لزوم نظارت بر درآمد و اجرای صحیح نیت موقوفات‌

آیت‌الله عبادی با بیان اینکه تلاش برای احیای موقوفات مانند این است که خودتان وقف می‌کنید، گفت: نظارت بر درآمد موقوفات و نحوه نگهداری و اجرای صحیح نیت واقف باید مورد توجه باشد.

به‌ گزارش خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، آیت‌الله سید علیرضا عبادی امروز دوشنبه (۲ مهر) در دیدار با جمعی از کارکنان اداره اوقاف و امور خیریه استان به مناسبت هفته وقف، اظهار کرد: وقف زوایای مختلف دارد که بُعد اول آن معنوی و الهی است که واقف این کار را برای خدا انجام می‌دهد و ثبت در تاریخ می‌کند و در عین حال مسئله فقهی از نظر احکام، حقوق و عملیاتی کردن آن است.

وی افزود: وقف حاکی از یک سطح بینش و تمدن است چون واقف از خود می‌گذرد و بر اساس اهداف مشروعی که دارد ایثار می‌کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه همچنین وقف از مسائل سیاسی است، تصریح کرد: در دورانی که ایران تحت استعمار انگلیس بود، آنها توجه داشتند که بسیاری از مظاهر دینی از طریق وقف تأمین می‌شود لذا دیدید که چه استبداد و دیکتاتوری به خرج دادند و وقف‌ها را در طریق نابودی قرار دادند.

آیت‌الله عبادی با اشاره به اینکه سیاست استعمار این بود که وقف‌ها را که حالت پشتیبانی دارد از بین ببرند تا در نتیجه آن تبلیغات، علم و دانش حوزه‌ها از بین برود و بتوانند سوء استفاده بیشتری کنند، گفت: اگر این انقلاب حاصل نمی‌شد استعمارگران به اهدافشان رسیده بودند.

وی به اهمیت کار اوقاف و امور خیریه اشاره کرد و ادامه داد:این فرصت بزرگی است که خدا نصیب شما کرده و بستگی به شما دارد چقدر از این فرصت استفاده کنید.

امام جمعه بیرجند با بیان اینکه تلاش برای احیای موقوفات مانند این است که خودتان وقف می‌کنید، تصریح کرد: نظارت بر درآمد موقوفات و نحوه نگهداری و اجرای صحیح نیت واقف باید مورد توجه باشد.

آیت‌الله عبادی با تأکید بر لزوم حساسیت در خصوص موقوفات، گفت: کوچکترین تخلف در خصوص موقوفات و اجرای نیت واقف مسئولیت عظیمی دارد.

وی با اشاره به اینکه باب هر گونه اعمال سلیقه در خصوص موقوفات و اجرای نیت واقفان بسته است، عنوان کرد: البته موارد استثنایی مانند تبدیل به احسن موقوفه وجود دارد که این کار متصدی و متولی نیست بلکه در این جهت اختیارات ولایی در سطح بالای اوقاف، مسئول خاص خودش را دارد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان کرد: امیدواریم نظارت صحیح بر موقوفات و کیفیت آن باشد تا هم روح واقف راضی باشد و هم شما که زحمت می‌کشید و عمل صالح است در دنیا و آخرت راضی باشید؛ خیلی دقت کنید که مدیون واقفان نشوید.

کد خبر 1782431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha