تاسیس ائتلاف بین المللی برای تشکیل کشور فلسطین

عربستان امروز از تشکیل «ائتلاف بین المللی» به منظور برپایی کشور فلسطین و اجرای راه حل دو دولتی خبر داد و نسبت به خطر وقوع جنگ منطقه‌ای باتوجه به حمله اسرائیل به لبنان هشدار داد

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الجزیره، فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در نشست وزیران درباره مسئله فلسطین و تلاش برای صلح که در حاشیه هفتاد و نهمین فعالیت‌های مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار شد: امروز به نام کشورهای عربی و اسلامی و شرکای اروپایی خود راه اندازی ائتلاف بین المللی برای اجرای راه حل دو کشور را اعلام می کنیم و از شما دعوت می کنیم به این طرح بپیوندید. وی افزود: ایجاد این ائتلاف نتیجه تلاش مشترک اروپایی و عربی است. هدف این است که به جای انتظار و تماشا، راه حل هایی برای مسئله فلسطین پیدا کنیم.

 بن فرحان اجرای راه حل دو دولتی را راه حل ایده آلی برای شکستن چرخه درگیری و رنج و اجرای واقعیت جدیدی دانست که در آن کل منطقه از جمله اسرائیل از امنیت و همزیستی برخوردار باشد.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی تاکید کرد: ایجاد کشور مستقل فلسطین یک حق ذاتی و مبنای صلح است و نه یک نتیجه نهایی که در یک روند سیاسی دست نیافتنی مورد مذاکره قرار گیرد.

 وی از کشورهایی که اخیرا فلسطین را به رسمیت شناختند، قدردانی کرد و از همه کشورها خواست شجاع باشند و همین تصمیم را اتخاذ کنند و به اجماع بین المللی ۱۴۹ کشور که فلسطین را به رسمیت می شناسند، بپیوندند.

وزیر امور خارجه عربستان تاکید کرد: جنگ در نوار غزه باعث یک فاجعه انسانی شد. نیروهای اشغالگر اسرائیل با ارتکاب تخلفات جدی در کرانه باختری و تهدید مسجد الاقصی و مقدسات دینی، سیاست «اشغال‌گری و افراط‌گرایی خشونت‌آمیز» را ادامه می‌دهند.

بن فرحان گفت: دفاع از خود نمی‌تواند کشتار ده‌ها هزار غیرنظامی، تخریب سیستماتیک، آوارگی اجباری، استفاده از گرسنگی به عنوان ابزار جنگ، تحریک و غیرانسانی‌سازی و شکنجه سیستماتیک در بدترین شکل‌های آن  از جمله خشونت جنسی و سایر جنایات مستند براساس گزارش‌های سازمان ملل را توجیه کند.

وزیر امور خارجه عربستان با اشاره به تشدید تنش‌ها در منطقه که با هدف قرار دادن لبنان نسبت به وقوع جنگ منطقه ای که منطقه و همه جهان را تهدید می کند،هشدار داد.

وی خواستار پایان دادن به جنگ و نقض قوانین بین‌المللی وپاسخگو بودن کسانی که مانع روند صلح می‌شوند، شد.

بن فرحان افزود: ما متحیریم، چه چیزی از اعتبار و مشروعیت نظام جهانی در برابر ناتوانی ما در توقف ماشین جنگی و اصرار برخی بر اعمال گزینشی قوانین بین الملل در نقض آشکار ابتدایی ترین استانداردهای برابری، آزادی و حقوق بشر باقی می ماند.

اسرائیل از هفتم اکتبر جنگی را در نوار غزه به راه انداخته است که منجر به کشته شدن بیش از ۴۱ هزار فلسطینی و زخمی شدن ده ها هزار نفر و تخریب گسترده زیرساخت ها شده و یک فاجعه انسانی بی سابقه رقم خورده است.

کد خبر 1783073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha