بهره‌برداری از اولین مدرسه صنعتی‌ساز کشور در حاشیه شهر مشهد

اولین مدرسه صنعتی ساز کشور در حاشیه شهر مشهد افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، آموزشگاه ۱۲ کلاسه «علوی ۱۳ آبان» به عنوان اولین مدرسه کشور که به روش صنعتی سازی و با استفاده از پنل هایی صنعتی و سبک در حاشیه شهر (ناحیه یک مشهد) ساخته شده است، صبح امروز دوشنبه (۲ مهر)، در آئین بهره‌برداری و رونمایی از طرح‌های ارتقاء عدالت آموزشی و پرورشی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به صورت ویدئو کنفرانس، با اعلام حجت الاسلام و المسلمین گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در مشهد افتتاح شد.

تسهیل فرایندها برای خیران مدرسه ساز

محسن داوری، فرماندار شهرستان مشهد مقدس در این مراسم گفت: یکی از مسایل امروز ما که تلاش کردیم در راستای حل آن قدم برداریم مساله کمبود فضای آموزشی در مشهد الرضاست. شهری که باید برخورداری‌اش شهره عام و خاص باشد ولی همچنان با این چالش مواجه است.

بهره‌برداری از اولین مدرسه صنعتی‌ساز کشور در حاشیه شهر مشهد

وی با اشاره به مشکلات موجود بر سر راهخ خیران مدرسه ساز گفت: پیش از این برای ساخت یک مدرسه در این شهر خیران مدرسه ساز باید هفت‌خوان رستم را رد می‌کردند ولی الان با همراهی و حمایت اداره کل نوسازی مدارس، این موضوع مرتفع و کار بسیار تسهیل شده است.

فرماندار مشهد با اشاره به ویژگی های این مدرسه صنعتی ساز تصریح کرد: این پروژه که ۱۱ سال بلاتکلیف بود امروز به‌همت بنیاد مستضعفان و بنیاد علوی، با سرعت و قوت و به‌کارگیری تکنولوژی جدید در کوتاه ترین مدت ساخته شد.

ساخت ۲۵۰۰ کلاس جدید تا مهر آینده

وی عنوان کرد: طرح سه‌شنبه‌های افتتاح مدرسه که چندی است در مشهد در حال اجرا بوده و هر هفته شاهد افتتاح یک مدرسه هستیم اخیر گسترش یافته و بعد از این دوشنبه‌ها هم افتتاح مدرسه هم داریم.

داوری با اشاره به کمبود فضاهای آموزشی در مشهد گفت: علی رغم ساخت وبهره برداری از صدها پروژه جدید اما هنوز ۵ هزار کلاس درس دیگر در مشهد کمبود داریم و می کوشیم با برنامه‌ریزی‌ها و حمایت خیران و سایر دستگاه های متولی تا مهر سال آینده، ۲۵۰۰ کلاس جدید ساخته شود.

بهره‌برداری از اولین مدرسه صنعتی‌ساز کشور در حاشیه شهر مشهد

وی همچنین با تاکید به لزوم تبیین دستاوردهای نظام بیان کرد: امروزه استعدادهای جوانان و نوجوانان ما به نسبت نسل‌های قبل شکوفاتر شده است و این یعنی باید برای پیشرفت در عرصه های مختلف به آموزش و پرورش این نسل توجه ویژه‌ تری شود.

فرماندار مشهد در پایان با اشاره به هجمه های رسانه های معاند برای سیاه نمایی وضع موجود عنوان کرد: جو فضای مجازی توسط برخی رسانه ها و افراد مغرض و معاند به گونه ای مسموم شده که متاسفانه امروز در قبال اقدامات مثبت حق‌شناسی کمتری داریم و فرصت‌ها را نمی‌بینیم و بیشتر مطالبه می کنیم.

هر روز ۹ مدرسه در کشور افتتاح می شود

دکتر مجید عبداللهی، معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور نیز در این مراسم گفت: مدارس کانون های تحول و توسعه هستند و همه اتفاقات از مدرسه آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه هدف سازمان نوسازی ساخت مدارس با کیفیت است افزود: مساله کمبود مدارس و ساخت مدرسه در شهرهایی که با این موضوع روبرو هستند اولویت ماست اما در تلاش هستیم تا در مناطقی که دارای تراکم جمعیت دانش‌آموزی بالاتری هستند با اولویت بیشتر و در مدت زمان کوتاه تر با روشهای نوین  مدارسی باکیفیت بسازیم.

بهره‌برداری از اولین مدرسه صنعتی‌ساز کشور در حاشیه شهر مشهد

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشورادامه داد: این مدرسه‌ که با روش صنعتی ساخته شده الگویی از یک مدرسه با کیفیت است که با سرعت مناسب ساخته شده و این مدلی است که تلاش میکنیم در کل کشور اجرا شود.

عبدالهی با بیان اینکه تکنولوژی ساخت این مدرسه در استان خراسان رضوی بومی‌سازی شده تصرریح کرد: همواره استفاده از این‌گونه تکنولوژی‌های نوین در ساخت مدارس رویکرد ما در کشور بوده تا هم در زمان صرفه‌جویی شود و هم سرعت ساخت تا ۸۰ درصد بالاتر رود.

وی با اشاره به برخی ویژگی های مثبت این مدل ساخت خاطر نشان کرد: در این مدل ساخت وساز، برخی بخش ها مانند رادیاتور و موتورخانه حذف می شود، چون دیوارها عایق حرارتی و صوتی است و ضمن ایمنی بیشتر، در مصرف انرژی نیز صرفه جویی می شود.

معاون فنی و اجرایی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با ارایه آماری از وضعیت ساخت مدارس از آغاز دولت سیزدهم تا امروز گفت: طی این سه سال حدود ۱۷۰۰ مدرسه با ۸ هزار کلاس درس به بهره برداری رسیده و این یعنی در هر روز در کشور، ۹ مدرسه ساخته می‌شود که ۵۲ درصد این تعداد نیز به همته خیران مدرسه ساز محقق شده است.

توسعه روش صنعتی سازی در مدارس کشور

جاسم حسین‌پور، مدیرکل نوسازی مدارس خراسان رضوی هم در این مراسم گفت: امروز، مدرسه دوازده‌کلاسه «علوی ۱۳ آبان» را در یکی از مناطق حاشیه نشین و کم برخوردار در ناحیه یک مشهد به بهره‌برداری رساندیم و تلاش خواهیم کرد با توسعه این مدل، به‌زودی ساخت ۵۰ مدرسه دیگر را نیز با این روش در حاشیه شهر مشهد آغاز و تا مهر سال آینده به بهره‌برداری برسانیم.

بهره‌برداری از اولین مدرسه صنعتی‌ساز کشور در حاشیه شهر مشهد

وی با اشاره به ویژگی های این روش ساخت گفت: برای اولین بار در کشور است که یک مدرسه به صورت صنعتی‌سازی و با استفاده از پنل‌های صنعتی و سبک  پانل های مسلح AAC  با زیربنای ۱۲۰۰ مترمربع ساخته می شود که مزایای بسیار خوبی هم داشته و می تواند الگویی برای سایر شهرهای کشور نیز باشد.

مدیرکل نوسازی مدارس خراسان رضوی افزود: از مزایای این پژوه سرعت ساخت بالا و کاهش مدت زمان ساخت تا ۸۰درصد نسبت به روش های رایج، کسب بیشترین امتیاز در مبحث یازدهم مقررات ملی،- بهترین عایق صوت،  بالاترین رده در صرفه جویی انرژی در ساختمان ++ECدر مبحث ۱۹مقررات ملی ، مقاوم در برابر آتش وکاهش ۲۰درصدی هزینه ها نسبت به روش های رایج ساخت است.

گفتنی است، این مراسم با حضور آیت الله علم الهدی، رئیس بنیاد مستضعفان، معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش و چندین تن از مقامات استانی وشهری برگزار شد.

کد خبر 1782430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha