چالش نیروی ماهر و کارآمد در صنعت ساختمان و معدن خراسان جنوبی

قناعت با بیان اینکه خراسان جنوبی با چالش نیروی ماهر و کارآمد به ویژه در صنعت ساختمان و معدن مواجه است، گفت: برای حل این چالش باید تعامل سازنده با آموزش فنی و حرفه‌ای انجام شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، جواد قناعت امروز شنبه (۷ مهر) در نشست کارگروه توسعه مهارت استان با اشاره به حادثه معدن طبس اظهار کرد: مسائل ایمنی در معادن باید با نظارت، پیگیری‌ها، آموزش و مدیریت ملی و استانی جدی‌تر گرفته شود.

وی در ادامه با اشاره به نقش نیروی انسانی و مهارت در تولید، افزود: به کارگیری نیروی ماهر و آموزش دیده می‌تواند به جهش تولید کمک کند و نیاز بازار از این مسیر رفع شود تا شاهد رونق اقتصادی باشیم.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه، نگاه ویژه‌ای به حوزه آموزش‌های فنی و حرفه ای شده است گفت: آموزش یک مهارت برای دانش‌آموز، راه‌اندازی هنرستان‌های جوار کارخانه‌ها، تقویت دروس مهارتی و عملی در دانشگاه‌ها نیز از مسائل حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه استان خراسان جنوبی با چالش نیروی ماهر و کارآمد به ویژه در صنعت ساختمان و معدن مواجه است، تصریح کرد: برای حل این چالش باید تعامل سازنده با آموزش فنی و حرفه‌ای انجام شود تا نیازهای مهارتی دستگاه‌های اجرایی استان را رفع کنیم.

قناعت بر نیازسنجی بازار از سوی فنی و حرفه‌ای تاکید کرد و گفت: انتظار می‌رود نیازهای در حال تغییر حوزه‌های مختلف رصد شود تا متناسب با سطح ملی و جهانی با اولویت‌های بومی حرکت کنیم.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه کسب مهارت فقط برای حوزه‌های فنی نیست، تصریح کرد: کسب مهارت در حوزه‌های اجتماعی، بازریابی، میراث فرهنگی و کشاورزی هم باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از آموزش‌های مهارتی ورود به محیط واقعی کار است، ادامه داد: دانشگاه‌ها باید به سمت نسل پنجم و آموزش عالی مهارتی پیش بروند تا اشتغال فارغ التحصیلان را بتوان تسهیل کرد.

قناعت بر بروزرسانی تجهیزات کارگاهی در فنی و حرفه‌ای با استفاده از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی و اعتبارات ملی و استانی تأکید کرد و گفت: همچنین به‌روزرسانی دانش مربیان هم از مسائلی است که باید مورد توجه باشد چون بر کاربردی شدن آموزش‌ها اثرگذار خواهد بود.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه افراد دارای گواهینامه فنی و حرفه‌ای در اولویت تسهیلات اشتغال هستنند، عنوان کرد: برای واحدهای تولیدی که از این افراد استفاده می‌کنند نیز می‌توان تسهیلاتی در نظر گرفت.

وی با اشاره به اینکه فنی و حرفه‌ای از نهادهای پیشرو بوده و در رفع نیازهای مهارتی می‌تواند موثر واقع شود، گفت: افزایش ۲۷ درصدی آموزش در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ماقبل و کسب رتبه برتر در عملکرد آموزش از افتخارات اداره کل فنی و حرفه ای استان در عرصه‌های ملی است که جای قدردانی دارد.

مهدی جعفری- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: کارگروه توسعه مهارت استان ذیل شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تشکیل می‌شود.

وی با اشاره به تصویب کارگاه هوش مصنوعی در کارگروه اقتصادی، اشتعال و سرمایه گذاری استان، افزود: منتظر تخصیص اعتبار هستیم تا هرچه سریعتر این کارگاه را راه‌اندازی کنیم.


 

کد خبر 1783121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha