۸ شعبه دادگاه صلح در بیرجند افتتاح شد

هشت شعبه دادگاه صلح در بیرجند با حضور دادستان کل کشور افتتاح شد و تعداد شعب این محاکم در سراسر استان خراسان جنوبی اکنون به ۱۹ مورد رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، حسین وکیل‌زاده امروز شنبه (۷ مهر) در حاشیه افتتاح دادگاه صلح شهرستان بیرجند که با حضور دادستان کل کشور در محل شورای حل اختلاف این شهرستان برگزار شد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: براساس قانون، دادگاه صلح به منظور تقویت صلح و سازش در شوراهای حل اختلاف راه اندازی می‌شود.

وی ادامه داد: در گذشته شوراهای حل اختلاف علاوه بر اینکه صلح و سازش انجام می‌دادند رسیدگی قضایی را هم بر عهده داشتند اما قانون‌گذار بر این شد که این رسیدگی قضایی را از شوراها منفک کند تا بتوانند به رسالت اصلی خود یعنی صلح و سازش، بهتر بپردازند.

سرپرست معاونت شوراهای حل اختلاف خراسان جنوبی گفت: دادگاه‌های صلح فعالیت مشابه سایر دادگاه‌ها دارند با این تفاوت که در هر دادگاه صلح یک شعبه شورای حل اختلاف مستقر است و پرونده‌ها در بدو ورود به این دادگاه‌ها در شوراهای حل اختلاف بررسی و اگر قابلیت سازش داشته باشد منجر به سازش می‌شوند در غیر این‌صورت قاضی دادگاه صلح برای این پرونده‌ها رای صادر می‌کند.

وکیل‌زاده با اشاره به نظارت دادگاه صلح بر اقدامات سازشی شوراهای حل اختلاف، بیان کرد: هر پرونده‌ای که منتهی به صلح و سازش و گزارش اصلاحی شود آن گزارش در حقیقت باید به تایید قاضی دادگاه صلح برسد.

وی عنوان کرد: خراسان جنوبی سومین استانی است که در تمامی حوزه‌های قضایی بخش‌ها، شهرستان‌ها و مرکز استان دادگاه صلح را در کشور راه‌اندازی کرده است و در بیرجند با هشت شعبه دادگاه صلح آغاز به کار کرد.

سرپرست معاونت شوراهای حل اختلاف خراسان جنوبی با اشاره به اینکه با افتتاح هشت شعبه دادگاه صلح در شهرستان بیرجند تعداد شعب این محاکم در سراسر استان اکنون به ۱۹ مورد رسید، تصریح کرد: در دعاوی مالی اعم از منقول و غیرمنقول پرونده‌ها تا نصاب یک میلیارد ریال در صلاحیت دادگاه صلح هستند.

وکیل‌زاده افزود: همچنین در دادگاه صلح اگر دعاوی مالی تا نسبت ۵۰۰ میلیون ریال باشد رای صادر و بلافاصله قطعی می‌شود و قابلیت اجرا دارد.

به گفته وی؛ جرایم درجه هفت و هشت نیز مستقیم در صلاحیت دادگاه صلح قرار دارد و مهمترین تحول مربوط به جرائم ناشی از تصادفات رانندگی و حوادث ناشی از کار است که در صلاحیت دادگاه صلح است.

سرپرست معاونت شوراهای حل اختلاف خراسان جنوبی یادآور شد: در گذشته این پرونده‌ها ابتدا به دادسرا ارجاع می‌شد سپس بعد از رسیدگی و صدور کیفر خواست به دادگاه می‌آمد اما اکنون هر اتفاقی که در حوزه حوادث ناشی از کار یا رانندگی رخ دهد، پرونده مستقیم به دادگاه صلح ارجاع و همه امور در یک مرحله اجرا می‌شود.

وکیل‌زاده با بیان اینکه از نیمه مرداد تا پایان شهریور ماه تعداد هزار و ۸۹۲ پرونده به شعب دادگاه صلح استان ارجاع شده است، گفت: از مجموع این پرونده‌ها ۳۳ درصد پرونده‌های کیفری و ۶۷ درصد پرونده حقوقی بوده است.

کد خبر 1783213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha