اصفهان تا پای جان برای ایران

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای حضرت سیدالشهدا علیه السلام نیروی زمینی سپاه با اشاره به نقش بی بدیل اصفهان در دفاع مقدس گفت: اصفهان حکایت مقاومت و رشادت سلحشوران و رزمندگانی است که جسم خود را سنگر کردند و با حماسه‌های فراوان تا پای جان برای ایران ماندند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، عملیات بزرگ ثامن ‌الائمه با رمز نورانی "نصرُ من اللَّه و فتحٌ قریب" در جبهه جنوب و شمال آبادان در شرق رود کارون در وسعت ۱۵۰ کیلومتر مربع از ۵ مهر ۱۳۶۰، با هدف شکست حصر آبادان و با همکاری ارتش و سپاه انجام شد.

به فرمان امام خمینی(ره)، رزمندگان دلیر اسلام، در عملیاتی سریع و هماهنگ علیه مواضع ارتش اشغالگر عراق، موفق به شکستن حلقه محاصره شهر آبادان شدند. این شهر از ابتدای جنگ تحمیلی به مدت حدود یک سال، در محاصره نیروهای نظامی عراق بود و به خاطر وجود استحکامات متعدد دشمن، شکست محاصره آن بسیار دشوار به نظر می‌رسید. اما رزمندگان اسلام در عملیات ثامن‌الائمه با رشادت، این محاصره را شکستند و اولین پیروزی بزرگ خود را در جنگ به ثبت رساندند.  

اصفهان تا پای جانش برای ایران

سردار جواد استکی، فرمانده قرارگاه منطقه ای حضرت سیدالشهدا علیه السلام نیروی زمینی سپاه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اصفهان در خصوص نقش مردم اصفهان در حوزه‌های مختلف دفاع مقدس اظهار داشت: اصفهان در همه موضوعات دفاعی و امنیتی در کشور نقش اول را ایفا کرده است و این جدای از حوزه‌های فرهنگی سازندگی و آبادانی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین علیه السلام با اشاره به اولین بحران‌های ایجاد شده در کشور در مناطق دارای قومیت‌های مختلف اظهار داشت: از اولین نیروهایی که با فرمان حضرت امام در این مناطق حضور پیدا کردند و با آرام سازی و پاکسازی امنیت را در آن مناطق مستقر کردند اصفهانی‌ها بودند.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای حضرت سیدالشهدا (ع) نیروی زمینی سپاه تاکید کرد:  از ۳۶۰ درجه آبادان فقط ۳۰ درجه آن برای مانده بود و ۳۳۰ درجه اطراف آبادان در محاصره دشمن بود،  اگر آبادان سقوط می‌کرد دشمن به خلیج فارس دست سی بیشتری پیدا می‌کرد و دسترسی ما به خلیج فارس در این منطقه کاهش می‌یافت و با درایت و فرماندهی حضرت امام خمینی که بر شکست حصر آبادان دستور صادر کردند، رزمندگان و فرماندهان ضمن حفظ آبادان، در پنجم مهرماه سال ۶۰ در عملیات ثامن الائمه بین ارتش و سپاه مشترک بود حصر آبادان شکسته شد.

سردار استکی افزود: بعد از عزل بنی صدر بی کفایت توسط امام خمینی در ۲۰ خرداد سال ۱۳۶۰ عملیات فرماندهی کل قوا شروع شد و این عملیات مقدمه عملیات ثامن الائمه بود اگر لشکر امام حسین آن عملیات را انجام نمی‌داد عملیات ثامن الائمه موفق نمی‌شد. آن عملیات از طرف دارخوئین به طرف آبادان انجام شد ولی نقش لشکر امام حسین علیه السلام و اصفهانی‌ها در آن عملیات نقش اصلی بود و بیش از ۱۰۰ شهید در این عملیات تقدیم اسلام شد.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای حضرت سیدالشهدا (ع) نیروی زمینی سپاه تاکید کرد:  این عملیات اولین عملیاتی بود که نیروها بعد از حمله به مواضع دشمن بدون عقب نشینی مستقر شدند و خاکریزها را مورد حمله قرار دادند و مستقر شدند و زمینه برای انجام عملیات ثامن الائمه فراهم شد.

سردار استکی با بیان اینکه اصفهانی‌ها در آن عملیات نقش اصلی را داشتند گفت: ما بیش از ۱۰۰ شهید در آن عملیات دادیم و اولین عملیاتی بود که نیروها بعد از حمله به دشمن و هجوم به دشمن مستقر شدند و عقب‌نشینی دیگر نکردند و بعد از این عملیات ثامن الائمه انجام شد.

وی با اشاره به دستاوردهای ارزشمند عملیات ثامن الائمه خاطرنشان کرد:  لشکر امام حسین از طریق جاده دارخوئین به طرف آبادان عملیات را انجام داد و شبانه در حاشیه کارون حرکت کرد و صبح دو پلی که عراقی‌ها روی از غرب به شرق کارون زده بودند را منهدم کردند و عراقی‌ها کاملاً در محاصره قرار گرفتند و بیشترین اسرا و غنائم جنگی که در عملیات‌ها از دشمن گرفته شد در عملیات ثامن الائمه یا شکست حصر آبادان بود.

اصفهان تا پای جانش برای ایران

سردار استکی با اشاره به اینکه وقتی عملیات ثامن الائمه با موفقیت انجام شد زمینه‌ای برای آزادی خرمشهر فراهم شد اضافه کرد: اگر این عملیات انجام نمی‌شد چهار مرحله‌ای که در عملیات بیت المقدس انجام دادیم ابتر می ماند و نمی‌توانستیم خرمشهر را آزاد کنیم بنابراین از دستاوردهای بعدی عملیات ثامن‌الائمه آزادی خرمشهر است.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای حضرت سیدالشهدا (ع) نیروی زمینی سپاه گفت:  جنگ ایران و عراق در واقع جنگ ایران با ائتلاف کشورهای دنیا و عراق بود و به صورت دو قطبی نبود که دو کشور با هم در جنگ باشند.

وی با بیان اینکه دستاورد دیگر عملیات ثامن الائمه علی رغم تمام پشتیبانی‌های مالی، تجهیزاتی، انسانی، مستشاری و اطلاعاتی کشورهای مختلف از عراق در جنگ با ایران، شکستن حصر آبادان و ایجاد ترس در دل کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس بود ادامه داد:  پس از این عملیات بود که شورای همکاری خلیج فارس را تشکیل دادند و ما توانستیم سیادت خود را بر خلیج فارس افزایش دهیم.

استکی گفت: جمعی از فرماندهانی که در این عملیات شرکت داشتند در هفتم مهر برای ارائه گزارش به امام خمینی حرکت کردند هواپیمای ترابری آنها سقوط کرد و به شهادت رسیدند. آنان دلیل مردانی بودند که در این عملیات نقش مهم و راهبردی داشتند.

وی با اشاره به جنایات فجیع و نسل کشی رژیم منحوس صهیونیستی که همچون غده سرطانی در منطقه دست به حملات به لبنان زده است گفت: هدف آنان مقابله با اسلام است، آنان هر زمانی که اراده می‌کردند وارد لبنان می‌شدند و از جنوب تا شمال لبنان حرکت می‌کردند و شهید و اسیر می گرفتند ولی اکنون ذلیل شده اند.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای حضرت سیدالشهدا (ع) نیروی زمینی سپاه گفت: آنان به اهداف خود در باریکه غزه دست پیدا نکردند و نه تنها نتوانستند غزه و حماس را از بین ببرند بلکه نتوانستند اسرای خود را نیز آزاد کنند. ، بنابراین حمله به لبنان را به شیوه‌های مختلف آغاز کردند، قدرت داشتن کشتن زنان و کودکان بی‌دفاع نیست بلکه جنگیدن در میدان و استقرار در منطقه است.

وی تاکید کرد: امروز اسرائیلی‌ها در سنگر زندگی می‌کنند و دور خود دیوار کشیدند و امروز نه تنها به اهداف خود دست پیدا نکردند بلکه هم محاصره و هم زیر فشار موشک‌ها و حملات حماس و لبنان هستند.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای حضرت سیدالشهدا (ع) نیروی زمینی سپاه اظهار داشت: امروز قدرت بازدارندگی حماس با قدرت ایمان و تجهیزات کم قدرت پوشالی آنها را زمین گیر و مستاصل کرده است، امروز شعار هیهات من الذله فقط روی پیشانی شیعیان دیده نمی‌شود بلکه روی سر فلسطینیان و همه آزادمردان مخالف رژیم منحوس صهیونیستی دیده می‌شود.

اصفهان تا پای جانش برای ایران

وی ابراز داشت: اگر ۸ سال دفاع مقدس و ایستادگی رزمندگان اسلام نبود دشمنان و استکبار جهانی هر روز به هر بهانه‌ای به جمهوری اسلامی حمله می‌کردند و ما باید قدر این امنیت و ارزش‌های دفاع مقدس را بدانیم،  توکل به خدا و جنگ برای خدا، وحدت بین مردم با قومیت‌ها و مذاهب مختلف در ایران، ولایت مداری باعث شد که دشمن شکست بخورد.

استکی با اشاره به اینکه اکنون جنگ به جنگ ترکیبی و شناختی تبدیل شده است اضافه کرد: مردم باید آگاه و بصیر باشند و گوش به فرمان رهبر و پیرو راه شهدای دفاع مقدس باشند تا پیروزی نهایی محقق شود.

کد خبر 1782982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha