افزایش سرعت رسیدگی به دعاوی با راه‌اندازی دادگاه‌های صلح

حجت‌الاسلام صادقی با بیان اینکه رای دادگاه‌های صلح از شأن رای دادگاهی برخوردارند، گفت: در دادگاه‌های صلح، مرحله تجدیدنظر و دادسرا کاهش یافته و سرعت رسیدگی به دعاوی مردم افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان حجت الاسلام «هادی صادقی» در پاسخ به خبرنگار شبستان در مورد فلسفه تشکیل دادگاه‌های صلح و آمار عفو بخشش در این دادگاه‌ها، گفت: تشکیل دادگاه‌های صلح برای این است که به  کمک شوراهای حل اختلاف بتواند بیشتر  دعاوی مردم را با صلح و سازش حل و فصل کند و نه با رای قضایی، این فلسفه اصلی دادگاه‌های صلح است و این تکلیف در قانون شوراهای حل اختلاف آمده است.

رئیس مرکز حل اختلاف قوه قضاییه افزود: البته گاهی سازش ممکن نیست و در این موارد رایی صادر می شود و در این رای‌ دادگاهی نیز در آن ها دیده شده است این دو خاصیت و کارکرد در کنار هم قرار گرفته است. صلاحیت دادگاه های صلح نشان می دهد که بسیاری از دعاوی خُرد و مهم که رسیدگی به آنها ساده است و پیچیدگی زیادی ندارد و این دعاوی در صلاحیت دادگاه صلح دیده شده است و این موارد در ۱۱ بند در ماده ۱۲ قانون شورای حل اختلاف ۱۴۰۲ دیده شده است.

 وی گفت: در مجموعه ۲۶ صلاحیت برای دادگاه‌های صلح دیده شده  که رسیدگی به دعاوی را آسان می کند و بسیاری از پرونده ها در یک  مرحله رسیدگی  می شود و دعاوی خاتمه می یابد  و مواردی که مجازات حبس دارند و مواردی که قابل گذشت هستند بدون نیاز به مرحله دادسرا رای صادر می شود اگر شد سازش می کنند و اگر به نتیجه نرسیدند رای را صادر می کنند. یعنی مرحله تجدید نظر و دادسرا در این دادگاه ها کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه سرعت رسیدگی در دادگاه‌های صلح و قطعیت آرا در دادگاه‌های صلح بالا است، در مورد آمار صلح سازش در این دادگاه‌ها خاطرنشان کرد: این دادگاه ها از ماه گذشته در بخش ها و شهرستان ها آغاز به کار کردند و هنوز در مراکز استان ها راه اندازی نشده اند و هنوز آماری از آنها تجمیع نشده و در دسترس نیست و هنوز زود است در مورد کارکرد و آمار آنها قضاوت کنیم و پیش بینی می کنیم اگر این دادگاه ها از ظرفیت شورای های حل اختلاف خوب استفاده کنند، نتیجه رضایت بخش می گیرند و اگر نتواند از آن بخوبی استفاده کند نتیجه این می شود که مثل سایر دادگاه ها رای صادر می کنند.

کد خبر 1782609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha