خلبانی برجسته که با خون خود به خاک ایلام روح بخشید

شهید احمد کشوری یکی از خلبانان و هنرمندان برجسته ایرانی است که در ایلام منطقه میمک مورد اصابت میگ‌های عراقی قرار می‌گیرد و به شهادت می‌رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ایلام، احمد کشور در ۳۱ تیر ماه ۱۳۳۲ چشم به جهان گشود وی در ۱۵ آذر ۱۳۵۹ به مقام شهادت دست پیدا کرد.

وی سرگرد خلبان بالگردهای بل-۲۰۶ آ جت رنجر و بل ای‌اچ-۱ کبرا در هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که در جنگ ایران و عراق کشته شد، سرشناسی وی به دلیل شرکت در سرکوب شورش ۱۳۵۹–۱۳۵۷ کردستان ایران، حضور فعال ۳ ماهه در جنگ ایران و عراق و نحوه کشته‌شدنش است. درجهٔ او پس از درگذشتش به سرلشکر ارتقا یافت.

خلبانی برجسته که با خون خود به خاک ایلام روح بخشید

زندگی شهید کشوری

احمد کشوری در ۳۱ تیر ۱۳۳۲ ه‍.ش در فیروزکوه به دنیا آمد، کشوری اصالتاً بروجردی بود؛ او دوران دبستان و دبیرستان را در مناطق کیاکلا، سرپل تالار و بابل گذراند. پدر او در ابتدا از فرماندهان ژاندارمری بود و سپس از این سمت استعفا داد و به کشاورزی پرداخت، وی در دوران نوجوانی علاقه‌مند به هنر بود و در مسابقه طراحی، مقام نخست کشوری را کسب کرده بود.

او پس از اخذ مدرک دیپلم، قصد ورود به دانشگاه داشت اما به خاطر فقر و مشکلات مالی، از این هدف درماند و به هوانیروز وارد شد. او بعداً در سال ۱۳۵۵ ه‍.ش ازدواج کرد و از این ازدواج یک پسر و دختر دارد.

خلبانی برجسته که با خون خود به خاک ایلام روح بخشید

سوابق نظامی

کشوری در سال ۱۳۵۱ وارد ارتش شاهنشاهی ایران شد و دوره آموزشی بالگرد بل-۲۰۶ آ جت رنجر و سپس بالگرد جنگنده بل ای‌اچ-۱ کبرا را با موفقیت پشت سر گذاشت، او در دوران خدمتش در ارتش، چند بار مورد بازجویی قرار گرفت. 

به گفته منابع ایرانی، وی تدارک یک کودتا علیه دولت شاپور بختیار را داشت و طرح آن را به پسندیده، برادر روح‌الله خمینی داد؛ اما پیش از قطعی شدن این اقدام، انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید.

در دوران پس از انقلاب اسلامی، کشوری به عنوان خلبانان در خدمت ارتش، فعال بود. احمد کشوری جزء گروهی بود که برای رفع محاصره نیروهای مصطفی چمران در پاوه، اقدام کرد و توانست او را از محاصره نجات دهد.

وی در یک پرواز عملیاتی در تاریخ ۳ خرداد ۱۳۵۹ در منطقه سقز، پس از انهدام ادوات نظامی دشمن، از ناحیه سینه و بازو به خاطر برخورد ترکش، آسیب دید و به بیمارستان تهران منتقل شد؛ در همین حین، خبر حمله عراق به ایران منتشر شد و وی برای درگیری با نیروهای عراقی، به منطقه عملیاتی بازگشت؛ او در این دوران مسئول حراست از منطقه سرپل ذهاب تا مهران بود، او در این دوره فرماندهی تیم آتش هوانیروز در استان ایلام را برعهده داشت.

خلبانی برجسته که با خون خود به خاک ایلام روح بخشید

آخرین عملیات و نحوه شهادت

در پی عملیاتی که از ۱۳ آذر ۱۳۵۹ ه‍.ش آغاز شد، کشوری به همراه چند تن دیگر از نیروهای هوانیروز برای انهدام ادوات جنگی عراقی به داخل عراق می‌رود و در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۵۹ پس از انجام عملیات، در راه بازگشت، مورد تعقیب دو میگ عراقی قرار می‌گیرد، تعقیب و گریز ادامه پیدا می‌کند و در داخل خاک ایران و در ای‍لام (م‍ن‍طق‍ه م‍ی‍م‍ک - دره ب‍ی‍ن‍ا) مورد اص‍اب‍ت راک‍ت‌ه‍ای ۲ ف‍رون‍د میگ عراقی قرار گرفته و در خاک ایران سقوط کرده و کشته می‌شود. 

در این عملیات، کمک خلبان او زنده می‌ماند و توسط نیروهای ایرانی نجات پیدا می‌کند و یکی از ۲ فروند میگ عراقی نیز با پدافند هوایی ایران، منهدم می‌شود، پیکر او در ابتدا به کرمانشاه و سپس به تهران منتقل شد و در قطعه ۲۴ بهشت زهرای تهران دفن شد.

پاسداشت وی در تاریخ ایران

روز کشته شدن او در تقویم جمهوری اسلامی ایران، روز هوانیروز نامیده شده است، در آذرماه ۱۳۹۱ نام شهرستان کیاکلا به سیمرغ تغییر یافت. گفتنی است که فاطمه سیلاخوری مادر وی، پیشتر در دیدار با استاندار مازندران در منزل احمد کشوری، از تغییر نام شهرستان کیاکلا به سیمرغ دفاع کرده و ضمن اعلام موافقت با تغییر نام کیاکلا و ارتقا به شهرستان گفت: «سیمرغ رمز عملیات احمد کشوری بود و مسئولان منطقه به این دلیل این نام را انتخاب کردند.»

کد خبر 1783197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha