همه بچه‌های روستای قلعه‌جی عضو این کانون مسجدی هستند

کانون فرهنگی هنری «هه‌تاو(خورشید و روشنایی)» شهرستان سروآباد با برگزاری برنامه‌های متنوع کتاب‌خوانی، اردوهای تفریحی، پیاده‌روی های منظم، مسابقات ورزشی و اجرای دسته جمعی سرود توانسته تمامی نوجوانان روستای قلعه‌جی را جذب به مسجد کند.

«گشین رستمی» - مدیر کانون فرهنگی هنری هه تاو مسجد دارالاحسان شهرستان سروآباد استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار داشت: بنا بر علاقه و ذوق شخصی خودم برای جذب بچه‌ها به مسجد از روخوانی و روانخوانی قرآن برای رده های سنی ۵ تا ۱۸ سال  شروع کردم و هم اکنون این کانون در استان کردستان جزو کانون‌های  برتر در حوزه جذب مخاطب به مسجد است.

ترویج کتابخوانی با خوانش و تبادل نظر

مدیر کانون فرهنگی هنری هه تاو مسجد دارالاحسان شهرستان سروآباد استان کردستان افزود: بچه‌ها هم علاقه شدیدی به حضور در کلاس‌ها دارند به همین دلیل شنبه‌های کتاب را با خواندن کتاب «۳۶۵ روز با پیامبر» اجرا کردیم، با تمام شدن هر فصل با بچه‌ها بحث و تبادل نظر هم داشتیم.

بچه‌های این روستا همه عضو مسجد و کانون هه‌تاو هستند

بچه‌های این روستا همه عضو مسجد و کانون هه‌تاو هستند

رستمی گفت: کلاس‌های احکام را با شکل و تصویرسازی برگزار می‌کنیم که بسیار مورد استقبال بچه ها قرار گرفته است،   با پخش کلیپ بچه ها همه با هم همخوانی و از مطالب استفاده می‌کنند.

وی افزود: برای اجرای سرود همه بچه‌های مسجد مشارکت می‌کنند و یا برای بچه‌های ضعیف تر کلاس‌های تقویتی برگزار می کنیم؛ این اقدامات دسته جمعی سبب شد تا نقاط قوت و ضعف بچه‌ها را شناسایی  و با توجه به  ویژگی های شخصی به هر کدام یک مسئولیت واگذار شود.

پیاده‌روی های روزانه با بچه های مسجد

مدیر کانون فرهنگی هنری هه تاو مسجد دارالاحسان شهرستان سروآباد با بیان این مطلب که برگزاری اردوهای تفریحی در جذب بچه ها به مسجد فوق العاده اثرگذار است، ادامه داد: این کانون روستایی است و ما هر هفته برای برگزاری مسابقه در مکان‌های مختلف روستا کلاس برگزار می‌کنیم، اینکه کلاس تک بعدی و فقط در مسجد نیست در جذب بچه ها به مسجد اثرگذار بود.

به گفته وی؛ پیاده‌روی صبحگاهی یک روز در  میان، اردوهای ورزشی و تفریحی، آموزش‌های عملیاتی وضو و نماز؛ همه از مواردی بود که شوق بچه ها را برای حضور در مسجد افزایش داد.

مسجد، محیط امن تربیتی

این مدیر کانون ادامه داد: اعضای کانون در سال گذشته حدود ۳۰ تا ۴۰ نفر بودند که با این اقدامات نوجوان پسند به حدود ۱۳۰ نفر  افزابش یافته‌اند، که ۸۰ نفر از این افراد در کلاس های اوقات فراغت حضور فعال دارند. در واقع تمام بچه‌های روستا عضو کانون شدند به عنوان مثال از کلاس ۱۰ نفره مقطع راهنمایی هشت نفر عضو کانون شدند  و تعداد کمی که عضو نیستند به دلایل شخصی بوده است.

وی مسجد را محیط امنی برای حضور بچه‌ها و گذراندن اوقات فراغت  عنوان کرد و گفت: کسب اخلاق نکو و طرز برخورد و رفتار درست و یا اعتقادات بچه ها همه از محیط مسجد  کسب و بچه ها درست تربیت می‌شوند.

به گفته وی؛ ما در کلاس های مسجد به هیچ سخنرانی نمی کنیم  اینکه بچه‌ها غیبت نکنید و یا دعوا و یا عیب جویی نکنید؛ بلکه در مواقع خاص این موارد به صورت عملی آموزش و تذکر لازم  داده می شود.

حفظ قرآن با بازی

مدیر کانون فرهنگی هنری هه تاو مسجد دارالاحسان شهرستان سروآباد در ادامه از برگزاری کلاس مشاوره خانواده برای بانوان و مادران خبر داد و گفت: شوق و شور مادران برای حضور در کلاس ها حتی از بچه ها بیشتر است و این کلاس ها با توجه به استقبال آن‌ها تقویت خواهد شد.

بچه‌های این روستا همه عضو مسجد و کانون هه‌تاو هستند

رستمی با اشاره به طرح «مسجد؛ کانون نشاط» گفت: در کلاس حفظ جزء ۳۰ قرآن کریم، حدود ۴۰ نفر شرکت کردند برای حفظ قرآن از حالت بازی‌های چرخشی استفاده می‌کنیم که بچه ها دوست دارند.

به گفته وی؛ مراسم منظم پیاده روی و مسابقات داژبال،   کلاس های احکام در دامان طبیعت، خواندن کتاب «۳۶۵ روز با پیامبر» در طرح شنبه های کتاب،  اجری سرود، حفظ اسماء الحسنی، برگزاری  اردوهای ورزشی از جمله دارت و طناب کشی در محیط های باز، برگزاری اردوی تفریحی به مریوان و حضور در شهربازی، کلاس های روانخوانی و روخوانی قرآن و  ارکان وضو و نماز به صورت عملی همه از مواردی است که سبب افزایش مخاطبان به مسجد دارالاحسان سروآباد شده است.

کد خبر 1782507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha