مسئله ازدواج و فرزند آوری با نگاه فرهنگی مثبت و آگاهانه محقق می‌شود

حجت الاسلام شفیعی با اشاره به اینکه امروزه بسیاری از مردم تصور می‌کنند که مهم ترین مشکل فرزندآوری و ازدواج مسئله اقتصاد است گفت: آمارها و پژوهش‌ها در این زمینه نشان دهنده این است که مهم‌ترین عامل موثر در فرزندآوری و ازدواج مسئله فرهنگی و تغییر سبک زندگی جامعه است.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، از همدان، حجت الاسلام محمد تقی شفیعی، امروز در  کارگاه آموزشی تربیت کنشگران جمعیت و فرزند آوری  در سالن همایش اداره کل تبلیغات اسلامی همدان گفت:یکی از مهمترین اقداماتی که در حوزه جمعیت و فرزندآوری می ‌توان انجام داد برگزاری دوره‌های آگاه سازی هوشمندسازی و تبیین مسائل فرزندآوری با اقشار تاثیر و کنشگر است.

دبیر میز تخصصی جمعیت، شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور افزود: قطعاً اگر افراد تاثیرگذار در جامعه به سمت افزایش جمعیت و جوانی جمعیت حرکت کنند نمود خود را بر اقشار مختلف مردم خواهد گذاشت.

وی با اشاره به اینکه امروزه بسیاری از مردم تصور می‌کنند که مهم ترین مشکل فرزندآوری و ازدواج مسئله اقتصاد است تصریح کرد:  آمارها و پژوهش‌ها در این زمینه نشان دهنده این است که مهم‌ترین عامل موثر در فرزندآوری و ازدواج مسئله فرهنگی و تغییر سبک زندگی جامعه است.

حجت الاسلام شفیعی افزود: طبق آمار وقتی سه عامل اولیه طلاق در بین زوج ها را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که اقتصاد در دلایل ابتدایی نیست بلکه در مسئله طلاق و ازدواج با سبک زندگی و عوامل فرهنگی روبرو هستیم.

 وی اضافه کرد: اگر خانواده‌های پرجمعیت در جامعه و بطن مردم بیشتر شوند، نشاط و شادابی در بین خانواده‌ها بیشتر می‌شود و همین باعث جریانسازی و آگاه سازی در حوزه ازدواج و فرزندآوری می‌شود.

دبیر میز تخصصی جمعیت، شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه کاهش تولید ناخالص ملی، کاهش صادرات، افزایش واردات، افزایش هزینه کالا و خدمات و شکل گیری بحران اقتصادی از جمله آثار کاهش نرخ باروری بر جوامع است ابراز داشت: تمدن غربی با اصلاح روندهای سابق و بازگشت به سبک زندگی خانواده محور، شدیدا به دنبال انتقال بحران به کشورهای دیگر است.

وی با تاکید بر اینکه غرب با این تفکر که رشد جمعیت رقبای ما در جهان امنیت ما را به خطر می‌اندازد، ارائه راهبرد قانون کنترل جمعیت را برای دیگر کشورها تجویز کردند تصریح کرد: سیر تطور عملیاتی سازی قانون کنترل جمعیت در دهه‌های مختلف با قانونی شدن عمل‌های عقیم سازی و اعزام کارشناسان کاهش جمعیت یکی از رویکردهای غرب بوده است.

شفیعی افزود: در دهه ۶۰ هجری شمسی رئیس بانک جهانی اعطای کلیه وام‌های بین المللی را مشروط به کنترل جمعیت قرار داده بود و ایران نیز با دریافت وامی در حدود ۲.۵ میلیارد دلار، متعهد شد تا از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۹۰ نرخ باروری را از ۶.۴ به ۴ و نرخ رشد جمعیت را نیز از ۳.۴ به ۲.۳ برساند که متاسفانه تا سال ۱۳۷۲ این خواسته محقق شد و مسیر اشتباه ۲۲ ساله در ۴ سال طی شد.

کد خبر 1782959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha