مهارت‌های مدیریت مسجد باید کسب شود/مساجد پایگاه قرآن شوند

حجت‌الاسلام خداداده با بیان اینکه مدیریت مسجد یک تخصص است و مهارت‌های خود را می‌خواهد، گفت: مساجد برای قرآن ساخته شده‌اند و در همین راستا باید به برنامه‌های قرآنی توجه ویژه‌ای شود و برنامه‌ریزی لازم با همکاری همه ارکان مسجد برای اجرای برنامه‌های قرآنی صورت پذیرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، نشست هم‌اندیشی ائمه جماعات، مدیران و فعالان فرهنگی هنری مساجد استان تهران با حضور حجت الاسلام والمسلمین «کمال الدین خداداده، رییس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و جمعی از فعالان فرهنگی هنری در شهرستان بهارستان برگزار شد.

در این نشست، به مباحث مختلف فرهنگی، هنری و مذهبی مساجد پرداخته و حجت‌الاسلام نعمتی به عنوان راهبر فرهنگی هنری در این شهرستان معرفی شد.

بنابر این گزارش، حجت الاسلام خداداده در این هم‌اندیشی اظهار کرد: اقتضائات و ظرفیت های مختلفی در مساجد وجود دارد لذا افراد مسئول در مسجد باید مهارت های لازم را داشته باشند و زمانی که فردی می‌خواهد بعنوان امام جماعت سنگر مسجد را تحویل گیرد باید بداند که چه کسانی را بعنوان هیئت امنا انتخاب کند و چگونه با آنها تعامل داشته باشد و چگونه با جوانان ارتباط برقرار کند و همچنین شیوه ارتباط با همسایگان و مدارس اطراف مسجد را مورد توجه قرار دهد.

رییس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: اگر امام جماعت یا فردی از ارکان مسجد این مهارت ها را ندارد باید تلاش کند تا این مهارت ها را در راستای خدمت بیشتر به اهالی مسجد کسب کند تا مساجد دچار چالش نشود.

وی ادامه داد: مدیریت مسجد یک تخصص است و زمانی که گفته می شود فردی مدیریت مسجد یا نهادی در مسجد را بر عهده دارد باید دانش و مهارت لازم در این زمینه را کسب کرده باشد.

حجت الاسلام خداداده تأکید کرد: مساجد اگر بتوانند در حوزه فرهنگ، هنر و تربیت یک برنامه ریزی خوبی داشته باشند می توانیم شاهد رونق بیشتر در مساجد باشیم و در همین راستا ظرفیت های خوبی در کانون های فرهنگی هنری مساجد وجود دارد که می توان با اراده ارکان مسجد از این ظرفیت ها به بهترین نحو استفاده کرد.

مهارت‌های مدیریت مسجد باید کسب شود/مساجد پایگاه قرآن شوند

وی تأکید کرد: بچه های مسجد یک سامانه جامع همراه با ارائه خدمات مختلف از جمله دوره های آموزشی‌، طرح های مختلف کتابخوانی، برنامه های هنری در حوزه سرود، نمایش، مسجد سینما و ... را ارائه می دهد که اهالی مساجد با هماهنگی مدیر کانون می توانند از این ظرفیت ها استفاده کنند. ستاد کانون های مساجد اقدامات واسطه گری را انجام می دهد تا مساجد بیشتری بهره را ببرند بدین معنا که ما بعنوان یک پیشخوان فرهنگی هستیم که کانون های مساجد بتوانند نیازهای فرهنگی خود را تامین کنند.

وی تأکید کرد: کانون های فرهنگی هنری مساجد پول و اعتبار عمرانی ندارند و هویت این کانون ها خدمات فرهنگی است که در سامانه بچه های مسجد ارائه شده است و در آینده نیز برای مدیران و ارکان کانون ها عضویت در صندوق توسعه هنر را پیگیری خواهیم کرد که خدمات خوبی به بچه های مسجد ارائه می شود که در حال حاضر برخی از مدیران هم عضو صندوق توسعه هنر شده اند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های مساجد ابراز کرد: قرآن کریم همه ما را مسئول خطاب کرده است بدین معنا که هر فردی در جایگاهی که قرار دارد مسئولیتی بر عهده او قرار داده شده است و از اعتبار، آبرو و ... برای به سرانجام رسیدن این مسئولیت ها تلاش باید کرد. مساجد برای قرآن ساخته شده اند و در همین راستا باید به برنامه های قرآنی توجه ویژه ای شود و برنامه ریزی لازم با همکاری همه ارکان مسجد برای اجرای برنامه های قرآنی صورت پذیرد.

مهارت‌های مدیریت مسجد باید کسب شود/مساجد پایگاه قرآن شوند

وی تأکید کرد: رویداد بچه های مسجد به صورت سالانه از طریق سامانه بچه های مسجد به کانون ها ابلاغ می شود که هر کانون بر اساس زیست بوم هر محله برنامه ها را طراحی و ابلاغ خواهد کرد و اجرای طرح های «مسجد، کانون نشاط»، «مسجد سینما»، «طراوت»، «مسجد، مدرسه» و ... که در فصل تابستان اجرا شدند و با آغاز سال تحصیلی نیز ادامه خواهد داشت می تواند زمینه خوبی برای حضور بیشتر کودکان، نوجوانان و جوانان در مساجد را فراهم سازد.

مهارت‌های مدیریت مسجد باید کسب شود/مساجد پایگاه قرآن شوند

حجت الاسلام خداداده در پایان خاطرنشان کرد: مرکز ارتباطات مردمی مساجد کشور با عنوان «همراه مسجد» یک راه ارتباطی مناسب برای بیان درخواست ها، مشکلات و پیشنهادات مساجد در سطح کشور است که اهالی مسجد می توانند به صورت شبانه روزی با شماره ۰۲۱۸۹۴۰ ارتباط برقرارکرده و مطالب خود را مطرح کنند تا پیگیری های لازم نیز صورت پذیرد.

گفتنی است، جلسات هم اندیشی فعالان فرهنگی مساجد به منظور تقویت ارتباطات بین مسئولین و ارکان مسجد و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و دینی در استان تهران تشکیل می‌شوند.

مهارت‌های مدیریت مسجد باید کسب شود/مساجد پایگاه قرآن شوند

کد خبر 1782352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha