شهیدی که پیکر پاکش شب نیمه‌شعبان تفحص شد

شهیدی که پیکرش بیش از ۱۲ سال در دامنه‌های ارتفاعات قلاویزان مفقود بود و در نهایت شب میلاد امام زمان (عج)، تفحص شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ایلام، سردار شهید غیوری زاده، شهید سرشناس و نامدار ایلامی در سال ۱۳۳۲ در ملکشاهی در استان ایلام چشم به جهان گشود. وی ۱۲ سال پس از شهادت در منطقه قلاویزان پیدا شد. او کودکی و جوانیش را با فقر گذراند و سختی فراوانی کشید.

با پیروزی انقلاب اسلامی و شروع جنگ تحمیلی وارد مرحله ای دیگر در زندگی اش شد؛ او در ابتدا به عنوان بسیجی شروع به کار کرد و سپس در سال ۱۳۵۹ به عضویت رسمی سپاه پاسداران درآمد.

روایت شهیدی که پس از ۱۲ سال پیکر پاکش تفحص شد

گزیده‌ای از خاطرات محمدتقی قاسمی 

قاسمی از فرماندهان دفاع مقدس ایلام در مورد وی اظهار داشت: در یکی از عملیات ها در سال ۱۳۶۱ که در محور دشت هلاله به فصیل و در منطقه عمومی میمک قرار داشت، در کمین دشمن افتادند و محاصره شدند.

وی افزود: در این نبرد به دلیل نبود جا و مکان شهید غیوری زاده در پشت یک صخره پناه گرفته بود و روی یک پا می جنگید، در اثر تیراندازی و شلیک آر پی جی های نیرو های عراقی، صخره باریک شده بود!

این فرمانده دوران دفاع مقدس اظهار کرد: صحنه بعدی که قصد دارم از شهید غیوری‌زاده توضیح بدهم، هم شورانگیز است و هم غم‌انگیز؛ عملیات موسوم به چهل‌چراغ ارتش عراق و منافقین در مهران بود، مسئولیت نبرد از رودخانه گاوی به طرف دامنه ارتفاعات قلاویزان بر عهده لشکر امیرالمومنین (ع) و لشکر ۱۶ زرهی بود، بین لشکر امیرالمومنین (ع) و لشکر ۱۶ زرهی ارتش، گردان ۵۰۳ شهید بهشتی به فرماندهی علی غیوری زاده مستقر بود. درگیری از حدود ساعت ۱۰ شب آغاز شد. هجم سنگین آتش تهیه دشمن بر نیروهای ما تمامی نداشت.

وی ادامه داد: من، آقای کرمی و حاج نعمان غلامی و شهید غلام ملاحی روحیه بالای شهید غیوری زاده را کاملاً می‌شناختیم، تأکید ما به علی غیوری‌زاده این بود که پشت بیسیم باشد ولی این شهید هر وقت صحنه را سخت می‌دید خودش شخصاً وارد عمل می‌شد. 

این فرمانده ادامه داد: صحنه‌ای پیش آمد، وی پشت بیسیم به آقای کرمی گفت: فیلم عمر مختار برای شما مفهومه؟ آقای کرمی گفت: بله. گفت: «من پاهایم را بسته‌ام تا عقب ننشینم، تا من زنده هستم دشمن از خاکریز من عبور نمی‌کند، خداحافظ» و خداحافظی‌اش را مقداری کش‌دار گفت. ما به بیسیم‌چی وی می‌گفتیم بیسیم را به علی بده. می‌گفت: علی قبول نمی‌کند و با کسی صحبت نمی‌کند و شخصاً با دشمن درگیر شد؛ درگیری از نوع تن با تانک و تن به تن.

قاسمی گفت: خط لشکر ۱۶ زرهی شکسته شد، بدون اینکه به ما اطلاع بدهند، از همان رخنه‌ای که در خط این لشکر ایجاد شده بود دشمن به پشت گردان ۵۰۳ شهید بهشتی به فرماندهی علی رسید و جایی که علی و گردانش می‌جنگیدند محاصره شد ولی علی مقاومت می‌کرد. 

وی افزود: نهایتاً ساعت ۲ شب به بعد بیسیم‌چی خبر داد که علی شهید شده است. بعد شهادت علی، خط وی هم شکسته شد.

وی افزود: وی ۱۲ سال و ۴ ماه و ۲۵ روز در دامنه‌های ارتفاعات قلاویزان مفقود بود، شب میلاد امام زمان (عج)، پیکر علی غیوری‌زاده پیدا شد، جای گلوله‌هایی را که در بدنش بود، می‌شد دید، سه چهار گلوله به پاها و دو گلوله به قلبش اصابت کرده بود. خیلی جالب است از آن نقطه‌ای که مجروح می‌شود نزدیک ۲۰۰ متر حرکت می‌کند و خودش را روی ارتفاع خیلی کوچکی که آنجا بود می‌رساند یعنی این مرد تا آخرین نفس مشخص است که مقاومت می‌کند.

روایت شهیدی که پس از ۱۲ سال پیکر پاکش تفحص شد

پیدا شدن پیکر مبارک شهید

زمانی که پیکر وی در منطقه قلاویزان پیدا شد، استخوان ها، لباس، تسبیح و حتی نامه و قرآن کوچکی که در جیب وی بود سالم بودند. یکی از همرزمان به کربلای معلا رفته بود و بیرقی از حرم آورده بود. 

بازگشت وی که همزمان با پیدا شدن پیکر علی بود، پیکر شهید علی غیوری زاده با آن بیرق امام حسین (ع) در امامزاده سیدحسن مهران به خاک سپردند.

روایت شهیدی که پس از ۱۲ سال پیکر پاکش تفحص شد

فرازی از وصیت نامه شهید

توکل مان را فقط متوجه خدای متعال می‌کنیم. هیچگاه تسلیم وسوسه های نفس اماره نشده و به نیروی خویش مغرور نشویم، در جریان اخبار و تحولات سیاسی ایران و جهان رار داشته باشیم؛ وقت خود را به بطالت نگذرانیم.

ای سربازان امام زمان (عج) که خفتگان بستر شب را درس خون و حماسه آفریدید؛ با شماست این سخن؛ این پیام: هیچگاه از یاد خدا غافل نشوید؛ نماز نافله را بخوانید که وسیله جبران عدم حضور قلب است و قلبتان را محل تراکم کلام و وحی قرار دهید که وسیله آرامش دل‌هاست.

کد خبر 1782355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha