بازنمایی شهادت سیدحسن نصرالله در خبرگزاری و رسانه های مکتوب ایتالیا

ساعاتی بیشتر از تایید خبر شهادت سید حسن نصرالله در عملیات سنگین نظم نوین اسرائیل غاصب، که طی آن مدعی نابودی همزمان حرب الله و حماس است نمی گذرد، لکن این خبر به راس تیترهای اول و سیاسی رسانه های ایتالیا آمده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه جامعه و فرهنگ ملل، اسنا، خبرگزاری دولتی ایتالیا، صفحه و خبر داغ و اول خود را به شهادت سید حسین نصرالله اختصاص داده است؛ با این تیترها:حزب الله تایید کرد: نصرالله مرده است. ارتش اسرائیل: روزهای سختی در انتظار ماست، اسرائیل، حالت فوق العاده و هشدار حداکثری اعلام کرد: رهبر این گروه شیعه در حمله هدفمند به مقر مرکزی حزب الله در حالی که فرماندهان آنجا بودند، کشته شد. سایر مقامات ارشد نیز درگذشتند.

ایران می گوید که مایل به اعزام نیرو به لبنان است. آیت‌الله خامنه‌ای را «به جای امن» بردند. سپس در گزارشی تصویری با عنوان نصرالله، رهبر حزب الله که ۳۰ سال است زیرزمینی است و گزارشی نسبتا تحقیقی با عنوان نصرالله، «شبح»، زندگی علیه اسرائیل به زندگی او از تولد تا شهادت می پردازد بدون پرداختن به جایگاهی که او در مقاومت و مبارزه با اشغال و حتی حفظ تمامیت ارضی کشوری بنام لبنان داشت. طبعا راست ها و لیبرال ها، از این خبر در ایتالیا ناراحت نمی شوند اما باید منتظر ماند مواضع چپ ها را تحلیل نمود، چپ های که اتفاقا در هفته های آینده در برخی استان ها راهپیمایی علیه اسرائیل تدارک دایده بودند.

روزنامه ریپوبلیکا و تارنمای اصلی آن، مفصلا و در تیتر اول و خبر داغ اصلی به شهادت سید مقاومت پرداخته است و با تیتر حمله به بیروت ولایو از اسرائیل، نوشته است : "حمله های بیشتری به بیروت در جریان است. " حزب الله کشته شدن نصرالله را تایید کرد، ایران قصد دارد به لبنان نیرو بفرستد، تصاویری اختصاصی هم مخابره کرده است. ضمنا تحریریه خارجی ریپوبلیکا، در قالب سه گزارش تحلیلی به سه موضوع مهم تکمیلی پرداخته اند: چرا اسلام سنی در منطقه از کشته شدن سید حسن خوشحال است و شادی هایی گزارش شده؟، عملیات نظم نوین، چرایی اقدام اسرائیل به ترور رهبر مقاومت که فابیو تاناچی نوشته است و حسن نصرالله چه کسی بود، رهبر اعجوبه ای که سی سال مخفی از اسرائیل بود؟ توسط دانیله راینری، ریپوبلیکا موضعی نزدیک تر و در عین حال متناسب با اروپا نسبت به مقاومت و حزب الله دارد که در این پرداخت آنی هم به چشم می آید.

کوریره دلا سرا (به ایتالیایی: Corriere della Sera)قدیمی ترین روزنامه ایتالیایی جهان است که لیبرال، محافظه کار و میانه رو است در میلان از سال ۱۸۷۶ میلادی منتشر می‌شود و از پر تیراژ ترین و پرمخاطب ترین رسان های مکتوب ایتالیاست. کوریره هم امروز ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۴ خبر و تیتر اصلی خود را به شهادت سید حسن اختصاص داده است و ضمن اعلام تایید خبر کشته شدن_عین ترجمه- با تیتر خاور میانه، در بین جشن و عزا، سعی کرده خط مواجهه دوگانه با این خبر را پی بگیرد. ضمنا سه گزارش تحلیلی دیگر منتشر کرده است که جزئیات عملیات نظم نوین اسرائیل را تحلیل نماید، نصرالله را به عنوان یک شخصیت پارتیزان مخفی شده علیه دولت اسرائیل، معرفی کند و همزمانی این عملیات با سخنرانی نتانیاهو در سازمان ملل را تحلیل نماید.

امالا استامپا، روزنامه مهم دیگر ایتالیا در تارنمای خود امروز ۲۸ سپتامبر، تیتر داغ و اصلی اش را به خبر اول جهان یعنی شهادت سید مقاومت اختصاص داده و با تیتر":جنگ در خاورمیانه: نصرالله مرده است، شماره ۲(منظورش هدف بعدی این عملیات، و ظاهرا رهبر ایران است) از حمله اسرائیل فرار می کند. "یک تهاجم هدفمند دیگر در بیروت در حال انجام است"تحریریه خارجی اش را به کار گرفته است. گزارش های تحلیلی ذیل تیتر اول هم جالب توجه هستند: سیلی نتانیاهو به سازمان ملل: باتلاق یهودستیزانه، من متوقف نمی شوم نوشته آلبرتو سیمونی و یک گزارش مهم با عنوان "تران پس از زدن راس متحدش؛ چه می تواند بکند؟ که در آن جووردانو استابیله به این موضوع می پردازد که تهران قاعدتا باید پاسخی برای کشتن(تاکید می کنم هرگز از تعبیر ترور استفاده نمی شود) نصرالله بدهد، اما کارت های کمی در دست دارد: برتری نظامی اسرائیل بسیار زیاد است.

کد خبر 1783461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha