بچه‌های مساجد زنجان با فنون قرائت قرآن کریم آشنا می‌شوند

کانون فرهنگی هنری کوثر زنجان در قالب طرح نشاط و تعالی مسجد و محور در محور قرآن، بچه‌های مساجد استان زنجان را با فنون قرائت قرآن کریم آشنا می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، کانون فرهنگی هنری کوثر مسجد دمیریه(انقلاب اسلامی) یکی از کانون های در تراز انقلاب زنجان به شمار می رود که با رویکرد تربیتی و آموزشی محل گردهمایی جوانان و نوجوانان محله شده است.

مسجد انقلاب اسلامی در محله دمیریه زنجان واقع شده به همین دلیل به مسجد دمیریه نیز شهرت یافته است، تاریخ ساخت این مسجد (صحن زنانه) بر بخشی از بدنه خارجی آن مشرف ‌به صحن و شبستان اصلی بر روی بدنه آجری با کاشی سبز الصاق شده به تاریخ سال ۱۲۷۸ هجری قمری است. گفته می‌شود این مسجد در دوره ناصرالدین شاه به ثبت میراث رسیده است.

مسجد دمیریه از سطح معبر عمومی پایین تر می باشد وفاقد صحن ومیانسرا ودیگر اجزاء معماری رایج در ساخت مساجد وبناهای مذهبی بوده ومانند اغلب مساجد شهر زنجان به فراخور نیاز عامه مردم وذوق وسلیقه وامکانات معماران محلی ودر پی گسترش فضای تکایا در طول زمان بوجود آمده از این رو معمار محلی تنها به ساخت شبستانهای ستوندار ومردانه وزنانه ومحراب اکتفا نموده است.

شبستان اصلی مسجد دمیریه دارای هفت ستون آجری که طاق وقوسهای هلالی آن به زیباترین شکلی به روش آجر چینی وتکنیک پتگین وآرایش شده واز این جهت در میان مساجد تاریخی شهر زنجان بی نظیر و منحصر بفرد می باشد.

بچه‌های مساجد زنجان با فنون قرائت قرآن کریم آشنا می‌شوند

کانون فرهنگی هنری کوثر یکی از کانون های باسابقه شهر زنجان است که در مسجد انقلاب اسلامی(دمیریه) فعالیت می کند و همواره مباحث آموزشی و تربیتی را در راس امور خود قرار داده است.

این کانون مجری طرح نشاط و تعالی مسجد و محله در محور قرآن است و حسین قبادی مدیرمسئول کانون فرهنگی هنری کوثر در این خصوص به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: کانون فرهنگی هنری کوثر به جهت تخصصی که اعضای کانون در رشته قرآن دارد، محور قرآن را در طرح مذکور انتخاب کرده و در تلاش است تا سواد قرآنی بچه های مسجد را به بالاترین حد ممکن برساند.

وی با بیان اینکه پیش از اجرای طرح نشاط و تعالی مسجد و محله، این کانون محافل قرآنی را در ماه مبارک رمضان در ۶ روستای محروم و کم برخوردار استان اجرا کرد، گفت: این محافل جرقه ای بود تا بتوانیم بچه های مسجد بالاخص در مناطق کم برخوردار را با مفاهیم قرآن کریم آشنا کنیم.

بچه‌های مساجد زنجان با فنون قرائت قرآن کریم آشنا می‌شوند

قبادی با یادآوری اینکه فاز نخست این طرح در سه منطقه شهر نور بهار، خدابنده و روستای پایین کوه زنجان اجرا شده است، گفت: در شهر نوربهار با همکاری امام جماعت مسجد جامع این شهر برای ۸۰ نفر از خواهران و برادران محله دوره آموزشی تجوید و روخوانی قرآن کریم اجرا شد.

مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری کوثر زنجان با یادآوری اینکه در روستای پایین کوه دوره تجوید، حفظ و روخوانی قرآن کریم برای دختران و پسران فعال در مسجد اجرا شد، گفت: در این دوره ۳۰ نفر از بچه های مسجدی در رده سنی ۱۰ تا ۱۵ سال شرکت کردند.

وی ادامه داد: در شهرستان خدابنده نیز برای ارتقاء سواد قرآنی خواهران بالای ۵۰ سال دوره های آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن کریم در کانون فرهنگی هنری قمربنی هاشم اجرا شد.

قبادی ادامه داد: برای فاز دوم این طرح نیز با همکاری کانون های فرهنگی هنری مساجد استان زنجان هشت کارگاه آموزش فن قرائت قرآن کریم اجرا خواهد شد.
 

بچه‌های مساجد زنجان با فنون قرائت قرآن کریم آشنا می‌شوند

کد خبر 1783455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha