حمایت حزب چپ یونان از لبنان و فلسطین

اعضای حزب چپ نوین یونان در اقدامی نمادین، با برافراشتن پارچه‌نوشته‌ای در مقابل پارلمان، از پایان جنگ در غزه و همبستگی با مردم لبنان و فلسطین حمایت کردند و از دیگر احزاب خواستند برای صلح در خاورمیانه تلاش کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه جامعه و فرهنگ ملل، اعضای مرکزی نمایندگان پارلمان حزب چپ نوین یونان با برافراشتن پارچه‌نوشته‌ای که روی آن نوشته شده بود: «ما از ملت لبنان حمایت می‌کنیم و خواستار پایان جنگ در غزه و ایجاد صلح در این منطقه هستیم»، در مقابل مقبره سرباز گمنام در برابر پارلمان یونان اعتراض خود را اعلام کردند.

اعضای پارلمان و دیگر نمایندگان حزب چپ نوین یونان در سخنرانی‌های خود خواستار تلاش فعال مردم و نیروهای پیشرو برای ایجاد صلح در خاورمیانه شدند. در این راستا، پارچه‌نوشته دیگری با شعار «صلح حالا، همبستگی با ملت لبنان، آزادی برای فلسطین» بر روی مقبره سرباز گمنام برافراشته شد.

رسانه افسین گزارش داد که حزب چپ نوین یونان با انتشار بیانیه‌ای به شدت از احزاب سیاسی که خود را پیشرو معرفی می‌کنند، انتقاد کرده و بر مسئولیت سنگین دولت‌های آمریکا، اتحادیه اروپا و دولت راستگرای دموکراسی نوین یونان به رهبری کیریاکس میچوتاکیس در توسعه جنگ در منطقه تأکید کرده است. حزب چپ نوین همچنین از سکوت و بی‌طرفی احزاب چپ و سوسیالیست یونان در قبال کشتار مردم فلسطین و لبنان انتقاد کرد.

در بیانیه این حزب آمده است که دولت اسرائیل با حمایت آمریکا و اتحادیه اروپا به جنایات خود ادامه می‌دهد و دولت یونان نیز در کنار اسرائیل قرار دارد. حزب چپ نوین تاکید کرده است که در حالی که منطقه خاورمیانه درگیر جنگی گسترده است، نخست‌وزیر یونان در شورای امنیت سازمان ملل حتی یک کلمه در محکومیت رژیم اسرائیل بیان نکرده است، که این نشان‌دهنده همراهی او با این رژیم است.

بیانیه همچنین به نقش احزاب پیشرو یونان اشاره کرده است که با اتخاذ موضع بی‌طرفی از محکوم کردن جنایات اسرائیل خودداری کرده‌اند. حزب سیریزا خواستار خویشتن‌داری دو طرف شده و حزب سوسیالیست پاسوک نیز از محکومیت اقدامات رژیم اسرائیل خودداری کرده است، در حالی که نمایندگان این حزب در پارلمان اتحادیه اروپا به ارسال سلاح به اوکراین رای مثبت داده‌اند.

حزب چپ نوین یونان در پایان بیانیه خود تأکید کرده است که همه ما مسئولیت سنگینی در قبال جلوگیری از جنگ فراگیر داریم و احزاب چپ‌گرا و سوسیالیست باید با تغییر رویکرد فعلی، برای ایجاد صلح و آزادی وارد مبارزه شوند. این اقدام تنها از طریق محکومیت رژیم اسرائیل و اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه آن محقق خواهد شد.

حزب چپ نوین یونان که در ده سال گذشته تأسیس شده، توانسته است با تمرکز بر مسائل معیشتی قشرهای کم‌درآمد جامعه، جایگاهی در صحنه سیاسی این کشور پیدا کند. حمایت این حزب از مردم فلسطین و انتقاد شدید از سیاست‌های آمریکا و اسرائیل نیز توجه بسیاری از نخبگان، تحصیل‌کردگان و مهاجران را به خود جلب کرده است.

حزب چپ نوین یونان همچنان به مبارزه علیه نظام سرمایه‌داری و امپریالیسم به رهبری آمریکا ادامه می‌دهد و با حضور فعال روشنفکران و آزاداندیشان یونانی، برای ایجاد صلح و مقابله با تصمیمات توسعه‌طلبانه جهانی تلاش می‌کند. با وجود اینکه این حزب هنوز نوپا و کم‌قدرت است، شواهد حاکی از آن است که به تدریج نفوذ و مقبولیت آن در جامعه یونان افزایش خواهد یافت.

کد خبر 1783096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha