وحدت عملی یعنی مبارزه دوشادوش شیعه و سنی برای فلسطین

حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی گفت: اگر امروز ما به سخنان پیامبر صلی الله علیه و آله و حضرت علی علیه السلام گوش می‌کردیم وَ عَلَیْکُمْ بِالتَّوَاصُلِ وَ التَّبَاذُلِ بودیم و هر کدام به دنبال نیت‌های خودمان نبودیم و به اسم مذهب خواسته‌های خودمان را دنبال نمی‌کردیم مسئله فلسطین حل شده بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی در دیدار با تعدادی از مدیران کانون های مساجد اهل سنت کشور همزمان با هفته وحدت در حسینیه جماران به تبیین نکاتی در زمینه وحدت امت اسلامی پرداخت.

 وی در ابتدای این دیدار ضمن تبریک میلاد رسول اکرم صلی الله علیه و آله گفت: در دنیای اسلام هر کس آبرویی در تمدن عظیم اسلامی دارد به خاطر قرابت ، نزدیکی و عنایتی است که از وجود مبارک آن حضرت(ص) گرفته است و انشاء الله بتوانیم رهروان خوبی برای آن حضرت باشیم.

یادگار امام راحل رحمت الله علیه در ادامه با یاد رهبر کبیر انقلاب اسلامی از شهدای انقلاب به عنوان فرزندان امام بزرگوار نام برد و یاد همه شهدا را به خصوص شهدای اهل سنت را با نثار فاتحه‌ای گرامی داشت.

حجت الاسلام سید حسن خمینی در ابتدای سخنان خود به موضوع وصیت اشاره کرد و وصیت را خلاصه‌ای از باورها و اعتقادات یک فرد دانسته و افزودند: اگر وصیت از طرف یک فرد صاحب علم و فضل باشد دارای ارزش مضاعف خواهد بود.

وی ادامه داد حضرت علی علیه السلام در نامه ۴۷ نهج البلاغه در وصیت به حسنین علیهم السلام می‌فرمایند به یک نکته بسیار مهم تنبه می‌دهند و آن سفارش به با هم بودن است حضرت می‌فرمایند: وَ عَلَیْکُمْ بِالتَّوَاصُلِ وَ التَّبَاذُلِ، وَ إِیَّاکُمْ وَ التَّدَابُرَ وَ التَّقَاطُعَ

حجت الاسلام خمینی با اشاره به اینکه تمام چهار مصدری که حضرت در این وصیت به کار می‌برند از باب تفاعل می‌باشد، ادامه داد: باب تفاعل دو فاعلی می‌باشد یعنی امکان ندارد که یک طرفه بشود آن را ایجاد کرد و باید با همدیگر آن را ایجاد کنیم به همین جهت جامعه اسلامی اگر بخواهد وَ عَلَیْکُمْ بِالتَّوَاصُلِ وَ التَّبَاذُلِ، وَ إِیَّاکُمْ وَ التَّدَابُرَ وَ التَّقَاطُعَ شود باید همدل شود و به هم پیوند بخورد.

 وی ادامه داد: باید مراقب باشیم که روابط بین مسلمانان قطع نشود و به هم پشت نکنند معیار بزرگ وحدت در جامعه امروز مسئله فلسطین است و شاید وحدت عملی یعنی اینکه شیعه و سنی امروز برای فلسطین می‌جنگند.

یادگار امام راحل رحمت الله علیه ادامه داد: وحدت یعنی ستیز برای اینکه نام پیامبر صلی الله علیه و آله در گلدسته‌ها طنین انداز شود و مسجد الاقصی که برای تمام مسلمانان است در اختیار دشمن قرار نگیرد شاید اگر امروز پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در میان ما بودند شکایت می‌کردند که این همه مسلمان نتوانستید پرچم اسلام را در یک سرزمین برافراشته نگه دارید فریاد یا ایها المسلمین شنیدید و این همه کشور بودید و به نام من قسم می‌خوردید و اسم فرزندانتان را اسم من می‌گذاشتید اما نتوانستید در یک جغرافیای کوچک از برادران و خواهران مسلمانتان دفاع کنید آن هم در مقابل کسانی که به هیچ قانونی پایبند نیستند حتی قانونی که خودشان نوشته‌اند.

سید حسن خمینی ادامه داد: در جامعه دروغین جهانی که مقامات برخی از کشورها در ظاهر چیزهایی را فریاد می‌زنند اما با این وجود، رژیمی کودک می‌کشد زنان را می‌کشد بیمارستان‌ها را خراب می‌کند اما جهان در مقابل بمباران لحظه ای منطقه‌ای کوچک عملی انجام نمی‌دهد به خاطر اینکه آنها مسلمانند.

وی افزود: اگر امروز ما به سخنان پیامبر صلی الله علیه و آله و حضرت علی علیه السلام گوش می‌کردیم وَ عَلَیْکُمْ بِالتَّوَاصُلِ وَ التَّبَاذُلِ بودیم و هر کدام به دنبال نیت‌های خودمان نبودیم و به اسم مذهب خواسته‌های خودمان را دنبال نمی‌کردیم مسئله فلسطین حل شده بود.

یادگار امام راحل ادامه داد: اتفاقات امروز غزه معلول ستیزه‌های بین مسلمانان است و به تعبیر رهبر انقلاب اسلامی شیعه انگلیسی و اهل سنت آمریکایی منشأ یکسان دارند و کسانی که چنگ به این مسئله می‌زنند مانند جریان داعش که چند سال جهان اسلام را درگیر خود کرد تنها کمک می کنند تا اسرائیلی‌ها با خیال راحت زندگی خود را بکنند و به گسترش ریشه‌های خود در سرزمین‌های اسلامی بپردازند.

وی ادامه داد: حال چه جنایت دیگری در اسرائیل اتفاق بیفتد و چند نفر دیگر باید کشته شوند تا جامعه اسلامی به فکر بیفتد و از پتانسیل خود استفاده کند و یا حداقل جوامع اسلامی روابط خود را با اسرائیل قطع کنند.

سید حسن خمینی یادآور شد: سخن از وحدت روزگاری سخت بود اما به لطف خدا امروز خیلی راحت است و به تعبیر حضرت آیت الله سیستانی که درباره رابطه شیعه و سنی پرسیده بودند و ایشان فرموده بودند که «نگویید برادران ما هستند بلکه انفسنا هستند و ما یکی هستیم» اگر مسلمانان اینگونه به مسئله نگاه کنند دست از اختلافات برمی‌دارند و امروز اندیشمندان جهان اسلام به این نتیجه رسیده‌اند.

وی در پایان ضمن تشکر از حضور فعالان کانون‌های مساجد ابراز امیدواری کردند: به فضل خدا بتوانیم طبق وصیت حضرت پیش برویم و شاهد پیروزی بزرگ مسلمانان باشیم

کد خبر 1782005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha