وقف؛ سرمایه‌ای ماندگار در احیای فرهنگ ایثار و فداکاری

حجت الاسلام طاهری بر اهمیت این سنت حسنه به‌عنوان عاملی مؤثر در ترویج فرهنگ ایثار و خدمت به جامعه تأکید و به تأثیرات بزرگ وقف در بهبود شرایط اجتماعی اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از فارس، حجت‌الاسلام طاهری در جمع خبرنگاران با گرامیداشت همزمانی هفته دفاع مقدس و هفته وقف، به آیات ۱۰ و ۱۱ سوره صف اشاره کرد و گفت: «ای مومنان، آیا شما را به تجارتی که از عذابی دردناک نجات می‌دهد هدایت کنم؟ که با مال و جان‌هایتان در راه خدا مجاهدت کنید.» این آیات تجلی‌گاه رابطه عمیق بین هفته وقف و دفاع مقدس است.

وی بیان کرد: اگر اسلام به این عظمت رسیده است، ناشی از مجاهدت‌های جانی حضرت علی (ع) و همچنین مجاهدت‌های مالی همسر ایشان، حضرت خدیجه (س)، بوده است که دو بازوی پیامبر (ص) در تکمیل رسالت و نبوت ایشان بودند.

وی افزود: در ایالات متحده، شاهد اثرگذاری بزرگ وقف‌ها هستیم که نقش کلیدی در پیشرفت این کشور دارد. بسیاری از دانشگاه‌های معتبر آمریکا، مانند استنفورد و هاروارد، با حمایت‌های مردمی و وقف‌ها اداره می‌شوند و این نشان‌دهنده توانایی کشورهای غربی در جمع‌آوری مغزها و نخبگان است.

حجت‌الاسلام طاهری به بی‌احترامی به وقف‌های مردمی در دوران حکومت پهلوی اشاره کرد و گفت: «در مسجد نصیرالملک، به بهانه ساخت فیلم، مشروبات الکی مصرف می‌شد و این هتاکی‌ها یادآور اهمیت وقف است که با وجود اینگونه توهین‌ها، زیبایی‌های آن همچنان باقی مانده است.»

وی از تاثیرات مثبت وقف‌ها در شهر شیراز سخن گفت و تصریح کرد: «بیمارستان‌های وقفی مانند بیمارستان خلیلی و نمازی در طول روز صدها بیمار را درمان می‌کنند و به کانون خانواده بازمی‌گردانند.»

دبیر جامعه روحانیت شیراز همچنین از اداره کل اوقاف و سایر نهادها که در احیای موقوفات همکاری می‌کنند، تقدیر کرد و بر ضرورت استفاده از این سرمایه‌های بزرگ تأکید ویژه‌ای داشت. وی امیدوار بود که فرهنگ وقف به سمتی حرکت کند که مردم بیشتر به وقف‌های کوچک عادت کنند، چرا که این وقف‌ها نیز برکات زیادی دارند.

وی به تاریخ ۲۵۰ سال گذشته کشور اشاره کرد و تأکید کرد: «جوانان این سرزمین در هشت سال جنگ تحمیلی، با مجاهدت‌های خود نه تنها یک وجب از خاک ایران را به دشمن ندادند، بلکه عظمت و اصالت خود را حفظ کردند.»

حجت‌الاسلام طاهری در پایان به رسانه‌های کشورهای ابرقدرت اشاره کرد و گفت: «به تبلیغات آن‌ها توجه نکنید، چرا که آن‌ها در حال پوسیدن از درون هستند و تنها با حمایت از رژیم صهیونیستی سعی در حفظ موقعیت خود دارند. نور خداوند بر دوش شهیدان شعله‌ور است و هیچ بمب و موشکی نمی‌تواند مانع تحقق اراده الهی شود.»

کد خبر 1782708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha