بانوان خراسان شمالی در «خانه‌های نور» قرآن یاد می‌گیرند

بانوان قرآنی شهرستان تازه تاسیس مانه از شهرها و روستای مختلف به روستای محمدآباد آمدند و در نشستی آموزشی، با کلمات نورانی قرآن کریم، طرح «خانه‌های نور» را اجرایی کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی؛ طرح استانی «خانه های نور» در ششمین روز از ایام هفته بزرگداشت ارزش های دفاع مقدس در محل فاطمیه روستای محمدآباد برنامه ریزی و اجرا شد که طی آن «زهرا عباسی» استاد دانشگاه و مدرس قرآنی پس از ارزیابی و سطح بندی خواهران حاضر که اغلب مدیر کانون مسجد و سرپرستان و مربیان دوره های قرآنی خانگی بودند،   مطالب آموزشی را برای بانوان حاضر تشریح کرد.

 دو کانون فرهنگی هنری "صبا" مسجد علی ابن ابیطالب(ع) روستای محمدآباد و "شهدای پیش قلعه" مسجد جامع پیش قلعه با همیاری و مشارکت هم، همیاری حوزه فرهنگی ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان شدند و این نشست را با حضور بیش از ۵۰ خواهر قرآنی از مناطق شهری و روستایی شهرستان مانه برگزار کردند.

 طرح «خانه های نور» از جمله طرح های استانی با موضوع آموزش قرآن کریم و ارتقاء سطح محافل قرآنی خانگی است که از سوی ستاد کانون های مساجد خراسان شمالی ارائه و با حمایت بنیاد شهید آوینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم اکنون مرحله نشست های آموزشی را طی می کند.

 تاکنون فعالان قرآنی در شهرهای راز، شوقان، سنخواست، بام و صفی آباد و فاروج با جلسات متعدد از آموزش های این طرح برخوردار شدند.

رفاقتی شهدایی که با کلمات شعر پایداری آغاز شد

بچه مسجدی ها در کلمات شاعرانه خود در این شب ها، مخاطبان را به مهمانی ارزش های پایداری و دفاع مقدس بردند و با عموم مردم به خصوص همسن و سال های خود رفاقت کردند و همکلام مقاومت شدند. نوجوانان ۱۳ یا ۱۴ ساله همان کلاس هفتمی و کلاس هشتمی ها،   که هر شب به مساجد بجنورد رفتند و در سنگر مسجد کلمات عاشقانه  خود را در قاب ابیات پایداری و به رسم مقاومت آموزی از شهیدان، تقدیم به دلتنگی و سال ها صبوری  مادران شهدا کردند.

مسجد حجت بن الحسن(عج) در مرکزی ترین خیابان شهر بجنورد،  سنگر اول شد،  که نوجوانان شاعر کانون فرهنگی هنری"نسیم رحمت" مسجد امام حسن عسکری(ع) را همراه «سید باقر سیدی زاده»،  استاد جوان و پرتلاششان را که از یکسال گذشته نخستین انجمن ادبی مسجدی را با عنوان "رهان" راه اندازی کرده، پذیرفت و برچشم دل میزبانی جای داد.

 پس از آن اهالی مسجد سید الشهدا(ع)  و کانون فرهنگی هنری فاطمیه در محفلی انقلابی به یاد رشادت های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و شهدای این مرز و بوم، به دیار معناها و ابیات شعر نوجوانان مسجدی رفتند و شعر مقاومت را به گوش جان سپردند.

 اهالی مسجد انقلاب و مسجد امام رضا(ع) دیگر مساجد برگزار کننده شب های شعر پایداری شدند و نمازگزاران را پای کلمات دلتنگ جبهه و جنگ نشاندند و یاد و خاطره شهدا را در جمع پیر و جوان و نوجوانان زنده و تعریف کردند.

 نمازگزاران مسجد حضرت رسول اکرم (ص) در خیابان چمران بجنورد نیز بی نصیب نماندند و پای اشعار پایداری نوجوانان کانون "نسیم رحمت" نشستند و در سنگر مسجد پذیرای شبی دیگر از دلتنگی برای دلسپردن های خاکریز و سنگر شدند.

 نوجوانان کانون فرهنگی هنری مسجد صاحب الزمان(عج) بجنورد که خود با علقه ای مشترک و پس از شنیدن قصه شهید «مجید قربانخانی»، معروف به حر شهدای مدافع حرم، مسجد نقطه اتصالشان شده  و آن شهید والامقام هم شده رفیق فابریک شهیدشان، پای اشعار پایداری نشستند و با این نوجوانان شاعر، رفاقت کردند، البته شاعران حاضر هم کم نگذاشتند و در این محفل شهدایی  تازه ترین سروده های خود را همراه رفقای خود، به شهدای محله حر و شهید قربانخانی، تقدیم کردند.

 همچنین حضور در برنامه زنده تلویزیونی "خط مقدم"، میعادگاه عبادی سیاسی نماز جمعه  و مسجد بقیه الله(عج)، مدارس و دانشگاه ها، هیئات مذهبی نیز در چند سنگر ویژه متفاوت میزبان نوجوانان و شاعران نوقلم کانون فرهنگی هنری "نسیم رحمت" شدند و مجموعا ۲۲ محفل شاعرانه در بجنورد مرکز استان خراسان شمالی برنامه ریزی و اجرا شد.

محلات مختلف بجنورد، با عطر آشنای «ستارگان مسجد»، طراوت شهدایی می گیرد

نشست صمیمانه هم اندیشی فعالان مسجدی محلات  کم برخوردار بجنورد، با هدف برگزاری یادواره های شهدا در این محلات و معرفی شهدای شاخص به عنوان "ستارگان مسجد"، به همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان برگزار شد.

 نمایندگان حاضر در این نشست صمیمانه که از فعالان کانون های مساجد محلاتی همچون منطقه حر، حصار شیرعلی و کوی صادقیه، باقرخان و کوی امام هادی(ع) بودند در خصوص ایجاد مشارکت برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در محلات گفتگو کردند.

 معرفی ظرفیت های محلات و هیئات مسجدی و عنوان تجربه های برگزاری یادواره شهدا توسط نمایندگان حاضر، گفتگو در خصوص محتوای یادواره و راهکارهای بهتر برگزار شدن برنامه های مسجدی و هیئتی، تشکیل محافل قرآنی با محوریت خانواده ها در مساجد این محلات از اهم نکات مطرح شده  می توان نام برد.

 مدیران و فعالان کانون فرهنگی هنری سفیران هدایت، صاحب الزمان(عج)، امام هادی(ع) و علامه امینی(ره) در این نشست حاضر شدند و خصوص مشارکت محلات و ظرفیت های فرهنگی قابل ارائه صحبت شد.

کد خبر 1783495

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha