آیت‌الله کعبی در گفتگو با شبستان:

جایگاه زن در سیره‌نبوی مبتنی بر عدالت و کرامت‌ انسانی است

در سیره پیامبر(ص) زن دانا و توانا نماد زندگی پاک، آزادی واقعی و برازندگی است
جایگاه زن در سیره‌نبوی مبتنی بر عدالت و کرامت‌ انسانی است

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه جایگاه زن در سیره نبوی مبتنی بر توحید، عدالت و کرامت انسانی است گفت:در سیره پیامبر، زن دانا، پویا و توانا نماد زندگی پاک، آزادی واقعی و برازندگی است.

آیت الله «عباس کعبی» عضو مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با خبرگزاری شبستان در استان قم، با تبریک سالروز میلاد باسعادت پیامبرگرامی اسلام و امام صادق (ع) به جایگاه زن در سیره نبوی پرداخت و گفت: جایگاه زن در سیره نبوی مبتنی بر توحید، عدالت و کرامت انسانی است  و زن به عنوان مدیر داخلی خانواده می تواند در سطح جامعه اسلامی در تحقق کرامت انسانی تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: نبی مکرم اسلام می فرماید بهترین شما، بهترین با خانواده است و به جز انسان های بد زنان را تحقیر نمی کنند و همیشه تاکید داشتند هرکس همسری برمی گزیند او را احترام و تکریم کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: از جمله ویژگی های اخلاقی پیامبر علاوه بر خوش منظری و گشاده رویی و بردباری و شجاعت، احترام به شخصیت زن است و می فرمایند هر چه انسان ایمانش بیشتر شود علاقه مندی اش به خانواده و محبت و مودتش نسیت به زن  بیشتر می شود. پیامبر اسلام همیشه به مشورت با زنان تاکید ویژه ای داشتند و علاوه بر مسائل خانوادگی در مسائل جنگی نیز از جمله صلح حدیبیه با زنان مشورت می کردند.

یامبر اسلام همیشه به مشورت با زنان تاکید ویژه ای داشتند و علاوه بر مسائل خانوادگی در مسائل جنگی نیز از جمله صلح حدیبیه با خانواده مشورت می کردند.

وی افزود: در مسئله تشکیل خانواده که مبنای تشکیل جامعه اسلامی است نبی مکرم اسلام در انتخاب همسر به زن آزادی و اختیار داده است، ایشان درباره دختر بزرگوار خود حضرت فاطمه صدیقه(س) تاکید داشتند که ایشان نمونه زن کامل و انسان کامل هستند و همیشه آخرین خداحافظی و همچنین اولین دیدار حضرت بعد از سفرها و جنگ ها با حضرت زهرا(س) بود.

آیت الله کعبی ادامه داد: نبی مکرم اسلام در دورانی که دختران را زنده به گور می کردند بارها دست حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را بوسیدند و در مقابل ایشان احترام می گذاشت و بر می خاست و دخترش را در جای خودش می نشاند و اینگونه شخصیت زن را تکریم می کرد.

وی در ادامه با اشاره به تحولی که پیامبر(ص) در نگاه به زنان، شان و جایگاه آنها ایجاد و فرصتی که برای حضور آنها در عرصه های اجتماعی فراهم کردند گفت: پیامبر اسلام همیشه به مشورت با زنان تاکید ویژه ای داشتند و علاوه بر مسائل خانوادگی در مسائل جنگی نیز از جمله صلح حدیبیه با زنان مشورت می کردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: همچنین زن ها در فتح مکه و بعد از فتح مکه با نبی مکرم اسلام بیعت کردند و در هجرت پیامبر نیز زن ها مشارکت داشتند، همچنین در بیعت با حکومت اسلامی و امر به معروف و نهی از منکر و..

وی با اشاره به فرمایشات پیامبر در خصوص خشونت علیه زنان گفت: ایشان در جایی می فرمایند هر مردی که بر همسرش صدمه ای وارد کند خداوند به نگهبان آتش فرمان می دهد که ۷۰ ضربه در آتش  برگونه اش زنند و هر مرد مسلمانی که چنگ بر گیسوی همسر زند  دست های او را با میخ های آتشین می کوبند و خداوند هرکس را که همسرش را کتک زند رسوا می کند.

آیت الله کعبی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شعار مخالفان پیشرفت زنان و مخالفان نگاه تمدنی اسلام به زنان، در قالب شعار زن، زندگی، آزادی گفت: این شعار ضمن اینکه هنرمندانه، زیبا و جذاب است اما فریبنده است و با دام های شیطانی آمیخته است؛ واقعیت این است که که دشمنان اسلام با ترویج سبک زندگی غربی می خواهند هویت زن مسلمان را که بر پایه سیره رسول الله و بر اساس کرامت و شخصیت والای انسانی است را تخریب کنند.

وی ادامه داد:  در اسلام ودر سیره پیامبر،عزت و منزلت و کرامت زن در پرتو ایمان به خانواده‌بنیادی و احیای فطرت ومهر و عفت و عقلانیت در ایفای نقش سازنده و حضور موثر درهمه عرصه های زندگی تامین می شود. امروز به برکت انقلاب اسلامی زنان زینبی با فرهنگ صبر و ایثار و مقاومت ضعف را به قدرت و تهدید را به فرصت تبدیل کرده اند.

امروز به برکت انقلاب اسلامی زنان زینبی با فرهنگ صبر و ایثار و مقاومت ضعف را به قدرت و تهدید را به فرصت تبدیل کرده اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه اداد: در سیره پیامبر اسلام، زن دانا، پویا و توانا نماد زندگی پاک، آزادی واقع، شایستگی، هنرمندی و برازندگی است. استعداد و توانمندی فطری زن در مسیر رشد در بستر خانواده اصیل و پایدار شکوفا می شود و کرامت زنان با رویکرد راهبردی و برنامه ای و تحول گرا در پرتو علم و ایمان تجلی پیدا می کند و امروز به برکت انقلاب اسلامی زنان زینبی با فرهنگ صبر و ایثار و مقاومت ضعف را به قدرت و تهدید را به فرصت تبدیل کرده اند.

آیت الله کعبی با بیان اینکه زنان کارآمد با حضور در میدان کار و تلاش با ظرافت و هنرمندی و ویژگی های منحصر به فرد به زندگی معنا می دهند گفت: زنان مومن و انقلابی ومتعهد با شادابی و نشاط اجتماعی می توانند هوشمندانه هیجانات خود را در مسیر رشد و کمال مدیریت کنند و درمقابل دشمنان اسلام و خائنان به ملت ایران که همواره نگاه ابزاری و بردگی و کالایی به زن دارند، بایستند.

وی در ادامه با اشاره  به الگوی سوم زن، گفت: با توجه به ویژگی های زن مسلمان، ماموریت اصلی زن مسلمان این است که شعار نه غربی نه شرقی را با نفی جایگاه تشریفاتی و بزک کرده با تکیه بر نقاط قوت زنانه همراه با ایمان و عفت با حضور در صحنه و مقابله با شعارهای فریبنده ای که همواره جایگاه زنان را تحقیر می کند و به زنان ظلم می کند می توانند بر الگوی مادی معاصر غلبه کرده و در میدان حاضر شوند.

عضو مجلس خبرگان رهبری  تاکید کرد: زنان در میدان علم و حلم ،میدان ایمان ، میدان سازندگی و در میدان مدیریت با حفظ حجاب وعفت خود و قوت زنامه خود می توانند حضور شاداب و بانشاطی داشته باشند.

کد خبر 1782020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha