پیامبر اسلام (ص) نسبت به مقام زنان احترام ویژه‌ای قائل بودند

سروزیر ایالت پنجاب در جمع شخصیت‌های علمی و مقامات فرهنگی پاکستان گفت: حقوقی که اسلام به زنان عطا کرده است، در هیچ دین یا نظام دیگری یافت نمی‌شود. پیامبر(ص) با رفتار و گفتار خود، اهمیت احترام و مقام زنان را به جامعه نشان دادند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت میلاد باسعادت پیامبر اکرم(ص)، اداره اوقاف ایالت پنجاب سمیناری با عنوان «نظام آموزش دولت از دیدگاه سیره النبی(ص)» با حضور شخصیت‌های برجسته علمی، مذهبی و دیپلماتیک از کشورهای مختلف از جمله ایران، کویت، مصر و تونس و مقامات بلندپایه ایالت پنجاب در شهر لاهور برگزار کرد.

اهمیت آموزش در سیره پیامبر(ص) به کودکان

خانم مریم نواز شریف، سروزیر ایالت پنجاب در سخنرانی خود بر اهمیت آموزش در سیره پیامبر(ص) به کودکان و اصول تربیتی آن حضرت تأکید کرد و گفت: والدین باید فرزندان خود را از همان ابتدا با سیرت پاک پیامبر اسلام(ص) آشنا کنند. آنچه انسان از خانواده می‌آموزد، نه تنها در این دنیا بلکه در آخرت نیز برای او مفید است. پیامبر اکرم(ص) پایه‌گذار حقوق بشر بودند و این اصول اولین بار در مسجد نبوی به بشریت عرضه شد.

وی تصریح کرد: امروز این تعالیم در سراسر جهان گسترش یافته و حقوق هر انسان در سایه این آموزه‌ها به درستی تعریف شده است.

پیامبر اسلام (ص) نسبت به مقام زنان احترام ویژه‌ای قائل بودند

خانم مریم نواز شریف به حقوق زنان اشاره کرد و افزود: حقوقی که اسلام به زنان عطا کرده است، در هیچ دین یا نظام دیگری یافت نمی‌شود. پیامبر اکرم(ص) با رفتار و گفتار خود، اهمیت احترام و مقام زنان را به جامعه نشان دادند. ایشان درباره حضرت فاطمه(س) فرمودند: «او پاره تن من است.» این نشان‌دهنده اهمیت بالای جایگاه دختران و زنان در اسلام است.

محبت واقعی به پیامبر(ص) پیروی از اوست

اصغر مسعودی، مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور به نمایندگی از کشورمان در این سمینار شرکت کرد و اظهار داشت: خداوند بر سر راه گمشدگان چراغی پرفروغ قرار داد. امروز بیش از هر زمان دیگر به رهنمودهای پیامبر اعظم(ص) نیاز داریم. باید به او عشق ورزید. محبت واقعی به پیامبر،  پیروی از اوست.

وی ادامه داد: نام، یاد، زندگی، سیره و تعالیم پیغمبر می‌تواند امت اسلامی را از وضعیت کنونی خارج کند، به او رشد و نشاط  و پیشرفت بدهد. محبوب‌ترین بندگان خداوند کسی است که از پیامبرش سرمشق گیرد و قدم جای قدم او گذارد.

مسعودی افزود: هر لحظه‌ی زندگی پیامبر، یک حادثه، درس و جلوه‌ی عظیم انسانی است و  باید از گفتار، رفتار  و سیره پیامبر(ص)، درس بگیریم، که این برای دین و دنیای امت اسلامی کافی است. جامعه‌، وقتی جامعه‌ی اسلامی است، که خود را بر رفتار پیامبر(ص) منطبق کند.

پیامبر اسلام (ص) نسبت به مقام زنان احترام ویژه‌ای قائل بودند

مسئول خانه فرهنگ کشورمان در لاهور عنوان کرد: هزاران نقطه‌ درخشنده فضیلت، در وجود پیامبر اعظم(ص) وجود دارد. او نمونه‌ کامل انسان در عالم وجود و عصاره همه خوبی‌ها، معلم عدالت، نماد انسانیت، تجلی معرفت، مبنای اخوت و  مدافع رشد و تکامل و پیشرفت دائمی بشریت است.

وی ابراز کرد: عبادت پیامبر(ص)، وی را از خدمت به خلق غافل نساخت. پیامبر غمش در سینه نهان و سیمای پرفروغش، همیشه تبسم داشت. او در کنار فقرا و ضعفا بود. او فضای  بی تفاوتی را، به فضای محبت و همکاری و برادری تبدیل کرد. پیامبر هرگز دچار سستی نشد و با قدرت، جامعه اسلامی را به اوج عزت و قدرت رساند.  در بلندی و پستی، در سختی و راحتی، به خدا تکیه داشت.

وی عنوان کرد: امروز فریاد مظلومیت کودکان غزه در هیاهوی حقوق بشری غرب گم شده است. قاتلان  کودکان، در سازمان ملل مورد تشویق قرار می‌گیرند و کشتن بیش از 40 هزار انسان بی گناه، دفاع از خود تلقی می‌شود.

اصول و سیره پیامبر(ص) باید در نظام آموزشی مبنا قرار گیرد

در ادامه، طاهر رضا بخاری، معاون وزیر اوقاف و امور مذهبی ایالت پنجاب در سخنرانی خود به اهمیت علم و آموزش از منظر سیره نبوی(ص) پرداخت و اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) نه تنها یک معلم برای جامعه اسلامی بودند، بلکه با رفتار و کردار خود راهنمای اخلاقی و معنوی مسلمانان بودند.

وی افزود: در سیره پیامبر(ص)، آموزش تنها به معنای تحصیل علم نبوده، بلکه رشد اخلاقی و پرورش معنوی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. جامعه‌ای که از سیره پیامبر(ص) پیروی کند، به سوی عدالت و پیشرفت حرکت خواهد کرد.

بخاری همچنین بیان کرد: در جامعه اسلامی، نظام آموزشی باید برگرفته از اصول و سیره پیامبر اکرم(ص) باشد تا علاوه بر رشد علمی، تربیت اخلاقی و معنوی نیز مورد توجه قرار گیرد. این آموزه‌ها، پایه و اساس یک جامعه موفق و پویا هستند.

در پایان، سایر سخنرانان سمینار نیز به اهمیت آموزش و سیره پیامبر اکرم(ص) اشاره کردند.

پیامبر اسلام (ص) نسبت به مقام زنان احترام ویژه‌ای قائل بودند

کد خبر 1782163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha