وضعیت تراژدی در منطقه نتیجه ناکارآمدی نظام بین‌الملل است

وزیر امور خارجه ترکیه وضعیت جاری در غزه و منطقه خاورمیانه در پی شهادت دبیر کل حزب‌الله را تراژدی توصیف کرد و آن را نتیجه ریاکاری و ناکارآمدی نظام بین الملل دانست.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «آناتولی»، «هاکان فیدان»، وزیر امور خارجه ترکیه خارجه ترکیه گفت که گسترش اقدامات نظامی اسرائیل به ویژه ترور «سید حسن نصرالله»، دبیر کل حزب‌الله نشان می دهد که این رژیم تمایل دارد درگیری غزه را به منطقه بکشاند.

فیدان در مصاحبه ای اختصاصی با شبکه تلویزیونی عمومی «تی آر تی هابر» در نیویورک با تاکید بر اینکه اگر اسرائیل در غزه و فلسطین متوقف نشود، جنگ خود را به مناطق اطراف خواهد کشاند گفت که رژیم صهیونیستی پس از رسیدن به اهداف نظامی خود در غزه، اکنون به سمت جبهه لبنان حرکت کرده است.

وی وضعیت جاری در غزه و منطقه خاورمیانه را تراژدی توصیف کرد و آن را نتیجه  ریاکاری و ناکارآمدی نظام بین الملل دانست.

وزیر امور خارجه ترکیه گفت که این درگیری‌ها نشان می‌دهد که نهادهای بین المللی از جمله سازمان ملل وظیفه خود را به درستی انجام نمی‌دهند و این نیاز فوری به اصلاحات را برجسته می‌کند.

فیدان گفت: ناامیدی در سازمان ملل و سکوت جامعه جهانی در این زمینه به وضعیتی ترسناک تبدیل شده است.

دیپلمات ارشد ترکیه همچنین بر اهمیت تشکیل فلسطین مستقل تاکید کرد و گفت: گروه تماس غزه که در نشست مشترک سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب در نوامبر گذشته در عربستان سعودی تشکیل شد، همچنان به این موضوع رسیدگی می‌کند.

وی افزود: تاکنون بیش از ۱۵۰ کشور از به رسمیت شناختن کامل کشور فلسطین حمایت کرده اند.

فیدان گفت که ترکیه تحت رهبری رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور در حمایت از صلح فعال بوده است.

وزیر امور خارجه ترکیه با بیان اینکه آنکارا با رویکرد سازنده و صلح‌محور در منطقه به پیشروی خود ادامه خواهد داد، گفت: ترکیه به هیچ یک از محورهای غربی یا شرقی محدود نمی‌شود.

او از میزان حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی انتقاد کرد و این مسئله را نگران‌کننده توصیف کرد که همه قدرت آمریکا در اختیار اسرائیل است.

فیدان با اشاره به اظهارات اخیر رئیس جمهور جو بایدن در مورد حملات لبنان و حق دفاع اسرائیل از خود خاطرنشان کرد که حمایت سیاسی، مالی و نظامی آمریکا از رژیم صهیونستی همچنان ادامه دارد.

وی مرگ سید حسن نصرالله را ضایعه‌ای مهم برای حزب الله و ایران خواند و نسبت به اقدامات اسرائیل که به طور بالقوه همه کشورها را به درگیری گسترده‌تر می کشاند ابراز نگرانی کرد.

کد خبر 1783356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha