دریافت مهر اصالت بین‌المللی ۲ اثر صنایع‌دستی گلستان

ساوری از دریافت ۲ مهر اصالت بین‌المللی توسط هنرمندان گلستانی در برنامه داوری مهر اصالت بین‌المللی ۲۰۲۴ شورای جهانی صنایع‌دستی در ازبکستان خبر داد.

به‌گزارش خبرگزاری شبستان از استان گلستان و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی گلستان، محمدجواد ساوری گفت: جلسه شورای جهانی صنایع‌دستی برای داوری آثار صنایع‌دستی هنرمندان کشورهای مختلف به‌منظور اعطای مهر اصالت یونسکو در ازبکستان برگزار شد و از بین هشت اثر هنرمندان گلستانی راه‌یافته به این مرحله، ۲ اثر شایسته دریافت مهر اصالت بین‌المللی شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان افزود: داوران شورای جهانی صنایع‌دستی، اثر جاجیم‌بافی ساخته زبیده ملکی هنرمند روستای زیارت شهرستان گرگان و همچنین اثر رودوزی‌های سنتی ساخته زهرا منوچهری از شهر نوکنده شهرستان بندرگز را به‌عنوان آثار شایسته دریافت نشان مهر اصالت بین‌المللی معرفی کردند.

وی با بیان اینکه اصالت، هویت، کیفیت و قابلیت تولید انبوه با قیمت تمام‌شده مناسب، از جمله معیارهای انتخاب آثار برای اعطای مهر اصالت است، گفت: سنجش محصولات با این معیارها تلاشی است تا ارتباط صنایع‌دستی ملل با بازارهای جهانی را تسهیل کند.

ساوری خاطرنشان کرد: مهر اصالت بین‌المللی، گواهینامه‌ای است که از طرف شورای جهانی صنایع‌دستی به محصولات صنایع‌دستی اصیل و با کیفیت هنرمندان و صنعتگران اعطا می‌شود. هدف از ارائه‌ این نشان، حفظ، ‌ احیا و تداوم فعالیت حرفه‌ها و ارزش‌های بومی و سنتی تعریف‌شده و آثار کسانی که موفق به دریافت مهر اصالت یونسکو می‌شوند، با اسم و امضای هنرمند در دنیا شناخته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این ۲ اثر از هنرمندان گلستانی در سال‌های گذشته پس از داوری در سطح ملی موفق به دریافت مهر اصالت ملی شدند، گفت: بر اساس روال برنامه داوری مهر اصالت بین‌المللی شورای جهانی صنایع‌دستی، آثار برگزیده به نام شخص خالق اثر و کشور و استان مبدأ در موزه کشور ازبکستان نگهداری می‌شود و درواقع این آثار به‌عنوان سفیران فرهنگی و پیشینه تاریخی استان گلستان در آن مجموعه ارزشمند خودنمایی می‌کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان یادآور شد: پیش ‌از این ۱۲ اثر از ۱۰ هنرمند صنایع‌دستی استان گلستان موفق به دریافت مهر اصالت بین‌المللی شده بودند و اکنون این تعداد به ۱۴ اثر از ۱۰ هنرمند رسید.

کد خبر 1783652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha