مردم ایران و روسیه دیدی مثبت و زیبا از فرهنگ و هنر همدیگر دارند

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از نمایشگاه مشترک هنرمندان نقاش ایران و روسیه با عنوان «نقش دوستی» که به ابتکار و همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه و با همکاری آکادمی آبرنگ و هنرهای زیبای مسکو به نام سرگئی آندریاکی برپا شده است، بازدید کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضمن تشکر از برگزارکنندگان این جشنواره، آن را رویدادی تأثیرگذار برای دوستی و نزدیکی مردم دو کشور دانست.

وی در حین بازدید از آثار خلق شده توسط هنرمندان روس و ایرانی درباره موضوعات مختلف کشورهای یکدیگر گفت: این آثار نشان از آن دارد که مردمان کشورهای ما دیدی مثبت و زیبا از فرهنگ و هنر هم دارند و انتخاب موضوعات نیز نشان می‌دهد جنبه‌های فرهنگی، دینی، ادبی و زیبایی‌شناسی بیشتر مورد توجه است.

ایمانی‌پور پس از بازدید از بخش‌های مختلف نمایشگاه «نقش دوستی» اظهار داشت: خلق چنین آثاری نشان‌دهنده توجه مردم روسیه و ایران به فرهنگ غنی دو کشور است و این توجه خود می‌تواند برای ترغیب آنها به شناخت بیشتر یکدیگر کمک‌کننده باشد.

مردم ایران و روسیه دیدی مثبت و زیبا از فرهنگ و هنر همدیگر دارند

ویاچسلاو ژلواکوف، رئیس آکادمی آبرنگ و هنرهای زیبای مسکو نیز ضمن ابراز شگفتی از خلق این حجم از آثار توسط هنرمندان دو کشور، آنها را بسیار خلاقانه دانست و گفت: بسیار جالب است که این آثار را اکثرا کسانی خلق کرده‌اند که تا به حال به کشورهای یکدیگر سفری نداشته‌اند و از نزدیک آنجا را ندیده و درک نکرده‌اند اما این نشانگر آن است که دیدگاه و فرهنگ‌های ما قرابت‌های بسیاری باهم دارند.

وی ابراز کرد: اهدای تور ایران و روسیه به نفرات برتر هم می‌تواند در راه فهم و درک بیشتر برگزیدگان از جوامع یکدیگر، گام اول محسوب شود.

مردم ایران و روسیه دیدی مثبت و زیبا از فرهنگ و هنر همدیگر دارند

در پایان این بازدید، هدایایی به رسم یادبود از طرف سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به دست‌اندرکاران برپایی این رویداد در آکادمی اعطا شد.

جشنواره نقاشی با عنوان «نقش دوستی» که به ابتکار و همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه و همکاری آکادمی آبرنگ و هنرهای زیبای مسکو به نام آندریاکی در سطح مردمی و بین هنرمندان نقاش دو کشور تدارک دیده شده از ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ رسما کار خود را آغاز کرد.

این جشنواره که برای نخستین بار بین ایران و روسیه با موضوع «نقاشی» به صورت مشترک برگزار شد، فرآیندی شش ماهه را طی کرد و افزون بر ۶۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره در تهران و مسکو ارسال شدند.

در این جشنواره ۱۰۰ اثر درباره موضوعات مختلف از ایران توسط هنرمندان روس و متقابلا ۱۰۰ اثر درباره موضوعات مربوط به روسیه از هنرمندان ایرانی همچنین ۴۰ اثر از اساتید دو کشور در این رشته که مختص این رویداد خلق شده بودند، توسط گروهی از داوران بین‌المللی به عنوان منتخب در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفتند.

آثار این نمایشگاه در شهرهای سنت‌پترزبورگ و قازان نیز ارائه می‌شوند و سپس برای تشکیل نمایشگاه‌هایی در تهران، اصفهان و شیراز به ایران منتقل خواهند شد.

ویاچسلاو ژلواکوف رئیس آکادمی، الکساندر پیکالف مدیر تعاملات بین‌المللی آکادمی، حسین دیوسالار دبیر شورای عالی، سید مصطفی حسینی نیشابوری مدیرکل قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مسعود احمدوند رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه و یلیزاوتا آندریاکی استاد آکادمی و فرزند هنرمند فقید سرگئی آندریاکی، در این بازدید، ایمانی پور را همراهی کردند.

حجت‌الاسلام محمدمهدی ایمانی‌پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رئیس شورای سیاستگذاری دینی و هماهنگی گفتگوی ادیان جمهوری اسلامی ایران به دعوت مفتی شیخ راویل عین‌الدین رئیس شورای مفتیان روسیه جهت شرکت در بیستمین مجمع بین‌المللی مسلمانان با عنوان «مسیر صلح: گفتگو مبنای همزیستی هماهنگ» که ۳۱-۳۰ شهریور ۱۴۰۳ با حضور نمایندگان ۴۸ کشور جهان برگزار می‌شود، به مسکو سفر کرد.

کد خبر 1782141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha