ابتکارات کانون «حضرت علی(ع)» در جذب نسل Z به مسجد

مدیر کانون فرهنگی هنری حضرت علی(ع) شهرستان دهگلان  گفت: کانون و مسجد امام علی(ع) دهگلان با ابتکار خاصی که در جذب بچه‌ها به مسجد به کار برده، توانسته در مدت کوتاهی  اعضای این کانون را از ۱۰۰ نفر به ۴۰۰ نفر افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، ساختار مهم کانون‌های فرهنگی و هنری را باید با ابتکار و اقناع سازی برای طیف‌های گسترده جذاب کرد چراکه از جمله مردمی‌ترین و گسترده‌ترین شبکه های فرهنگی کشور هستند و می توانند منشاء اثرات فوق‌العاده باشند.

کشف و پرورش استعداد و انجام فعالیت‌های فرهنگی در طیف‌های متنوع در دل کانون‌های مساجد  می‌تواند به نوجوانان و خانواده آن‌ها انگیزه حضور در مسجد را بدهد.

کانون فرهنگی هنری «حضرت علی(ع)» دهگلان کردستان یکی از کانون‌های موفق در جذب نوجوانان و دانش آموزان به مسجد است، این کانون مسجدی با ایجاد اشتغال برای بانوان بی سرپرست و بد سرپرست سعی کرده تا گامی در ایجاد اشتغال و کارآفرینی بردارد.

سمیه شاهمرادی در گفت‌وگو با خبرنگار مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان بیان کرد: کانون فرهنگی هنری حضرت علی(ع) یکی از کانون‌های فعال در جذب مخاطبان به مسجد است.

مدیر کانون فرهنگی هنری حضرت علی(ع) دهگلان افزود: در فصل مدارس از دانش آموزان خواستیم تا در مراسم های مسجد شرکت کنند و برای آن‌ها برنامه‌های متعدد از جمله بازی، نقاشی و مسابقه می گذاشتیم، با این کار در وهله نخست بچه ها راغب به حضور در مسجد و سپس عضو کانون می شدند .

به گفته وی؛  کانون و مسجد امام علی(ع) دهگلان سال گذشته حدود ۱۰۰ نفر عضو داشت اما با گذشت یک سال ۴۰۰ نفر را عضوگیری کردیم که بیشتر اعضا را نوجوانان تشکیل می‌دهند.

شاهمرادی با بیان اینکه مدارس ظرفیت خوبی برای جذب بچه ها به مسجد است، گفت: این کانون از این ظرفیت استفاده کرد  و یک پل ارتباطی با مدرسه و  یک پل ارتباطی هم با خیریه ها زد، به نحوی که برای ایجاد شغل و کارآفرینی بانوان بی سرپرست و بدسرپرست شناسایی و آنها را جذب به مسجد کردیم.

مدیر کانون فرهنگی هنری حضرت علی(ع) دهگلان ادامه داد: این کانون در حوزه اشتغال زنان بدسرپرست و بی سرپرست هم قدم های خوبی برداشته است و توانسته برای آن‌ها ایجاد شغل  کند. هم اکنون ۲۰ نفر از این بانوان در رشته های خیاطی و گلیم بافی دارای شغل شده اند.

وی با اشاره به طرح مسجد، کانون نشاط هم گفت: در این طرح کلاس‌های تقویتی، روخوانی و روانخوانی، حفظ قرآن و آموزش احکام  به عنوان کلاس های اوقات فراغت دانش آموزان دایر شد و دانش آموزان هم از این کلاس ها استقبال پرشوری داشتند.

شاهمرادی ادامه داد: دایر کردن برنامه‌های کمک آموزشی درسی و جذب معلمان دلسوز برای دانش آموزان ضعیف، موجب اشتیاق بیشتر بچه‌ها به حضور در این کلاس ها و برنامه های مسجد شده است.

مدیر کانون فرهنگی هنری حضرت علی(ع) دهگلان با اشاره به کمبود بودجه در این کانون، گفت: در عید قربان حدود ۲۰۰ بسته حمایتی برای خانواده های نیازمند تهیه کردیم، در واقع از  توان خیرین برای نیازمندان و جذب مخاطبان به مسجد بهره بردیم و برای نوجوانان فعال هدیه‌هایی تهیه شد تا بچه ها دلخوش به حضور در کلاس‌های مسجد باشند.

به گفته وی؛ این مسجد مشکل مکان، صندلی و میز، کولر و  آبسردکن دارد اما برای جذب بچه ها از خانه آب سرد، میوه و خوراکی برای بچه ها به مسجد می آورم، با وجود این مشکلات در کنار برنامه‌های متنوع  حضور  بچه‌ها در  مسجد کمرنگ نشده است.

کد خبر 1781843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha