دبیرخانه دائمی داستان دینی در قم آغاز به کار می‌کند

پنجمین سوگواره ملی روضه‌های داستانی با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد و در آیین پایانی آن اعلام شد: دبیرخانه دائمی داستان دینی در قم آغاز به کار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم، محمد مهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی در مراسم اختتامیه پنجمین سوگواره روضه های داستانی که در سالن همایش شهرداری قم برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت سید الشهدای مقاومت آیت الله حسن نصرالله اظهارکرد: برگزاری این سوگواره اقدام خوب و شایسته ای بوده و است که در حوزه هنری شروع شده است.

وی با بیان اینکه قدم به قدم برای درک واقعیت ها باید کار حقیقی در فرهنگ انجام شود، تصریح کرد: در صورتی که این چنین شود جلوه درونی شکل می گیرد.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی اضافه کرد: سوگواره روضه های داستانی در ایستگاه پنجم قرار گرفته است، تصریح کرد: این سوگواره یک برنامه ملی است که در این دوره اساتید برجسته داستان نویسی حضور یافتند و برای برگزاری این سوگواره تلاش کردند که لازم است از آنان قدردانی داشته باشیم.

وی با اشاره به سوال ذهنی که نسبت به داستان های معصومین (ع) پیش می آید، گفت:  باید بررسی کرد در کنار آثار معنوی و مواجهه با نام و ذکر نام ائمه چه برداشت می کنیم.

دادمان ادامه داد: یکی از ایرادهای ما در داستان های مربوط به ائمه (ع) ما به گونه ای است که جوانان نمی‌دانند از آن باید چه بهره ای ببرند و سوال می شود این همه نیرویی که هست چرا نمی‌تواند این اثر را به صورت شکلی در بیاورد و چرا نمی توانیم برای اصلاح خودمان بهره ببریم.

وی اضافه کرد: جایی که ما از داستان دینی صحبت می کنیم باید احوالی حاکم شود که با این احوال بتوانیم متفاوت تر زندگی کنیم.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی ادامه داد: داستان دینی با سوژه پیرامون وروضه داستانی زمانی می تواند اثر گذار باشد که بدون شعار همراه با جهت دهی برای مخاطب باشد.

وی با تاکید براینکه روضه خوانی درک عمیق لازم دارد، گفت: اگر در رابطه با سیدالشهدا روضه می خوانیم باید پاسخ این سوال را بگیریم اگر در شرایط جهان امروز امام حسین (ع) و حضرت علی (ع) بودند چه می کردند.

دادمان با اشاره اینکه حسن نصرالله قهرمان جوانی ما بود، تصریح کرد: ما هر آنچه راجع جنگ و امام خوانده بودیم عینا در رفتار این شهید می دیدیم و همین موجب شده بود عاشقش شویم.

دبیرخانه دائمی داستان دینی در قم آغاز به کار می‌کند

سید علی نقیب دبیر این سوگواره نیز در بخش دیگری از این مراسم با ارائه گزارشی مختصر از برگزاری این سوگواره بیان کرد: سوگواره روضه های داستانی در سه دوره به صورت استانی برگزار شد اما  از سال گذشته به صورت ملی برگزار شد.

وی افزود: در طول این مدت ۴ نشست با موضوع سوگواره مواجهه انسان معاصر با سید الشهدا برگزار شد و اساتید خوبی حضور یافتند که منجر به رشد ارسال آثار درحدود چهار برابر نسبت به سال گذشته شد که حاکی از موثر بودن کارگاه ها در استان قم است.

نقیب با بیان اینکه از سال بعد دبیرخانه دایمی داستان دینی در قم آغاز به کار می کند، گفت: این سوگواره موجب شد که اتفاقات خوبی را در آینده پیش رو داشته باشیم.

درادامه این مراسم نمایشی با عنوان «دیرشدن» به کارگردانی ابراهیم عموحسن و با هنرنمایی سجاد بختیاری زاده به روی صحنه رفت.

روایت خوانی یاسین حجازی یکی از داوران این سوگواره بود که پادکست جدیدی را به صورت زنده اجرا کرد. همچنین سید علی غافله باشی از هنرمندان نقاش قم به طراحی چهره شهید آیت الله سید حسن نصر الله پرداخت.

مهدی صالح از جوانان دانشجوی اهل فلسطین نیز با بیان روایت هایی از زندگی درغزه گفت: دوسال پیش از انتصاب شهید سید حسن نصرالله به دنیا آمده و دوران نوجوانی و ابتدای جوانی اش را با الگو برداری از سیره دبیرکل حزب الله لبنان سپری کرده است و این موضوع یک افتخار برای وی محسوب می شود.

در بخش پایانی این مراسم پس از قرائت بیانیه هیات داوران و رونمایی از کتاب مجموعه آثار سوگواره برگزیدگان هر بخش معرفی شدند.

داستان مهمان های عجیب به نویسندگی سید میثم موسویان و داستان نخل بند اثر فایزه چشمه سنگی به عنوان برگزیدگان بخش داستان کوتاه معرفی شدند.

در بخش روایت نیز اثری با عنوان «دستها» کاری از صبا نمکی و اثری با عنوان مختک کاری از فروغ زال به عنوان برگزیده معرفی شدند.

همچنین در بخش داستان کوتاه نیز داستان شش به نویسندگی عباس مطیع شایسته تقدیر شناخته شد و تقدیر ویژه هیات داوران نیز به رمان ده تن به نویسندگی حمید بابایی تعلق گرفت.

کد خبر 1783759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha