی علم و معرفت در حوزه ها دائمی است.

وی تصریح کرد: روحانیت مظهر علم است، ما در عین اینکه برای همه علوم احترام قائلیم، اما علمی که ممزوج به نورانیت و متصل به وحی است فقط در اختیار روحانیت است ، البته همه علوم ناشی از خدای تبارک و تعالی است که خالق علم است، ولی آن علمی که مبنایش قرآن و عترت است در حوزه هاست، ما کدام علمی را مشکل‌تر و عمیق‌تر و مؤثرتر از معرفت الهی داریم؟ مبانی‌ و ابعاد و قواعدمعرفت الهی، همه در اختیار روحانیت است و روحانیت اینها را بررسی می کند و دائماً در حال تکامل است، حوزه‌ها دائماً این مبانی را بازسازی و غنی‌سازی می‌کنند، غنی‌سازی در حوزه‌ها دائمی است، مسئولیت اصلی حوزه‌ این است.

وی گفت: اگر این عمق را در حوزه ها از دست بدهیم از این مسئولیت ها فاصله گرفته ایم، اگر طلاب تنها برای مدرک، نمره و ارتقا پایه و سطح تلاش کنند از این حقیقت فاصله گرفته ایم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: حوزه از هوش مصنوعی غافل نباشد ما باید خلق نظریه کنیم و از هوش مصنوعی نیز به عنوان یک وسیله استفاده کنیم.

آیت الله فاضل لنکرانی همچنین به لزوم دفاع از انقلاب اسلامی در عرصه های مختلف پرداخت و گفت: حوزه شاخصه اصلی اش ایمان و توجه به مردم است، حوزه باید از انقلاب و اهداف امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب دفاع کند، چرا که همه این برکات به خاطر انقلاب اسلامی بوده لذا تقویت مبانی علمی انقلاب اسلامی در همه ابعاد از اهداف مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) است.

آیت الله فاضل لنکرانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه همه  این موفقیت های علمی و معرفتی در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) به عنایات و لطف خدا بوده است تصریح کرد: در بیست و هفتمین سال تأسیس مرکز فقهی قرار داریم، این شجره مبارکه‌ای که به دست مرجع بزرگوار عالم تشیع مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی رضوان الله تعالی علیه غرس شد و امروز ما شاهد آثار و برکات و نتایج آن هستیم. همه اینها به فضل وعنایات خدای تبارک و تعالی و دعای امام زمان (عج) است که من تردیدی ندارم عنایت آن حضرت شامل مجموعه‌ی حوزه مقدسه است که گوشه‌ای از آن این مرکز فقهی در قم، مشهد، ‌افغانستان و بعضی از نقاط دیگراست.

وی تاکید کرد:ما دنبال این هستیم که فضلا در این مجموعه به عمق معارف دینی و عمیق ترین مطالب  فقهی، اصولی کلامی و تفسیری اطلاع پیدا کنند و مسلط شوند، هدف این است که وقتی طلبه سطح را تمام کرد بتواند رسائل، مکاسب و کفایه را تدریس کند و البته در کنار آن به تهذیب و مسائل معنوی نیز توجه کامل داشته باشد.

کد خبر 1781839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha