جاده‌ صاف‌کن‌های طلاق

نافع با بیان اینکه بخشی از طلاق به اصالت خانواده‌ها و فرهنگ آنها بستگی دارد، گفت: یک بخش هم به عدم درک و شناخت مروبط می‌شود. طلاق در واقع عامل اصلی سوار بر ناشناخته ها است؛ وقتی این ناشناخته های درون مانند فرهنگ، اخلاقیات، منیت ها، غرور و عواملی که باعث شکل گیری تعارض ها می شود، بروز می کند مشکلات هم شروع می شود.

«رضا نافع» روانشناس، مشاور خانواده در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و اجتماع خبرگزاری شبستان با بیان اینکه بخشی از طلاق به اصالت خانواده ها و فرهنگ آنها بستگی دارد اظهار کرد: یک بخش هم به درک و ناشناخته های زوج ها بر می گردد.

جاده‌ صاف‌کن‌های طلاق

وی با اشاره به پایه های اساسی تشکیل خانواده در دوره نامزدی تصریح کرد: زوج ها در دوره نامزدی به قدری در ذوق و هیجان و حرارت به سر می برند که تصور می کنند تا آخر عمر با همین کیفیت زندگی خواهند کرد اما وقتی از این دوره عبور کرده و وارد زندگی مشترک می شوند، تازه متوجه تفاوت های یکدیگر می شوند که از همان نقطه هم مشکلات آغاز می شوند.

وی با بیان اینکه شرایط اقتصادی هم نقش مهمی در طلاق دارد گفت: گستردگی طلاق بسیار زیاد است اما در صورتی که عشق و دوست داشتن بین زوج ها وجود داشته باشد؛ شرایط اقتصادی خنثی می شود و افراد در سخت ترین شرایط هم به خوبی در کنار هم زندگی می کنند، بنابراین درک، فهم و تفاهم طرفین در زندگی بسیار مهم و ضروری است.

طلاق عامل اصلی سوار بر ناشناخته هاست

وی با بیان اینکه طلاق عامل اصلی سوار بر ناشناخته ها است افزود: وقتی این ناشناخته های درون مانند فرهنگ، اخلاقیات ، منیت ها، غرور و عواملی که باعث شکل گیری تعارض ها می شود، بروز کند مشکلات هم شروع می شوند؛ هر چند تعارض ها در همه خانواده ها وجود دارد؛ اما آنهایی منجر به طلاق می شوند که بیشتر به آن دامن می زنند تا در نهایت هم به بن بست می رسند.

 این مشاور خانواده با بیان اینکه یکی از عوامل اساسی  و مهم در طلاق عدم مراجعه به مشاوره های قبل از ازدواج است بیان کرد: ضرورت دارد که خانواده ها در زمان های ایجاد تعارض حتما با یک مشاور خانواده درارتباط باشند؛ چرا که مشاور خانواده بازدارنده خوبی است و نکات مهمی را برای حل مشکلات زناشویی مطرح می کند به شرطی که زوج ها گوش دهند در غیر این صورت روز به روز بر مشکلات آنها افزوده می شود.

نباید طلاق را امری قبیح بدانیم

نافع با بیان اینکه ما نباید طلاق را امری بد و قبیح بدانیم خاطر نشان کرد: ما باید طلاق را عاملی برای زندگی جدید ببینیم و تلاش کنیم افکار خود را تغییر دهیم.

وی پذیرش را امری مهم در زندگی زناشویی و جلوگیری از طلاق عنوان کرد و گفت:  پذیرش در روانشناسی یعنی قبول کردن شرایط موجود و عدم تلاش بیهوده و مقاومت انرژی برای تغییر دادن آن، به عبارت دیگر پذیرش یعنی انتظارات خودتان از شرایط را کنار گذاشته و هر چیزی را همان طور که هست، قبول کنیم.مثلا ممکن است پاییز فصل دلخواه من نباشد، اما می‌آید و من صبر می‌کنم تا به بهار نزدیک شوم، زندگی نیز اینگونه است و این احتمال وجود دارد که منِ صفات و رفتاهایی از همسرم ببینم که دوست نداشته باشم، ولی قرار نیست او را تغییر بدهم. بنابراین به دنبال تغییر یکدیگر نباشیم بلکه به دنبال پذیرش هم باشیم. بنابراین ما باید پذیرش را در زندگی یاد بگیریم که منجر به طلاق نشود. پذیرش به قدری مهم است که اگر همسران به این امر مهم بی توجه باشند؛ حتی بعد از طلاق هم این معضلات را همراه خود خواهند داشت.

وی خاطر نشان کرد: طلاق از نظر زوج ها تعارضی است که قابل حل نیست در صورتی که از نظر ما مشاوران به راحتی حل می شود، به شرطی که بخواهند، عمل کنند و در نهایت نتیجه بگیرند.

نافع با اشاره به علت افزایش سن طلاق تصریح کرد: یکی از دلایلش این است که در گذشته‌ سطح فرهنگ و تحصیلات خانواده ها پایین بود و خانم ها بی نهایت از خود گذشتگی نشان می دادند و تحمل می کردند ضمن اینکه آنها طلاق را یک امر قبیح و زشت می دانستند ولی امروز طلاق واقعا یک بهشت است؛ چرا که سوختن و ساختن و تحمل کردن، جهنمی بیش نیست. تنها در فرهنگ ما طلاق امری قبیح محسوب می شود در حالی که در سایر کشورها این گونه نیست. آن هم  فرهنگی که بیشتر باعث آزار و اذیت خانم ها می شود.

این روان شناس گفت: آقایان و خانم ها نباید در تصمیم گیری های خود تابع پاسخ های عام باشند، به عنوان نمونه اگر دوستی گفت: «طلاق بده، راحت شو»، این اشتباه است، متاسفانه ما با فقر فرهنگی مواجهه هستیم؛ به عنوان نمونه مردم برای خرید خانه یا خودرو حتما باید با وکیل خود مشورت کنند که این امر هنوز در کشور ما مرسوم نیست و از نظر فرهنگی هم نهادینه نشده است ضمن اینکه ما در حوزه طلاق هم دقیقا با این مشکل مواجهه هستیم.

باورهای غلط عاملی در تخریب و از هم پاشیدگی خانواده ها

نافع یادآور شد: همه انسان های کره زمین باورهایی دارند که با این باورها برای زندگیشان تصمیم می گیرند؛ چه غلط و چه درست، در حالی که این باورها باعث تخریب و از هم پاشیدگی بسیاری از خانواده هامی شوند که روان شناسان و روانپزشکان توانایی حل این مشکلات را دارند و تاکید ما بر مراجعه خانواده ها به مشاوره های خانواده است.

وی با اشاره به مهمترین راهکار برای پیشگیری از طلاق اظهار کرد: ضرورت دارد  خانم ها هزینه هایی را که برای آرایش در نظر می گیرند، برای مراجعه به مشاوره هزینه کنند.

تایید و تشویق نقش مهمی در کیفیت زندگی زناشویی دارد

این مشاور خانواده با اشاره به زبان عشق برای زوجین اظهار کرد: تایید و تشویق نقش مهمی در کیفیت زندگی زناشویی دارد؛ اگرهمسر شما جزء آن دسته از افرادی است که دوست دارد از او تمجید کنید، حتی اگر یک لیوان چای هم برایتان آورد این کار را انجام دهید. زبان دوم اختصاص وقت است. شما وظیفه دارید حتی برای شکایات همسرتان هم وقت بگذارید، این وقت گذاشتن یعنی تمرکز و توجه به همسر نه صرفا درکنار او بودن.

وی، هدیه دادن را مهم  خواند و افزود: قیمت هدیه چندان ارزشی ندارد. از نظر کسی که زبان محبت او دریافت هدیه است؛ خود هدیه مهمتراست؛ چرا که اعطای آن به عنوان نمادی از عشق برایش مهم است.

لزوم خدمت عاشقانه زوج ها به یکدیگر

نافع یادآور شد:خدمت عاشقانه یعنی برآوردن انتظارات همسر البته خدمت کردن همسر در کارهای خانه نباید اجباری باشد؛ اما طرف مقابل هم فراموش نکند که به جای امرکردن باید درخواست کند. ضمن اینکه راه های بسیاری برای ابراز علاقه به یکدیگر است. پس در پیدا کردن راه های ابراز علاقه به همسرتان دقت کنید.

کد خبر 1783788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha