بازسازی مساجد تاریخی و مکان‌های مرتبط با سیره نبوی در عربستان

عربستان با توجه به اهمیت بسیار مساجد تاریخی و مکان‌های مرتبط با سیره نبوی، پروژه بازسازی و توسعه این مکان‌ها در مدینه منوره را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از دیلی نیوز، عربستان در برنامه‌ مدونی به بازسازی مساجد و مکان‌های تاریخی مرتبط با سیره نبوی روی آورده است تا زائران و حجاج در مدینه منوره  از مساجد و بناها و مکان‌های تاریخی دیدن کنند و در مناطق تاریخی و باستانی گشت و گذار انجام دهند.

هدف از ایجاد ارتباط و اتصال بین مکان‌های گردشگری و تاریخی در مدینه منوره سهولت تردد زائران و حجاج با پای پیاده بین مسجد النبی و مکان‌های تاریخی و میدان‌ها و مساجد است. این علاوه بر استفاده از دوچرخه و وسیله نقلیه موجود بین مسجد النبی و مسجد قباست.

همچنین تعدادی ایستگاه دوچرخه برقی که زائران و حجاج می توانند از آنها برای رسیدن به ایستگاه‌های مستقر در سطح شهر استفاده کنند، وجود دارد.

آشنایی با “مسجد قبا” نخستین مسجد ساخته شده در اسلام

توسعه مکان‌های تاریخی از سوی نهادهای مسئول در مدینه منوره باعث این غفلت نشد که آماده سازی مکان‌ها برای افراد معلول و نیاز به مکان‌های حمل و نقل در کنار پارکینگ‌های ویژه خدمات رسانی به سالمندان نادیده گرفته شود. همچنین این مکان‌ها با ایجاد فضای سبز و درخت‌کاری و گل‌ها، گذاشتن نیمکت و میله در مسیر جاده‌های ارتباطی بین مکان‌های تاریخی در این شهر تزیین شدند.

در مقابل، پروژه جاده، یکی از پروژه‌های اختصاصی است که با هدف توسعه جاده ارتباطی با مسجد النبی و میدان سید الشهدا و کوه احد به سمت شمال به مسافت بین از ۲۷۰۰ متر در هر جهت انجام می‌شود.

پروژه جاده یکی از مجموعه مسیرهای امن برای عابران پیاده و مسیرهای دیگر برای افراد دارای معلولیت و مسیرهای اختصاصی برای اتومبیل ها، اتوبوس ها و دوچرخه ها  است که نیز شامل بیش از ۱۵ هزار درخت، مکان‌های مخصوص نشستن و مناطق خرده فروشی است.

این پروژه زیر نظر شهرداری منطقه انجام می‌شود، همچنین پروژه جاده به یک مرکز رشد جذاب برای سرمایه‌گذاری با هدف ارتقای سطح زیرساخت‌ها، توسعه نماها، ارتقای هویت شهری، سرمایه‌گذاری در عوامل جذب توریست  تبدیل شده است تا نماهای تاریخی برای زائران و حجاج مقصد گردشگری باشد.

أکثر من 10 ملایین مصل وزائر للمسجد النبوی بالعشر الأوائل من رمضان

جاده قبا، جنوب مسجد النبی را به مسجد قبا متصل می کند و تقریباً سه کیلومتر امتداد دارد که هر روز رفت و آمد نمازگزاران بین مسجد النبی و مسجد قبا انجام می‌شود. این جاده مکان‌های زیادی مرتبط با سیره نبوی را به هم متصل می‌کند. به طوری که از صحن های مسجد النبی شروع می شود و از کنار مسجد الغمامه و مساجد ابوبکر صدیق، عمر بن خطاب، علی بن ابی طالب و عثمان بن عفان می گذرد و با عبور از مسجد جمعه به مسجد قبا می رسد. این جاده یک مقصد گردشگری متمایز به شمار می‌آید، به طوری که جایزه بهترین مکان جاذبه گردشگری ۲۰۱۸ را از خود کرد.

پروژه توسعه قبا با هدف توسعه و بهبود مکان‌های حیاتی در مدینه منوره، ایجاد مقاصد گردشگری جذاب و ایجاد مکان‌هایی دوست‌دار انسان و محیط ‌زیست انجام شد تا جاده قبا  به یک محیط گردشگری و تفریحی که تاریخ و هنر و فرهنگ را در خود جای داده است، تبدیل شود.

پروژه هایی برای احیای اماکن تاریخ اسلام در منطقه راه اندازی شده است که در بیش از ۱۰۰ مکان مرتبط با سیره پیامبر و تاریخ اسلام در حال اجرا است.

دفتر توسعه مقاصد گردشگری در سازمان توسعه منطقه مسئولیت پیگیری تکمیل پروژه ها را بر اساس برنامه زمانی مصوب تا سال ۲۰۲۵ بر عهده دارد.

بازسازی مساجد تاریخی و مکان‌های مرتبط با سیره نبوی در عربستان

همچنین توسعه هشت مکان تاریخی از جمله مسجد الغمام،، مسجد السقیا، مسجد الرایة، مسجد ابی بکر و عمر بن خطاب ، مسجد بنی انیف، بئر غرس و قصر عروة به پایان رسیده است.

طراحی و اجرای در چارچوب برنامه توسعه و بازسازی میدان سید الشهدا، سقیفه بنی ساعده(غرب مسجد النبی)، خندق، توسعه مسجد قبلتین و منطقه اطراف آن درحال انجام است.

کد خبر 1782720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha