پشت صحنه جنایات اسرائیل در لبنان

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه حمله دیشب به لبنان مشابه حملات قبلی اسراییل نیست بلکه حمله بسیار بزرگی بود، گفت: تحلیل‌گران معتقدند شکست در غزه و به بن‌بست رسیدن رژیم صهیونیستی در غزه سبب شد تا آنها درصدد باز کردن پرونده دیگری بربیایند و اکنون مرتکب اشتباهات و جرایم دیگری شدند. کمااینکه در ورود به لبنان تمامیت ارضی این کشور را نادیده گرفتند.

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان در مورد اقدامات رژیم صهیونیستی در لبنان و فلسطین، اظهار کرد: صهیونیست ها در ماجرای غزه دچار یک اشتباه بزرگ شدند یعنی دست به اقداماتی زدند که خلاف موازین و قواعد بین المللی است. آنها در غزه هم نسل‌کُشی و هم پاکسازی قومی و نیز مجازات جمعی کردند و از سوی دیگر به ساختمان های مسکونی حمله داشتند و در مجموع یک سلسله جرایم بین المللی انجام دادند که اکنون پرونده آنها در دادگاه های بین المللی باز است.

وی افزود: این اشتباهات بزرگ سبب شد تا آنها اشتباهات دیگری را نیز مرتکب شوند. در واقع آنها برای سرپوش گذاشتن بر اشتباهات خود و عبور از این بن بست دست به ماجراجویی دیگری می زنند که بدان دور معیوب می گویند. آنها برای عبور از پیگردهای جنایت های قبلی دست به جنایت دیگری می زنند. حمله دیشب به لبنان مشابه حملات قبلی اسراییل نیست بلکه حمله بسیار بزرگی بود. آنها پایتخت لبنان را به طور مکرر بمباران کردند. تحلیلگران معتقدند شکست در غزه و به بن بست رسیدن رژیم صهیونیستی در غزه سبب شد تا آنها درصدد باز کردن پرونده دیگری بربیایند و الان مرتکب اشتباهات و جرایم دیگری شدند کما اینکه در ورود به لبنان تمامیت ارضی این کشور را نادیده گرفتند.

قنادباشی ادامه داد: اسراییلی ها به مقامات حزب الله که یک حزب سیاسی است و با حماس متفاوت است، حمله و بخشی از پایتخت یک کشور را تخریب کردند. افرادی که اقدامات جنایتکارانه را در دادگاه ها بررسی می کنند، معتقدند یک قاتل زمانی که قتل می کند، خطرش کمتر است تا زمانی که بعد از قتل مورد تعقیب قرار می گیرد. در واقع صهیونیست ها حدود ۴۲ هزار نفر را در غزه کشتند اکنون خطرناک تر از دفعه قبل هستند. روانشناسی قتل می گوید یک قاتل بعد از قتل، خطرناک تر می شود چرا که می خواهد از پیگرد قانونی فرار کند بنابراین چون هزینه ای داده و چیزی برای از دست دادن ندارد خطرناک تر است.

وی گفت: حمله آنها به لبنان ارزش نظامی ندارد چرا که کشور لبنان سیستم سامانه دفاعی ضد هوایی ندارد. اگر لبنان دارای سیستم دفاعی قوی بود و این حملات اتفاق می افتاد، می توانستیم این حملات را داری ارزش نظامی بدانیم؛ بنابراین آنها بسیار آسان سوار بر هواپیما شده، جنایت کرده و برمی گردند. این حملات برای اسرائیلی ها حاصلی نداشته که دلیل این ادعا خروج مقامات کشورهای مختلف در هنگام سخنرانی نتانیاهو است در صورتی که سال گذشته اینطور نبود و نتانیاهو در سازمان ملل سخنرانی کرد. امسال بسیاری از مقامات کشورها از صندلی های خود بلند شدند به دلیل اینکه نتانیاهو را یک جنایتکار و کسی که قوانین بین المللی را نادیده گرفته، می دانند؛ بنابراین نشانه روشن اینکه صهیونیست ها هیچ دستاوردی نداشتند یکی از آنها خروج سران کشورها از سالن مجمع عمومی هنگام سخنرانی نتانیاهو است که نفرت کشورهای مختلف علیه صهیونیست ها را نشان می دهند.

قنادباشی در مورد نشانه های افول اسرائیل ابراز کرد: یکی دیگر از نشانه های آن رأی قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل است که در آن به صهیونیست ها هشدار می دهد باید ظرف یک سال سرزمین های اشغالی را ترک کنند. از نشانه های دیگر آن می توان به اقتصاد بحرانی وخیم آنها بعد از جنگ علیه غزه اشاره کرد. مخالفت های شهروندان صهیونیست با آنها یکی دیگر از این نشانه های افول بود. صهیونیست های ساکن فلسطین اشغالی به شدت مخالف نتانیاهو و جنگ غزه هستند و دائما از وی می خواهند حالا که نتوانستی به اهدافت دست پیدا کنی بیرون بیا. به اهدافت دست پیدا نکردی یعنی شکست خوردی و نتوانستی به خواسته های خود دست پیدا کنی. طبیعی است با باز شدن پرونده لبنان و اینکه لبنانی ها در پاسخ به حرکات آنها مسلما اقداماتی صورت خواهند داد، قطعا آسیب پذیری آنها بیشتر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: خطاکاری صهیونیست ها مسلم است و نشانه روشن آن نفرت عمومی علیه آنها است اما کشورهای اسلامی و عربی متاسفانه کارنامه خوبی در پاسخگویی به این گونه اقدامات ندارند. بی عملی و عدم پاسخ آنها از سوی ملت هایشان محکوم است و ملت ها این اقدام را نوعی خیانت به جهان اسلام می دانند. به هر حال اقدامات صهیونیست ها باید توسط کشورهای عربی پاسخ داده شود و انتظار می رفت با توجه به عرب زبان بودن مردم لبنان از آنها حمایت کنند اما متاسفانه این اتفاق رخ داد و موجب نارضایتی عمومی در کشورهای اسلامی علیه حکومت ها شد.

کد خبر 1783232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha