کانونی مسجدی که مروج کتابخوانی تربیت می کند

کتابخانه کانون فرهنگی هنری فاطمه ها دهکهان با برگزاری کارگاه آموزشی تسهیلگری کتاب کودک در واقع یک شبکه از مروجین کتاب در کانون های فرهنگی هنری مساجد روستایی جنوب کرمان را راه اندازی کرده که اعضای این شبکه آموزش دیدند و یاد گرفتند که چگونه حلقه های کتابخوانی را تشکیل دهند، چگونه نوجوانان و جوانان را ترغیب کنند تا در مورد کتابی که خوانده اند صحبت کنند.

خبرگزاری شبستان -جنوب کرمان، مهدیه شعبانی؛  کتابخانه فاطمه ها حدود ۱۴ سال قبل در روستای دور افتاده دهکهان به همت معلم جوان این روستا ‌و عضویت سه دختر خانم ۱۰ ساله به نام فاطمه  راه اندازی شد، راه اندازی شد و به واسطه فعالیت های نوآورانه و ایده های خلاقانه ای که داشت پس از رسانه ای شدن به عنوان کوچکترین کتابخانه ایران در سراسر کشور و حتی در برخی نقاط جهان نام آوازه شد.
این نام آوازه شدن کتابخانه فاطمه یکسری مزایا و دستاورد برای این کتابخانه به ارمغان آورد به طور مثال برخی از افراد در سراسر کشور برای توسعه فعالیت های این کتابخانه، تجهیزات کتابخانه ای همچون میز، صندلی و قفسه اهدا کردند و برخی از ناشران هم چند جلد از کتاب های خود را به این کتابخانه هدیه کردند و این طوری شد که امروز فضای کتابخانه فاطمه ها گسترش پیدا کرده و تبدیل به محیطی آرام و دلنشین برای دوستداران کتاب شده است.
برخی از موسسات پس از با خبر شدن از فعالیت های ترویجی حوزه کتاب و کتابخوانی، کتابخانه فاطمه را برای اجرای پروژه های کتابخوانی خود برگزیدند.
کار اطلاع رسانی فعالیت های کتابخوانی کتابخانه فاطمه ها به خوبی پیش رفت تا آنجا که امروز کتابخانه فاطمه ها به یک برند واقعی و خوش نام در ایران شناخته می شود.

فرزاد میرشکاری می گوید؛ ارسال کتاب از سوی خیرین و ناشران و خدمات اینچنینی همچنان ادامه دارد و ما در طول این ۱۴ سال همواره کتاب دریافت می کنیم و به طور متوسط هر هفته یک نفر کتاب برای ما ارسال کند.

کانونی مسجدی که مروج کتابخوانی تربیت می کند

مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه ها دهکهان کهنوج می افزاید؛ خیرین اوایل مهرماه هر سال، لوازم التحریر برای اعضای کتابخانه ارسال می کنند و می توان گفت؛ کتابخانه فاطمه ها به واسطه فعالیت های خودجوش خود، خدمات بسیاری را نصیب دهکهانی ها کرده است.
به گفته او؛ از استان ها و شهرهای مختلف کشور افراد حقیقی و حقوقی، فرهنگی، نویسنده، سلبریتی ها و افراد عادی بیش از ظرفیت و گنجایش کتابخانه فاطمه ها تجهیزات و کتاب ارسال می کنند و ما برای این که این امکانات را در کُنجی از کتابخانه فاطمه ها انبار نکنیم به سراغ کانون های فرهنگی هنری مساجد روستایی می رویم.

کانونی مسجدی که مروج کتابخوانی تربیت می کند

میرشکاری می گوید؛ مازاد تجهیزات کتابخانه ای و کتاب ها را در بین کتابخانه های کانون های فرهنگی هنری مساجد جنوب کرمان که در روستاها قرار دارند توزیع می کنیم تا به گسترش فعالیت های کتابخانه ای آنها کمک کنیم.
مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه ها دهکهان می افزاید؛ در مواردی هم تجهیزات کتابخانه ای و کتاب به کتابخانه مدارس روستایی اهدا کرده است و حتی به اشخاصی که به کتابخوانی علاقمند هستند کتاب اهدا می کنیم.

کانونی مسجدی که مروج کتابخوانی تربیت می کند

به گفته او؛ در سه سال شاهد هستیم افرادی تمایل دارند هزینه های مراسم یادبود پدران و یا یکی از بستگان متوفی خود را صرف ساخت کتابخانه های روستایی کنند و با اعتمادی که به کتابخانه فاطمه ها دارند این هزینه ها را در اختیار ما قرار می دهند.
میرشکاری می گوید؛ تاکنون در روستای سهل آور یک خانمی که پدرش انسان، مذهبی، مسجدی، معتقد به اسلام و از عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) بوده برای اولین سالگرد پدرش از ما خواست که یک کتابخانه در جنوب کرمان راه اندازی کنیم بنابراین ما روستای سلاور را انتخاب کردیم چون هم کانون مسجد داشت و هم حاضر شدند بخشی از مسجد قدیمی روستا را برای راه اندازی کتابخانه بازسازی کنند.

کانونی مسجدی که مروج کتابخوانی تربیت می کند

مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه ها دهکهان می افزاید؛ حدود ۲۰۰ میلیون تومان برای ساخت و تجهیز این کتابخانه هزینه شد و امروز کتابخانه روستای سلاور با بهترین امکانات و تجهیزات سرمایشی و گرمایشی و همچنین تجهیزات کتابخانه ای در حال فعالیت است.
به گفته او؛ یک کتابخانه ای همچون کتابخانه روستای سلاور با کمک خیرین در روستای ده هوت که کانون فرهنگی هنری دارد ساخته و تجهیز شد در واقع ما با جلب کمک های خیرین کانون های فرهنگی هنری مساجد روستایی را صاحب کتابخانه می کنیم.

کانونی مسجدی که مروج کتابخوانی تربیت می کند

میرشکاری می گوید؛ به کمک یک مرکز خیریه که تمایل داشتند در توسعه فعالیت های کتابخانه ای در جنوب کرمان مشارکت داشته باشند به سراغ سه روستای دیگر از جمله توکل آباد کهنوج، روستای چغوکی منوجان و چاه زیارت فاریاب رفتیم و یک کتابخانه دیگر هم  یک فرد خیری در رودبار جنوب راه اندازی کرد و بدین ترتیب تاکنون ۶ کتابخانه به این شکل راه اندازی شده است.
مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه ها دهکهان می افزاید؛ بخش دیگری از حمایت های دوستداران کتاب از کتابخانه فاطمه ها در بحث آموزش است و در این راستا افرادی هستند که به صورت داوطلبانه به شکل حضوری یا آنلاین به اعضای کتابخانه فاطمه ها در زمینه های مختلف علمی، مهارت های زندگی، نویسندگی، قرآن و غیره آموزش ارائه دهند.

کانونی مسجدی که مروج کتابخوانی تربیت می کند

به گفته او؛ این آموزش ها را به روستاهای مختلف چه روستاهایی که کتابخانه داشتند و چه نداشتند، بردیم تا ساکنین این روستاها نیز از این آموزش ها بهره مند شوند بنابراین از روستاهایی مختلف می خواستیم در کلاس های ما شرکت کنند و به همین منظور اساتیدی که از تهران برای آموزش به دهکهان می آمدند را به فاریاب، توکل آباد کهنوج سلاور و جاهای مختلف می بردیم تا اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد این روستاها نیز از این آموزش ها بهره مند شوند.
میرشکاری می گوید؛ اگر حمایت های خیرین و دوستداران کتاب از کتابخانه فاطمه ها بیشتر شود ما هم می توانیم به روستاهای بیشتری برویم و با کانون های فرهنگی هنری مساجد در توسعه فعالیت های کتابخانه ای همکاری کنیم در حال حاضر قریب پنج کانون فرهنگی هنری مساجد جنوب کرمان در صف انتظار هستند تا اگر خیری تمایل به راه اندازی کتابخانه داشت ما آنها را معرفی کنیم.

کانونی مسجدی که مروج کتابخوانی تربیت می کند

مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه ها دهکهان می افزاید؛ یکی از تازه ترین فعالیت های کتابخانه فاطمه ها، برگزاری کارگاه آموزشی دو روزه تسهیلگری کتاب کودک است فلسفه برگزاری این کارگاه آموزشی این بود که احساس کردیم کتابداران، رابطین و متصدیان کتابخانه های کانون های فرهنگی هنری روستایی نیازمند آموزش در زمینه اصول کتابداری دارند زیرا رشته های تحصیلی این افراد مبتنی بر کتابداری نبود.

مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه ها دهکهان می افزاید؛ این دوره تسهیلگری زمینه پویا تر و فعال تر شدن کتابخانه های خیرساز روستایی را فراهم کرد و باعث شد تا این کتابخانه ها خدمات بهتری به کودکان و نوجوانان ارائه دهند.

کانونی مسجدی که مروج کتابخوانی تربیت می کند

به گفته او؛ با حمایت موسسه خیریه کارساز کارگاه آموزشی تسهیلگری کتاب کودک در روزهای ۱۹ و ۲۰ شهریورماه امسال در روستای سلاور و به میزبانی کتابخانه پدر مسعود که یک کتابخانه خودجوش است با حضور ۳۰ نفر از فعالین ترویج حوزه کتاب و مربیان کودک و نوجوان برگزار شد.
میرشکاری می گوید؛ با توجه به مفید بودن مطالب ارائه شده در کارگاه آموزشی تسهیلگری کتاب کودک شرکت کنندگان درخواست تداوم این دوره آموزشی چه به صورت حضوری و چه آنلاین را داشتند خیریه کارساز هم پس از اطلاع از تمایل شرکت کنندگان به تداوم این کارگاه تصمیم گرفت که هر فصل یکبار این کارگاه آموزشی را برگزار کند تا افراد بیشتری بهره ببرند.

کانونی مسجدی که مروج کتابخوانی تربیت می کند

مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه ها دهکهان می افزاید؛ متصدی و کتابداران، مربیان مهدکودک ها و پیش دبستانی ها از ۱۰ روستا در این کارگاه آموزشی شرکت کردند و در این کارگاه با چگونه کتاب را بین کودکان و نوجوانان ترویج کنند، انواع کتاب و ژانر ادبی، نمایش خلاق، تصویر خوانی و بلند خوانی کتاب، چگونه یک کتاب را معرفی کنند و چگونه در یک جشنواره شرکت کنند، و در یک کلام با کلیات تسهیل‌گری کتاب کودک  آشنا شدند.
به گفته او؛ شرکت کنندگان متعهد شدند که هم در روستای خود و هم روستاهای اطراف که کتابخانه ندارند، برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی تلاش کنند.

کانونی مسجدی که مروج کتابخوانی تربیت می کند

میرشکاری می گوید؛ با برگزاری کارگاه آموزشی تسهیلگری کتاب کودک در واقع یک شبکه از مروجین کتاب در کانون های فرهنگی هنری مساجد روستایی جنوب کرمان شکل گرفت که اعضای این شبکه آموزش دیدند و یاد گرفتند که چگونه حلقه های کتابخوانی را تشکیل دهند، چگونه نوجوانان و جوانان را ترغیب کنند تا در مورد کتابی که خوانده اند صحبت کنند.
مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه ها دهکهان می افزاید؛ هدف ما این است که در آینده ای نزدیک بتوانیم با تداوم این کارگاه آموزشی، تعداد مروجین کتابخوانی را افزایش دهیم بنابراین به دنبال جذب خیرین بیشتری هستیم تا بتوانیم با آموزش به کتابداران و متصدیان کتابخانه های کانون های روستایی این کتابخانه ها را فعال تر و پویاتر کنیم و قاعدتاً این کتابخانه ها بدون شک به مراکز فرهنگی غنی در روستاها تبدیل می شوند.

کانونی مسجدی که مروج کتابخوانی تربیت می کند

به گفته او؛ بسیاری از روستاهای جنوب کرمان از نعمت مرکز فرهنگی بی بهره و محروم هستند اما هنگامی که یک کتابخانه راه اندازی شود پایه و اساس فعالیت های فرهنگی در آن روستا شکل می گیرد و باعث می شود که در کنار این کتابخانه اتفاقات بسیار خوب فرهنگی دیگری هم روی دهد.
میرشکاری می گوید؛ در کنار این کتابخانه می توان خانه خلاقیت، پیش دبستانی، مرکز کارآفرینی، خانه صنایع دستی راه اندازی کرد و گروه های هنری مثل تئاتر شکل بگیرد پس این همه اتفاق خوب از طریق راه اندازی یک کتابخانه در یک روستا می تواند روی دهد و در نهایت منجر به توسعه همه جانبه یک روستا پیدا شود.
مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه ها دهکهان می افزاید؛ از آنجایی که شرکت کنندگان علاقمند به دریافت گواهی حضور در این دوره آموزشی بودند با ستاد هماهنگی کانون های مساجد جنوب کرمان رایزنی کردیم و قرار است که از سوی ستاد یک گواهی حضور ۱۶ ساعته در دوره آموزشی تسهیلگری کتاب کودک به شرکت کنندگان اعطا شود.
به گفته او؛ یک کار خوب در کارگاه شکل گرفت این بود که همه شرکت کنندگان یک پلتفرم نصب کردند تا بتوانند به صورت آنلاین در جلسه ای که یک روز در هفته تشکیل می شود سوالات خود را از مدرسان بپرسند.

کد خبر 1782330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha