عبور از «راهبرد خاکستری» گزینه‌ای برای پاسخ به اسرائیل است

تحلیلگر حوزه غرب آسیا در گفتگو با خبرگزاری شبستان در پی شهادت دبیر کل حزب‌الله تاکید کرد که محور مقاومت باید «راهبرد خاکستری» را درمقابل رژیم صهیونیستی کنار بگذارد و پاسخ این حمله را بدهد.

خبرگزاری شبستان، گروه بین‌الملل: «بهادر نوکنده»، تحلیلگر حوزه غرب آسیا در گفتگو با بخش بین‌الملل خبرگزاری شبستان به مناسبت شهادت «سیدحسن نصرالله»، دبیر کل حزب‌الله در حمله رژیم صهیونیستی به لبنان تاکید کرد که بر اساس بیانات صریح و دلگرم‌کننده مقام معظم رهبری وظیفه همه تقویت جبهه مقاومت در حوزه‌های مختلف است.

نوکنده در پاسخ به این پرسش که بر اساس بیانات مقام معظم رهبری در پی شهادت سید حسن نصرالله که فرمودند «بر همه‌ مسلمانان فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزب‌الله سرافراز بایستند»، حامیان مقاومت چه وظیفه‌ای را بر عهده دارند و چه اقدامی باید انجام دهند، گفت: مقام رهبری همانند گذشته به خوبی مسایل را تبیین کردند و چراغ راهنمای همه ما هستند. پیام ایشان بسیار روشن، صریح و دلگرم کننده بود و وظیفه‌ای که بر دوش همه ماست، این است که در حوزه های مختلف از جمله حوزه رسانه، حوزه دانشگاه و غیره جبهه مقاومت را تقویت کنیم.

وی تصریح کرد که خبرنگاران و روزنامه نگاران در حوزه رسانه، دانشجویان در حوزه علمی و دانشگاه‌ها و هر کس در هر حوزه و پتانسیل و توانی که دارد، موظف است جبهه مقاومت را کمک کند تا به پیروزی برسد.

خبرنگاران و روزنامه نگاران در حوزه رسانه، دانشجویان در حوزه علمی و دانشگاه‌ها و هر کس در هر حوزه و پتانسیل و توانی که دارد، موظف است جبهه مقاومت را کمک کند تا به پیروزی برسد.

نوکنده در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه بهترین شیوه انتقام از رژیم صهیونیستی در شرایط کنونی و پس از ترور فرماندهان بلندپایه سپاه قدس و جنبش حزب‌الله و ترور ناجوانمردانه سید حسن نصرالله، چیست، گفت: یکی از راها این است که محور مقاومت با استفاده استراتژیک نسبت به حالت دفاعی کنونی خود تغییر موضع دهد، به این معنی که راهبرد خود را تهاجمی‌تر کرده و پاسخ متقابل و متناسبی نسبت به اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی انجام دهد.

وی افزود: اگر پاسخ درخوری از سوی محور مقاومت صورت نگیرد، نتانیاهو گستاخ‌تر خواهد شد و این عملیات را در تهران و نقاط دیگری در یمن انجام خواهد داد و دیگر فرماندهان محور مقاومت را هدف قرار خواهد داد.

تحلیلگر حوزه غرب آسیا تاکید کرد که جمهوری اسلامی و دیگر اعضای محور مقاومت باید با هم متحد شوند و پاسخ درخور توجهی نسبت به این حمله انجام دهند.

نوکنده در ادامه گفت: البته جمهوری اسلامی و محور مقاومت راهبردی نیز با عنوان «راهبرد خاکستری» دارند به این معنا که با استفاده از عملیات روانی دشمن را عقب برانند.، اما این راهبرد بیشتر در مقابل آمریکا جواب می دهد زیرا اگرچه شرارت‌های آمریکا کمتر از رژیم صهیونیستی نیست، به هر حال به عنوان یک کشور بر اساس یک سری قواعد و قوانین در عرصه بین الملل کار می‌کند. این در حالی است که «بنیامین نتانیاهو» و رژیم صهیونیستی قائل به قوانین و قواعد بین المللی در عرصه روابط بین الملل نیستند، حتی مصاحبه نتانیاهو در سازمان ملل نشان داد که وی قائل به هیچ کدام از مسایل دیپلماتیک نیست، بنابراین باید به وی پاسخ درخوری داده شود. پس ما باید از راهبرد خاکستری عبور کنیم و پاسخ این حمله را بدهیم. این پاسخ باید توسط کل محور مقاومت مشتمل بر عراق، سوریه، لبنان و  ایران داده شود.  

ما باید از راهبرد خاکستری عبور کنیم و پاسخ این حمله را بدهیم. این پاسخ باید توسط کل محور مقاومت مشتمل بر عراق، سوریه، لبنان و  ایران داده شود.  

تحلیلگر حوزه غرب آسیا در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا رژیم صهیونیستی با انجام این جنایت‌ها و به ویژه به شهادت رساندن دبیر کل حزب‌الله به هدف ادعایی که در ذهن خود دارد، نزدیک‌تر شده است، گفت: رژیم صهیونیستی بعد از اینکه در جنگ غزه زیرساخت‌های این منطقه را ویران کرد و صدمات و آسیب های فراوانی به جان و مال مردم غزه وارد کرد تا به هدف خود یعنی آزادسازی اسرا برسد در نهایت با ناکامی مواجه شد، بنابراین می توان گفت این جنگ هیچ دستاوری برای نتانیاهو نداشت.

وی افزود: در عرصه داخلی فشارهای زیادی به نتانیاهو وارد شده است و مخالفان جریان نتانیاهو در حال اعمال فشار به وی هستند که و او را متهم به عدم مدیریت صحیح جنگ می‌کنند، چرا که آتش بس بسیار نزدیک بود اما نتانیاهو به بهانه بحث محور فیلادلفیا این آتش بس را ملغی کرد؛ بنابراین فشار مضاعفی از درون به نتانیاهو وارد شده است و اگر وی آتش بس را قبول کند، پایان عمر سیاسی خود را متصور خواهد بود. این امر سبب شده تا وی جنگ را تسری دهد تا یک دستاوردسازی برای خود انجام دهد. ترور سید حسن نصرالله در راستای همین امر بود که اسرائیل نشان دهد، موفق شده است جنگ را مدیریت کند اما در واقعیت این عملیات هیچ دستاوردی برای نتانیاهو نداشته و در آینده محور مقاومت قطعا قوی‌تر خواهد شد. ما شاهد خواهیم بود که پس از انتخاب جانشین سید حسن نصرالله و اتحاد محور مقاومت ، همه جیز به ضرر رژیم صهیونیستی تمام خواهد شد.

ترور سید حسن نصرالله در راستای همین امر بود که اسرائیل نشان دهد، موفق شده است جنگ را مدیریت کند اما در واقعیت این عملیات هیچ دستاوردی برای نتانیاهو نداشته و در آینده محور مقاومت قطعا قوی‌تر خواهد شد. ما شاهد خواهیم بود که پس از انتخاب جانشین سید حسن نصرالله و اتحاد محور مقاومت ، همه چیز به ضرر رژیم صهیونیستی تمام خواهد شد.

ما شاهد خواهیم بود که پس از انتخاب جانشین سید حسن نصرالله و اتحاد محور مقاومت ، همه چیز به ضرر رژیم صهیونیستی تمام خواهد شد.

«بهادر نوکنده» در ادامه گفت: شاید این ترورها در مقطعی با توجه به بحث عملیات روانی و موج ایجاد شده توسط رژیم صهیونیستی امتیازهای مثبتی برایش داشته باشد، اما در اصل این اتفاقات باعث اتحاد محور مقاومت و فشارهای بین المللی در عرصه بین الملل خواهد شد.

تحلیلگر حوزه غرب آسیا در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه این فشارهای بین‌المللی تا چه اندازه می‌تواند، مانع ادامه جنایت‌های رژیم صهیونیستی شود، گفت:  البته ما خیلی اعتقاد به بحث سازمان ملل و نظام بین الملل نداریم ، زیرا این نظام به ظاهر آنارشیست است اما در واقع یک نظام سلسله مراتبی است که بر اساس منافع ایالات متحده آمریکا و اسرائیل طراحی شده است، اما قطعا فشارهای بین المللی به رژیم صهیونیستی وارد خواهد شد و باعث موج بیداری در خود آمریکا و دیگر کشورها می‌شود.

قطعا فشارهای بین المللی به رژیم صهیونیستی وارد خواهد شد و باعث موج بیداری در خود آمریکا و دیگر کشورها می‌شود.

وی خاطرنشان کرد که با این موج بیداری قطعا دانشجویان در آمریکا و کشورهای اروپایی مانند آنچه در حمایت از غزه انجام شد، متوجه جنایات بیشتر رژیم صهیونیستی و ماهیت این رژیم می‌شوند و قطعا در آینده ما اعتراضاتی را در درون کشورهای اروپایی خواهیم داشت.

نوکنده در پاسخ به این پرسش که غیر از محور مقاومت کشورهای دیگر به خصوص کشورهای عربی چه وظیفه ای دارند و چه کار عملی می توانند علیه رژیم صهیونیستی در پس حاثده بزرگ ترور دبیر کل حزب‌الله داشته باشند، گفت: کشورهای عربی طبیعتا باید یک نشست اضطراری تشکیل دهند، مجمع جهان عرب را فعال کنند و نسبت به این مسئله راهبردهای عملی انجام دهند.، اما به اعتقاد من به جز کشورهای محدود که صرفا این حمله را محکوم خواهند کرد، هیچ کار خاصی انجام نخواهد شد.

وی افزود: دلیل این امر ارتباط آنها با رژیم صهیونیستی و «پیمان ابراهیم» است برای مصالحه با اسرائیل است. کشورهای عربی همچنان در خیال خود به دنبال مذاکره هستند و معتقدند مذاکره باید انجام شود؛ به همین دلیل قطعا کار خاصی از سوی جهان عرب انجام نخواهد شد اما کشورهای اروپایی و آمریکا نسبت به این حمله واکنش نشان خواهند داد. درست است که آمریکا از این عملیات به طور قطع باخبر بوده ولی پیامدهای بسیار بدی برای این کشور خواهد داشت چرا که با توجه به انتخابات پیش رو،  آمریکا باید هزینه های زیادی را بپردازد زیرا جنگ توسط رژیم صهیونیستی انجام می شود اما هزینه‌های مالی آن توسط آمریکا تامین می شود. این هزینه ها فشار زیادی را به مردم آمریکا وارد می آورد و مردم این کشور قطعا در آینده اعتراضات زیادی به این مسائل علیه اسرائیل خواهند داشت.

کد خبر 1783490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha