مساجد محل تبیین واقعیت‌های جنگ و اعزام رزمندگان اسلام بود

فرمانده تیپ ۴۸ فتح استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: مساجد محل تبیین واقعیت‌های جنگ و همچنین جمع آوری، آموزش و اعزام رزمندگان اسلام به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل بود.

خبرگزاری شبستان/یاسوج: افرادی در مسیر معامله خدا رفتند و جان خود را آسمانی کردند تا امروز در کشوری امن و ایمن نفس بکشیم .
مردان مرد و شیرمردانی که عاشقانه جنگیدند تا آسمانی شدند و این روزها یاران آنها برای ما آن روزها و شب‌های سخت را روایت می‌کنند.
افرادی خاطرات بسیاری دارند و افراد دیگری نیز در مسیر جنگ تحمیلی و دفاع از میهن عزیز ایران اسلامی آسمانی شدند و افرادی میراث دار افرادی هستند که در ابتدای جنگ و هشت سال دفاع مقدس تلاش‌های ارزشمندی انجام دادند تا امروز ما راحت بتوانیم در میهن عزیزمان نفس بکشیم.
نمایندگی خبرگزاری شبستان در استان کهگیلویه و بویراحمد گفتگویی را با سردار حسن حکمتیان، مردی از جنس میدان و دانشگاه، فرمانده تیپ ۴۸ فتح استان کهگیلویه و بویراحمد انجام داده که در ذیل از نظر خوانندگان محترم می‌گذرد.
اگر به درستی روایتگری نکنیم، دشمن هر طور که بخواهد روایت می‌کند

بر خود لازم می‌دانم هفته دفاع مقدس، یاد خاطره همه کسانی که آنچه که داشتند در طبق اخلاص گذاشتند و در میادین رزم و جهاد، جانانه جنگیدند و جان خود را تقدیم کردند و امروز «عند ربهم یرزقون» هستند و نزد پروردگار خود روزی می‌گیرند و همچنین آغاز سال تحصیلی جدید را گرامی بداریم.

در نگاه بشریت ما جایگاه آنها را درک نمی‌کنیم و به بالاترین رسیدند و جواز بدون واسطه به درگاه الهی را پیدا کردند .

عده‌ای نیز جسم و روان خود را تقدیم کردند و به درجه جانبازی نائل شدند و صبر، شکیبایی و بردباری آنها باعث شده که ما درس ایستادگی، استقامت و رشادت و جوانمردی را از آنها بیاموزیم.

عده‌ای نیز سال‌های سال در زندان‌های رژیم بعثی صدام سختی‌های بسیاری را تحمل و هر روز با مرگ دست و پنجه نرم می‌کردند، اما با مقاومت و ایستادگی برگ زرین دیگری بر افتخارات نظام اضافه کردند.

به رسم ادب دست بر سینه می‌گذارم و سر تعظیم محضر همه خانواده‌های شهدا، ایثارگران، آزادگان، جانبازان، رزمندگان و پیشکسوتان عرصه جهاد و شهادت فرود می‌آورم.

فرماندهان عزیزی ما سال‌های سال در کنار آنها بودیم و آرزوی صحت و سلامتی برای همه آنها دارم تا هم جامعه ایران اسلامی و استان ما از انوار آنها روشنایی بگیرد و تجارب ارزشمندی را که در دوران دفاع مقدس به دست آورده‌اند و کوله باری از علم، معرفت و دانش در این حوزه هستند که ما از آنها استفاده می‌کنیم.

افرادی در سنگرهای دیگری امروز در حال فعالیت هستند، چون سختی‌های آن دوران را تحمل کرده‌اند و روایتگر جنگی نابرابر هستند که نظیر آن در طول تاریخ وجود نداشت.

اگر این افراد نبودند، کسی نمی‌توانست هم اکنون عبور از اروند و رسیدن پنج ضلعی را در کربلای پنج، پیروزی‌ها در عملیات ثامن الائمه، طریق القدس، فتح المبین و بیت المقدس را برای ما روایت و بازگو کند.

این عزیزان حضور دارند و امروز در حوزه‌های مختلف ما از ظرفیت آنها استفاده می‌کنیم، البته همین افراد امروز در جهاد تبیین در حال روایتگری جنگ هستند و معارف جنگ را به نسل نوجوان و جوان امروز انتقال می‌دهند.

کار اصلی امروز این است که ما اگر به درستی روایتگری نکنیم، دشمن هر طور که بخواهد روایت می‌کند و برعکس آن عمل می‌شود و امروز پیشکسوتان عرصه جهاد و شهادت هستند که معارف ارزشمند فرهنگ دفاع مقدس و ارزش‌هایی را که در آن دوران وجود داشت را برای نسل جوان بازگو می‌کنند.

از همه آنها به دلیل زحماتی که در این حوزه متقبل شدند و در حال فعالیت هستند تقدیر و تشکر می‌کنم.

در کنار رهبری حضرت امام خمینی(ره) معنویت، راز و نیازهای شبانه، ابتکارات و خلاقیت‌های فرماندهان، نقش مردم و بسیج را هیچ گاه نمی‌توان فراموش کرد.

این‌ها باعث شدند که توان نیروهای مسلح در حوزه نیروی انسانی به ویژه سپاه بالا برود و ما در عملیات ها پیروز شویم و غنائم بسیاری را از دشمن بگیریم و در عملیات بعدی نیز از آنها استفاده کنیم.

زنان در دفاع از ارزش و آرمان‌های انقلاب و نظام کار خود را به درستی انجام می‌دهند

زنان ما نقش بسیاری در پشتیبانی، بهداشت و درمان داشتند و زنانی داشتیم که فرمانده سپاه بوده و جمع کثیری از زنان را در حوزه‌های مختلف فرماندهی می‌کردند.

ما مادرانی داشتیم که همسران خود را برای اعزام به جبهه بدرقه می‌کردند و نهضت روشنگری که زنان ما مثل قافله سالار دشت کربلا حضرت زینب (س) داشتند، نشان می‌دهد که زنان ما همان نقش را دارند و همان رسالت حضرت زینب (س) را در تبیین و روایت آن در دوران دفاع مقدس و همراهی رزمندگان و پشتیبانی از جبهه به خوبی نشان دادند و می توان گفت زنان در دفاع از ارزش و آرمان‌های انقلاب و نظام کار خود را به درستی انجام می‌دهند.

آنچه که همه نسل جوان ما باید بدانند و قدر بشناسند این است که ما با دشمنانی تا دندان مسلح درگیر بودیم.

صدام از آستین آمریکا بیرون آمد، همان طور که امروز اسرائیل فرزند نامشروع و دست پرورده آمریکا و انگلیس است و همه ابرقدرت‌های شرق و غرب در کنار رژیم بعثی عراق بودند و بیش از ۳۶ کشور در دنیا با عراق همکاری می‌کردند تا ماشین جنگی آنها را بر علیه ایران به راه انداختند.

عراق در شرایطی به ما حمله کرد که ما تازه انقلاب کرده بودیم و هنوز انقلاب به ساحل آرامش نرسیده بود، در کوچه‌ها و خیابان‌های ما معاندین، منافقین و ضد انقلاب سنگربندی کرده بودند و استان‌های مرزی ما کاملاً ناامن شده بود.

احزاب، جریان‌ها و گروه‌های سیاسی دنبال این بودند که انقلاب را به نفع خود صادر کنند و بر علیه امام خمینی(ره) و یاران ایشان زاویه گرفته بودند.

شخصیت‌های مهم این مملکت را ترور کرده بودند و بحث ترور را در دستور کار داشتند، کشورهای غربی و عربی در حوزه‌های اقتصادی کشور ما را تحریم و اموال ایران را بلوکه کرده بودند و اجازه نمی‌دادند که چرخ اقتصادی کشور بچرخد.

اعتصابات کارگری وجود داشت و همه قراردادها را با کشورمان لغو کرده بودند و دشمن در حوزه نظامی زمانی با ما وارد جنگ شد که ساختار ارتش دچار تغییر شده بود.
برخی از سران ارتش از بدنه آن جدا شده بودند و ارتش قهرمان ما گرفتار ناآرامی‌های داخلی بود، سپاه نیز ساختار و سازمان متناسب با این تهدید را نداشت و آن را نمی‌شناخت و ابزار مقابله با این تهدید در اختیار سپاه ما نبود.
اگر مولفه قدرت نظامی ارتش و سپاه است، ساختار به هم ریخته ارتش و عدم تجهیز و تسلیح سپاه این موقعیت زمانی و اینکه اصل وحدت در کشور وجود نداشت و رئیس جمهور تبعیت محض از حضرت امام(ره) نداشت و ساختار از هم گسیخته‌ای در حوزه سیاسی داشتیم.
عراق علی رغم این شرایط با کشورمان وارد جنگ شد و جنگنده‌های فرانسوی کشور ما را بمباران می‌کردند، پدافندها و انواع تانک‌های شوروی سابق در اختیار عراق قرار گرفت، انواع ناوچه‌های ایتالیا، پایگاه‌های نظامی و هوایی که بلژیک برای عراق می‌ساخت و مهمات هوشمند انگلیس، آواکس‌ها و سیستم‌های اطلاعاتی و تجهیزات بیولوژیکی آمریکا و عامل‌های شیمیایی اعصاب و روان آلمان، جیبپ  های مکانیزه و خودروهایی که مصر و اردن، و پول‌هایی که از کشورهای حاشیه خلیج فارس، عربستان و کویت در اختیار عراق قرار گرفته بود جنگ را بر علیه ما تحمیل کردند.
حمایت‌های سیاسی، جنگ تبلیغاتی بر علیه ما راه انداختند و همه ابرقدرت‌ها در کنار همدیگر صدام را تسلیح و وادار کردند که علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اقدام نظامی انجام دهد.
صدام در ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ ساعت ۱۲ به وقت بغداد ۱۹۲ فروند جنگنده بمب افکن از شهرهای مختلف عراق پرواز و مناطق حساس، حیاتی و فرودگاه‌های ما را بمباران کردند.
نگاه آنها این بود که ایران در ابتدا به واسطه انقلاب خود در همه مولفه‌های قدرت تحقیر شده و دوم اینکه توانی را که ایران دارد ما از راهبردی که اسرائیل بر علیه کشورهای عربی داشت از آن استفاده کنیم و این توان را از ایران بگیریم.
برای اینکه صدام به اهداف مورد نظر خود برسد، یعنی اینکه خوزستان را به نام استان عربستان، جزایر سه گانه را از ما بگیرد و رهبری سران عربی را داشته باشد و قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر را ملغی کند، حاکمیت مطلق بر اروندرود داشته باشد، و عمق ژئوپلیتیک خود را گسترش دهد، می‌آید و در بنادر ما می‌نشیند و اینکه حکومت نوپای ما را ساقط کند.
با همه این اهداف و توان آمد و سه سپاه را نیز به سمت کشورمان گسیل داد، یعنی هزار و ۶۰۹ کیلومتر مرز ما با عراق از دهانه فاو آغاز و تا دالامپر و مرز مشترک ایران عراق و ترکیه این سه سپاه را حرکت داد و سپاه نخست از جبهه شمال غرب وارد شد و ارتفاعات دالامپر داغ، کنترل، قندیل، پا نسه، گلاله، مامرود، حاج ابراهیم و اشنویه را از ما گرفتند.
در محور میانه نیز سومار، مهران، قصر شیرین، سر پل ذهاب، گیلان غرب، نفت شهر، ارتفاعات سگان و قلاجه را تصرف کردند و در محور جنوب بستان، ۷۰ روستای بین بستان و سوسنگرد، تپه‌های الله اکبر، بعد از ۳۴ روز خرمشهر را تصرف کردند، سپس آبادان را محاصره و به دروازه‌های اهواز برسند.
بیش از ۱۵ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از خاک ما را اشغال کردند، خوبان ما را به شهادت رساندند، عزیزان ما را به اسارت بردند، روح و روان مردم ما را آزرده خاطر کردند و افراد بسیاری را بی‌خانمان کنند.
ما توانستیم همه مناطق اشغالی را آزاد کنیم و سپس دشمن را در خاک خود تعقیب و متجاوز را تنبیه کنیم.
ما در عملیات‌هایی مثل ثامن الائمه، طریق القدس و بیت المقدس توانستیم مناطق اشغالی را آزاد کنیم و در عملیات‌هایی مثل والفجر هشت و کربلای پنج توانستیم وارد خاک دشمن شویم و نهایتاً ما پیروز نظامی جنگ شدیم و بر دشمن غلبه کردیم.
ما یک درصد جمعیت کشور را داریم ولی رتبه نخست ایثارگری را داریم، ۴۳ هزار رزمنده در دوران دفاع مقدس، بیش از ۱۱ هزار و بیش از ۳۱۷ آزاده و دو هزار آلاله به خون خفته داریم.
رزمندگان استان ما در عملیات‌های مختلف سهم به سزایی داشتند و در عملیات والفجر هشت، کربلای چهار و پنج، آزادسازی مهران، عملیات بیت المقدس دو و چهار، عملیات‌های آفندی و پدافندی نقش خود را ایفا کردند.
تیپ خط شکن ۴۸ فتح سال‌های سال بعد از دوران دفاع مقدس در ارتفاعات سر به فلک کشیده شمال غرب، سرمای منهای ۴۰ درجه، گرمای بالای ۵۰ درجه خوزستان، در کویرهای سیستان و بلوچستان در حال آفند و پدافند بودیم.
با گروهک‌های تروریستی، سوداگران مرگ، اخلالگران اقتصادی و قاچاقچیان مواد مخدر و هم اکنون نیز همچنان در زلزله، سیل، مقابله با آتش سوزی، ویروس منحوس کرونا، محرومیت زدایی، سازندگی، کارهای فرهنگی در خدمت مردم هستیم.
بسیاری از خدمتگزاران نظام و انقلاب پرورش یافته مساجد هستند
پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) در نخستین اقدام خود بعد از هجرت از مکه به مدینه مسجد قبا را بنا نهاد و همه امورات مسلمین در این مسجد پیگیری می‌شد.
نظام جمهوری اسلامی ایران هم اقدامات خود را بر علیه حکومت‌ ظلم و جور پهلوی با رهبری‌های حضرت امام خمینی (ره) و سایر علما از مساجد آغاز کردند و مردم نیز در این مسیر به فرمان امام و سایر علما لبیک گفتند تا انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید.
در ادامه این مسیر، مساجد نقش خود را ادامه دادند و مردم نیز به نقش و اهمیت این مکان‌های معنوی واقف بودند که بسیاری از خدمتگزاران نظام و انقلاب پرورش یافته همین مساجد بوده و هستند.
مساجد در دوران دفاع مقدس تبدیل به محلی برای جمع آوری کمک‌های مردمی، اعزام رزمندگان به جبهه‌های جنگ نبرد حق علیه باطل و همچنین محل تبیین پیامدهای اجتماعی، سیاسی، نظامی و... شده بودند.
علما و روحانیون در این مکان‌های مقدس در زمینه دستاوردهای جنگ و همچنین انجام عملیات‌ها و دیگر تحولات دوران دفاع مقدس مردم را آگاه می‌کردند.
با توجه به اینکه رژیم بعث عراق توسط کشورهای مختلف برای نابودی کشور ما کمر همت را بسته بود، علما و روحانیون با حضور در مساجد ضمن روشنگری در زمینه واقعیات جبهه و جنگ، این نابرابری‌ها را برای مردم به درستی تبیین می‌کردند.
در دوران دفاع مقدس فضای مجازی به شکل امروزی برای اطلاع رسانی وجود نداشت و مردم اطلاعات موثق را از صدا و سیما و همچنین تریبون مساجد توسط مبلغین دریافت می‌کردند.
کشور ما آغاز کننده این جنگ نابرابر نبود ولی دشمنان با توجه به زخم‌هایی که از سقوط رژیم پهلوی خورده بودند، با تجهیز صدام به انواع سلاح‌های آن روز، تلاش داشتند تا نظام انقلاب را ساقط کنند و با توجه به روحیه شهادت طلبی مردم ایران اسلامی، می‌طلبید که روحانیون با حضور در مساجد واقعیت‌های جبهه و جنگ را بیان و همچنین در زمینه تقویت فرهنگ ایثار شهادت، اطلاع رسانی لازم را داشته باشند.
مساجد محل تبیین واقعیت‌های جنگ، جمع آوری، آموزش و اعزام رزمندگان اسلام بود
در دوران دفاع مقدس مساجد یکی از مکان‌های اصلی جمع آوری کمک‌های مردمی بود که هر کس به هر اندازه‌ای که در توان داشت و از هر اقلامی که می‌توانست برای کمک به جبهه‌ها و رزمندگان اسلام اقدامات لازم را انجام می‌داد.
مردم ما در دوران دفاع مقدس از هیچ کمکی به جبهه‌ها دریغ نمی‌کردند، به گونه‌ای که حتی اگر شخصی یک مرغ تخمگذار داشت، آن را به جبهه‌ها و رزمندگان هدیه می‌داد.
پایگاه‌های محلات مساجد با توجه به شناختی که از افراد هر منطقه داشتند، به مکانی برای ثبت نام، آموزش و اعزام نیروها تبدیل شده بودند.
حتی در استان‌هایی که از مساجد برخوردار بودند، زمان تشییع شهدا، این کار از مساجد صورت می‌گرفت و می‌توان گفت مساجد محل تبیین واقعیت‌های جنگ و همچنین جمع آوری، آموزش و اعزام رزمندگان اسلام به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل بود.
کد خبر 1782947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha