جایزه پژوهش فرهنگی ایران به پژوهشگر بوسنیایی اعطا شد

جایزه پژوهش فرهنگی ایران سال ۱۴۰۲ و لوح تقدیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان به الویر موسیچ، پژوهشگر عرفان اسلامی و ادبیات فارسی در بوسنی و هرزگوین اعطا شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت روز شعر و ادب فارسی و روز بزرگداشت استاد شهریار، شاعر نامی معاصر کشورمان و در آستانه زادروز مولانا جلال‌الدین، نشستی ادبی با حضور ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، سفیر و محمدحسین انصاری، رایزن فرهنگی کشورمان و یاسمین حجیچ، رئیس انستیتو زبان دانشگاه سارایوو، امیر ساکیچ، مدیر آموزش عالی جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین، احمد زلجیچ، رئیس دپارتمان شرق شناسی دانشگاه سارایوو و جمع کثیری از فرهیختگان و علاقه‌مندان به شعر و ادب فارسی در رایزنی فرهنگی کشورمان در بوسنی و هرزگوین برگزار شد.

ابراهیمی‌ترکمان، سفیر کشورمان با برشمردن ویژگی‌های زبان فارسی بیان کرد: اولین ویژگی این زبان قابلیت انتقال مفاهیم انسانی عمیق است و عارفان و بزرگان کوشیده‌اند به دلیل غنای واژگانی زبان فارسی، از این زبان برای انتقال مفاهیم بلند استفاده کنند.

وی ابراز کرد: دومین ویژگی زبان فارسی، ویژگی پاک ماندن این زبان است. زبانی که در خدمت فرهنگ و معنویت باشد، همواره پاک باقی می‌ماند و همین پاکی زبان فارسی، سبب شده تا حافظ و سعدی و مولانا و فردوسی، افکار پاک خود را در این زبان پاک تزریق کنند و سومین ویژگی زبان فارسی این است که همواره در خدمت فرهنگ بشریت بوده است.

ابراهیمی‌ترکمان، کلام استاد شهریار را نمونه بارز انعکاس معنویت در قالب شعر عنوان کرد و شهریار را پوینده واقعی مسیر رسیدن از عشق زمینی به حقیقی دانست که فلسفه اصلی عرفان اسلامی در همه اعصار را شامل می‌شود.

جایزه پژوهش فرهنگی ایران به پژوهشگر بوسنیایی اعطا شد

همچنین در این نشست رایزن فرهنگی کشورمان گفت: شعر فارسی همواره پیام آور عشق و محبت و دوستی بوده است و گرامیداشت شعر فارسی، گرامیداشت صلح و دوستی در میان مردم جهان است.

انصاری ادامه داد: خوشحالیم که پیام دوستی ملت ایران از قرن‌های بسیار دور از طریق شعر و ادبیات فارسی به مردم بوسنی و هرزگوین منتقل شده است و زبان فارسی به نوعی میراث مشترک مردمان دو کشور محسوب می‌شود.

الویر موسیچ، پژوهشگر عرفان اسلامی و ادبیات فارسی در بوسنی و هرزگوین سخنرانی خود با موضوع «مولانا لعل درخشان اقیانوس شعر فارسی» بیان کرد.

جایزه پژوهش فرهنگی ایران به پژوهشگر بوسنیایی اعطا شد

وی شعر شعرای پارسی‌گوی به ویژه شعر مولانا را پیام آور اخلاق و معنویت در زندگی روزمره عنوان کرد و با اشاره به تجربه پانزده سال زندگی و تحصیل در ایران، بازتاب آموزه‌های اخلاقی این شعرا در زندگی مردمان ایران را کاملا مشهود دانست.

موسیچ با خوانش و ترجمه ابیاتی از مولانا و استاد شهریار، به ذکر نمونه‌هایی از آموزه‌های معرفتی و اخلاقی این شعرا پرداختند.

در ادامه این مراسم، از موسیچ به عنوان پژوهشگر برتر جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی سال ۱۴۰۲ بواسطه تألیف اثر «فرهنگ‌ها در تماس، زبان‌ها در پیوند؛ زبان و ادبیات فارسی از چین تا بالکان، مطالعه موردی بوسنی و هرزگوین» تقدیر به عمل آمد و لوح تقدیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان از این پژوهشگر به همراه جایزه این جشنواره به وی اهداء شد.

جایزه پژوهش فرهنگی ایران به پژوهشگر بوسنیایی اعطا شد

کد خبر 1782172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha