کاهش آسیب‌های اجتماعی، تخصص کانون فرهنگی هنری شهید آوینی

کاهش آسیب‌های اجتماعی از برنامه‌های محوری کانون مساجد است و از دغدغه‌های مهم کانون فرهنگی هنری شهید آوینی برنامه‌ریزی درجهت مصون‌سازی نسل نو در برابر این آسیب‌ها است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از لرستان، از مسجد می‌توان به عنوان مهم‌ترین کانون دینی، فرهنگی و اجتماعی یاد کرد که در محلات نقش بسزایی در ارتقای سطح دینی، فرهنگی و حتی اجتماعی محله ایفا می‌کند.

جذب نسل جوان و نوجوان و حضور در مسجد و همچنین توجه به کارکرد اجتماعی این نهاد مقدس می‌تواند منجر به کاهش آسیب‌های اجتماعی شود و در این راستا کانون‌های مساجد به عنوان بازویی توانمند نقش خود را به خوبی می توانند ایفا کنند.

کانون‌های فرهنگی هنری مساجد تبدیل به پایگاهی پرنشاط و مامن امنی برای بچه‌های محل شده‌اند و یکی از این کانون‌های فعال در مسجد امام حسین(ع) محله ماسور خرم‌آباد به نام کانون شهید آوینی است که در کنار انجام رسالت‌های ذاتی خود دغدغه تربیت نسل نو و کاهش آسیب‌های اجتماعی در محله و همچنین جلوگیری از ورود این آسیب‌ها به کانون‌خانواده ها را دارد.

سیده‌زهرا موسوی، مدیر کانون فرهنگی هنری شهید آوینی مسجد امام حسن مجتبی(ع) در محله ماسور خرم‌آباد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم‌آباد، اظهارداشت: کانون ما سال ۱۳۸۲ تاسیس شده است.

کانون شهیدآوینی در ایام تابستان کانون نشاط بچه‌های محله ماسور بود، کلاس‌های قرآن، احکام، عکاسی با موبایل، جعبه‌سازی و...و دیگر ویژه‌برنامه های مناسبتی برگزار می‌شد.

کاهش آسیب‌های اجتماعی، تخصص کانون فرهنگی هنری شهید آوینی

کلاس‌های کمک درسی زبان و ریاضی از دیگر برنامه‌هایی بود که در کنار کلاس‌ها برای کمک به روند تحصیلی دانش‌آموزان در نظر گرفته می‌شد و این کلاس‌های تقویتی برای دانش‌آموزان در طول نیز ادامه دارد.

کاهش آسیب‌های اجتماعی، تخصص کانون فرهنگی هنری شهید آوینی

برنامه‌هایی نیز با محوریت کمک به اشتغال بانوان بی سرپرست و بدسرپرست محله ماسور با کمک اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در قالب‌های جواهر دوزی، کارگاه سوزن زنی و...در نظرگرفته شده است و اساتید انتخاب شده است که به‌زودی این کلاس ها برگزار خواهند شد.

با توجه به سنجش علایق بچه‌های عضو کانون و اینکه بیشتر علاقه‌مند به برگزاری کلاس‌های هنری هستند، در کنار کلاس‌های اخلاق و احکام و قرآن کلاس‌های هنری و اردو برای بچه‌های عضو کانون برگزار می‌شود و توجه به علایق نسل نو به ما در جذب حداکثری بچه های محله به مسجد کمک می کند.

در سامانه کانون ۱۸۰ نفر از بچه‌های محله عضو کانون هستند ولی بیشتر از این تعداد در برنامه‌هلی کانون شرکت دارند.

محله ماسور از جمله مناطق کم‌برخوردار است و توجه به بچه‌های این محله امری مهم و ضروری برای مقابله و کاهش آسیب‌های اجتماعی است و در کانون از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم تا با جذب حداکثری بچه‌های محل آنان را در برابر آسیب‌هایی همچون اعتیاد و...مصون سازیم و جلوی افزایش آمار طلاق در محله را بگیریم.

کاهش آسیب‌های اجتماعی، تخصص کانون فرهنگی هنری شهید آوینی

در کانون شهید آوینی با ارائه مشاوره‌های خانوادگی و تحصیلی و حتی کمک‌هلی مالی در حد توان از خانواده‌های ضعیف و نیاژمند حمایت می‌شود، اما با توجه به اینکه محدود بودن محیط کانون و نبود امکانات رفاهی و تربیتی می‌طلبد به کانون‌های فرهنگی هنری مساجد توجه بیشتری بشود تا خدمات بیشتری از لحاظ فرهنگی و اجتماعی به بچه‌های محله ارائه شود و قطعا این مهم در ارتقای سطح فرهنگی محله نیز تاثیرگذار خواهد بود.

کد خبر 1783511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha