خاطره‌سازی زنان برای تاریخ در دوران جنگ

به مناسبت هفته دفاع مقدس با بانوی رزمنده ایلامی به گفت‌وگو پرداختیم او نقش زنان ایلامی در جنگ را بسیار تاثیر گذار دانست.

سرهنگ اکرم شنبه‌ای دهبالایی، بانوی رزمنده ایلامی و مسؤل سابق بسیج جامعه زنان سپاه امیرالمومنین (ع) استان ایلام گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در ایلام گفت: از خداوند می‌خواهیم که ما را در راه حق و حقیقت ثابت قدم نگه دارد؛ این افتخار است که ما سرباز اسلام هستیم و ان‌شالله که انقلاب به دست صاحب اصلی سپرده خواهد شد.

وی با بیان اینکه جانبازی و اسارت برای ما افتخار است افرود: ما در مقطعی از زمان قرار گرفتیم که در محضر علما، شهدا و صالحین هستیم که این خود توفیق بزرگی در حق ما است.

بازگویی نقش پررنگ زنان در جنگ از زبان بانوی رزمنده ایلامی

این خواهر شهید گفت: حضور زنان در جنگ‌ها ابعاد پیچیده‌ای دارد که کمتر به آن پرداخته شده است، زنان به عنوان سرباز، پرستار و فعال اجتماعی نقش حیاتی ایفا کردند.

شنبه‌ای با بیان اینکه زنان به عنوان جنگجو نیز مشارکت داشتند ادامه داد: در دوران دفاع مقدس، از پشت جبهه‌ها تا خط مقدم، زنان و مردان ایرانی با ایثار و فداکاری نقش‌های حیاتی ایفا کردند. 

بازگویی نقش پررنگ زنان در جنگ از زبان بانوی رزمنده ایلامی

وی افزود: رزمندگان با خاطرات تلخ و شیرین خود از ایستادگی و شهادت در برابر دشمن یاد می‌کنند که نشان‌دهنده‌ی روحیه‌ی مقاومت و فداکاری ملت ایران است.

این خواهر شهید گفت: قبل از جنگ، در واحد خواهران سپاه استان مشغول ترویج برنامه فرهنگی و انفلابی در سطح مساجد، مدارس و… بودم و در نهایت در راستای درخواست برادرم، در درمانگاه شهدای شهر ایلام که آن زمان برای خدمات رسانی به آوارگان و پرستاری از مجروحین تجهیز شده بود مستقر شدم.

بازگویی نقش پررنگ زنان در جنگ از زبان بانوی رزمنده ایلامی

وی افزود: همچنین در زمان جنگ به زنان و دخترانی که برای دفاع از خاک کشور آماده می شدند آموزش‌های نظامی، امداد و نجات و … ارائه می‌دادم.

این خواهر شهید ادامه داد: زنان در دوران دفاع مقدس نقش حیاتی و مؤثری داشتند که نیاز به ثبت و ضبط تاریخ شفاهی آن احساس می‌شود، کتاب‌ها و آثار مستند، مانند "خاطرات ایران" و دیگر کتاب‌های منتشر شده، روایت‌های زنان از این دوران را جمع‌آوری کرده‌اند.

وی افزود: زنان ایرانی در دوران دفاع مقدس نقش‌های متنوع و مهمی ایفا کردند، آنها به عنوان پشتیبانان رزمندگان، در تهیه غذا، جمع‌آوری کمک‌های مردمی و ساخت سنگرها فعال بودند. برخی از زنان با سلاح در خط مقدم جنگیدند و به نگهبانی از مهمات و تسلیحات پرداختند. 

بازگویی نقش پررنگ زنان در جنگ از زبان بانوی رزمنده ایلامی

این خواهر شهید و رزمنده ایلامی تصریح کرد: همچنین، حمایت عاطفی و روحی از رزمندگان، تشویق خانواده‌ها به حضور در جبهه، و انجام فعالیت‌های اطلاعاتی از دیگر وظایف آنان بود. این مشارکت‌ها نشان‌دهنده عزم و فداکاری زنان در دفاع از کشور بود.

شنبه‌ای گفت: زنان ایلامی در دوران دفاع مقدس نقش حیاتی و تأثیرگذاری داشتند، آنها به عنوان حامیان مردان در جبهه و مدافعان خانواده‌ها در پشت جبهه عمل کردند، با فداکاری و ایثار، ۳۰۰ شهید زن را تقدیم کردند؛ این زنان نه تنها در آموزش و تربیت نسل‌های آینده سهم داشتند، بلکه در فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی نیز مشارکت کردند. 

وی افزود: همچنین، اولین شهیده زن ایلامی، ربابه کمالی، با فداکاری خود در انقلاب اسلامی، نماد ایثارگری زنان این منطقه شده است.

کد خبر 1782551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha