«دیپلماسی غربی» برای آتش‌بس؛ به نام لبنان به کام اسرائیل!

نظام بین‌الملل و کشورهای غربی در شرایط بحرانی که برای لبنان به وجود آمده است با طرح صوری برای ایجاد آتش بس یک بار دیگر قصد کمک به اسرائیل برای ادامه جنایت‌هایش را دارند.

خبرگزاری شبستان، گروه بین‌الملل: از اکتبر سال گذشته و در پی حمله رژیم صهیونیستی به غزه،  اسرائیل و حزب‌الله وارد جنگ با یکدیگر شدند و جنبش مقاومت لبنان با پیش‌بینی انتقام‌جویی گسترده اسرائیل در غزه پس از طوفان ‌الاقصی، نیروهای نظامی اسرائیل را در امتداد مرز بین دو کشور برای کمک به فلسطینی‌ها نگه داشت.

اگرچه این جنگ برای رژیم صهیونیستی گران تمام شده است و دستگاه امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل مجبور به وضعیت هشدار بالا شده و ده‌ها هزار اسرائیلی از خانه‌های خود در منطقه مرزی آواره شده‌اند، اما اسرائیل باز هم در فکر گسترش جنگ است و این درگیری‌ها را به داخل لبنان هم کشانده است.

مقامات رژیم صهیونیستی منطق عجیبی را برای توجیه تصمیم خود در حملات هوایی به لبنان و پس از آن آغاز حمله زمینی ارائه کرده‌اند: «تنش‌زدایی از طریق تشدید درگیری‌ها».

به ادعای رژیم صهیونیستی، فشار فوق‌العاده بر حزب‌الله می‌تواند آن را به سوی توافقی سوق دهد که به شهروندان اسرائیلی اجازه می‌دهد به خانه‌های خود در شمال بازگردند، بدون اینکه در نطر بگیرد که اگر هم چنین اتفاقی صورت بگیرد و شهروندان اسرائیلی بتوانند به خانه‌های خود برگردند این کار با به بهای از دست رفتن جان هزاران انسان بی‌گناه در طرف دیگر مرز انجام می‌شود.

این در حالی است که خود رژیم صهیونیستی مانع ایجاد همه توافق‌ها است و در یک سال گذشته همه تلاش خود را برای به بن‌بست رسیدن مذاکرات و توافق برای برقراری آتش‌بس در غزه انجام داده است.

انفجارهای هماهنگ اخیر پیجرها در سراسر لبنان، اولین مرحله از عملیات توهمی «تشدید برای تنش‌زدایی» اسرائیل  بود. از آن زمان جنگ از طریق رگبار حملات هوایی اسرائیل تشدید شده است که منجر به کشته شدن صدها لبنانی شد.

اسرائیل در عملیات پیجر تلاش کرد تا یکی از اصلی‌ترین دارایی‌هایی را که اسرائیل در طول سال گذشته از دست داده است، بازسازی کند و آن قدرت بازدارندگی در برابر گروه‌هایی است که او دشمنان خود در منطقه می‌داند.

اگرچه رژیم صهیونیستی با وجود این حجج از جنایات در لبنان هنوز به این هدف خود نرسیده است، اما انفعال کشورهای اروپایی و آمریکا در قبال این جنایت‌ها اسرائیل را به این نتیجه رسانده است که می‌تواند هر کاری که بخواهد در همه جا بدون مجازات انجام دهد!

زندگی عادی مردم، از جمله استفاده آنها از وسایل الکترونیکی نه تنها در معرض استراق سمع اسرائیل است بلکه اگر این رژیم تصمیم بگیرد می‌تواند در هر جایی که به نفعش است از این دستگاه‌ها برای آسیب فیزیکی نیز استفاده کرد.

به عبارت دیگر، آسیب به قدرت بازدارندگی اسرائیل پس از هفتم اکتبر اکنون باید در سطح جهانی در حوزه‌های نظامی یا سیاسی دوباره ایجاد شود، اتفاقی که بعید است صورت بگیرد، زیرا هیچ‌گونه همکاری از سوی نظام بین‌الملل با گروه‌های مقاومت در منطقه وجود ندارد.

در چنین شرایطی که اتفاقا به دلیل همکاری نزدیک و اغلب کورکورانه با اسرائیل ایجاد شده است،تنها بیانیه مشترکی توسط استرالیا، کانادا، اتحادیه اروپا، آلمان، ایتالیا، ژاپن، امارات، قطر و بریتانیا صادر می‌شود که خواستار آتش‌بس فوری ۲۱ روزه در سراسر مرز لبنان و اسرائیل شده است.

کاری که آنها ادعا دارند که می‌خواهند انجام دهند، فضایی برای دیپلماسی در جهت دستیابی به یک راه حل دیپلماتیک همراه با اجرای قطعنامه قبلی شورای امنیت سازمان ملل متحد است که خواستار آتش بس در غزه شده بود.

در حالت بسیار مطلوب و ایده‌آل، چنین مکثی که اتفاقا طرح کشورهای حامی رژیم صهیونیستی است، فضای بیشتری را برای مذاکرات برای جلوگیری از جنگ گسترده‌تر در لبنان باز می‌کند، به غیرنظامیان آواره اجازه می‌دهد به خانه‌های خود در هر دو طرف مرز بازگردند و شانس آتش‌بس غزه و معامله گروگان‌ها را تجدید می‌کند، اما حتی خود این کشورها هم می‌دانند که چنین حالت ایده‌آلی هرگز به وجود نخواهد آمد، زیرا اسرائیل پیش از این درخواست جهانی برای آتش بس در لبنان را رد کرده و به حملات هوایی خود به لبنان ادامه داده است.

در حقیقت تردیدهای بسیاری در مورد اجرای دیپلماسی غربی در این شرایط بسیار بحرانی که لبنان در معرض خطر جدی قرار گرفته است، وجود دارد.

آنچه که این بار شگفت‌انگیز است، دلیل ادعایی ارائه شده برای ادعای موفقیت دیپلماسی است و آن اینکه «اگر حماس ببیند که حزب‌الله فرصتی برای راه‌حل دیپلماتیک می‌دهد، می‌تواند یحیی سنوار را تشویق کند تا به سمت توافق حرکت کند!

اما این حقیقت را باید در نظر داشت که زمانی که مذاکرات بر اساس پیش‌فرض‌های معیوب و افکار آرزویی، جدا از واقعیت‌های موجود پیشنهاد داده می‌شود به طور قطع نتیجه‌ای جز شکست نخواهد داشت، نتیجه‌ای که نطام بین الملل و کشورهای غربی به خوبی از آن آگاه هستند اما باز هم برای کمک به رژیم صهیونیستی به جای اینگه دست به یک اقدام جدی و عملی علیه اسرائیل بزنند، گزینه مذاکره و آتش بس را فقط برای تلف کردن وقت مطرح می‌کنند.

اینجا می‌توان به جمله معروف « آلبرت انیشتین» رجوع کرد که  نمی‌توان یک کار را بارها و بارها تکرار کرد و انتظار نتایج متفاوت داشت.

کد خبر 1783767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha