وعده صادق۲ موازنه قدرت را به نفع محور مقاومت تغییر می‌دهد

کارشناس مسائل خاورمیانه، حمله موشکی ایران به اسرائیل را مطابق با اصول و قواعد بین‌المللی دانست و تاکید کرد که این عملیات موازنه قدرت را در منطقه به نفع محور مقاومت تغییر می‌دهد.

خبرگزاری شبستان، گروه بین‌الملل: «احمد کاظم‌زاده»، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگوی اختصاصی با بخش بین‌الملل خبرگزاری شبستان در پی حمله موشکی ایران به اسرائیل با عنوان عملیات وعده صادق (۲) تاکید کرد که این عملیات کاملا مطابق با اصول و قواعد بین‌المللی است و در چارچوب دفاع مشروع قرار دارد.

کاظم زاده در پاسخ به این پرسش که ماهیت عملیات وعده صادق (۲) را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: پاسخ ایران به تجاوزها و اقدامات جنایتکارانه اخیر رژیم صهیونستی کاملا با اصول و قواعد بین الملل مطابقت دشات و منطبق با منشور ملل متحد بود، چرا که رژیم صهیونیستی با ترور اسماعیل هنیه در تهران حاکمیت و تمامیت ارضی ایران را کاملا مورد تعرض و تجاوز قرار داده بود و با ترور سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب لبنان با توجه به پیوندها و پیوستگی‌هایی که بین اضلاع محور مقاومت وجود دارد، کاملا امنیت ملی ایران را در آستانه تهدید جدی قرار داده بود تا آنجا که یک روز قبل از پاسخ ایران نتانیاهو جمهوری اسلامی را تهدید کرد و حتی از براندازی حکومت سخن گفت.

وی افزود: با این شرایط در صورتی که جمهوری اسلامی پاسخ نمی داد چه بسا اسراییل از این فضا استفاده می کرد و به ایران حمله می کرد؛ بنابراین ضمن اینکه نه تنها پاسخ ایران کاملا در راستای حق دفاع مشروع است ، بلکه یک اقدام پیش‌دستانه و پیشگیرانه از حمله جدید اسراییل نیز هست. از این جهت عملیات وعده صادق (۲) کاملا در راستای پاسخ به تهدیدات و حملات قبلی اسراییل است و هم از یک اقدام و حمله جدید اسراییل به نوعی جلوگیری کرد.

کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد، اینکه رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند این حملات تلفاتی به همراه نداشت، نشانگر این است که اسرائیل جرئت پاسخ به ایران را حداقل در کوتاه مدت ندارد و با این فضاسازی می خواهد حفظ آبرو کند. همچنین با توجه به تهدیدات جمهوری اسلامی و حزب الله لبنان اگر دست به اقدامی هم بزند با پاسخ شدیدتری مواجه خواهد شد.

«احمد کاظم‌زاده» در پاسخ به این پرسش که حمله ایران به اسرائیل چه تاثیری در تضعیف این رژیم و جلوگیری از گسترش زیاده‌های آن برای جنگ در خاورمیانه دارد، گفت: شرایط کنونی با قبل از این حمله فرق می کند، چرا که بخشی از توان نظامی اسراییل نابود شده و دلیل آن این است که اهداف نظامی و آشیانه هواپیماهای F۳۵ که اسراییل از آنها برای حملات و ترورهای جدید استفاده می کند، مورد حمله قرار گرفته و آسیب دیده‌اند و یک شوک بزرگ به دستگاه های نظامی، اطلاعاتی و امنیتی اسراییل وارد شده است.

وی افزود: در چنین فضایی اسرائیل شرایط و آمادگی لازم را ندارد ولی تا قبل از حمله ایران این شرایط برای نتانیاهو و ارتش او آماده بود. آنها صریحا از حمله به ایران سخن گفتند و مقامات کشور نیز آن را جدی گرفتند و احتمالا نشانه هایی هم دریافت کرده بودند که اگر به موقع وارد عمل نمی شدند چه بسا اسرائیل آن حمله‌ای را قرار بود به ایران انجام دهد با شت زیاد، انجام می داد.

کارشناس مساmل سیاسی در پاسخ به این پرسش که چه فرضیه‌هایی پس از حمله موشکی ایران به اسرائیل وجود دارد، گفت: اسرائیل قبل از پاسخ ایران به این باور رسیده بود که ایران حتی پس از حمله به بازوهای خود در محور مقاومت پاسخی نداده، بنابراین اگر به خود ایران هم حمله شود وتکشنی نشان نخواهد داد، لذا قبل از پاسخ و حمله ایران در اسراییل آمادگی و انگیزه لازم و کافی برای حمله به ایران وجود داشت، اما الان این حمله احتمالی با تردید همراه است.

وی افزود: تا قبل از پاسخ ایران یک اجماع در اسرائیل ایجاد شده بود. پیش از این بین مقامات سیاسی و نظامی آنها در خصوص حمله به لبنان اختلاف نظر وجود داشت اما ارتش مردد بود ولی نتانیاهو با توجه به نیاز سیاسی که هم برای خود و هم برای «دونالدترامپ» در آمریکا دارد به اجرای حمله تاکید می کرد. پس از ترور نصرالله ارتش در کنار نتانیاهو قرار گرفت و یک اجماع در داخل اسرائیل شکل گرفت که حملات آنها حداقل تا زمان انتخابات آمریکا ادامه پیدا کند تا بتوانند از این طریق زمینه برای پیروزی ترامپ را هم فراهم کنند، اما با حمله شب گذشته جمهوری اسلامی شاهد نخستین نشانه های بروز شکاف مجدد در هیئت حاکمه اسرائیل هستیم. به نظر می رسد این اختلافات عمیق تر نیز خواهد شد و به جامعه داخلی اسرائیل هم کشیده می شود چرا که بعد از این، این سوال پیش خواهد آمد که این نتانیاهو بوده که باعث شد ایران مجبور به یک چنین پاسخی شود و تل آویو با این سرعت و شدت مورد حمله قرار دهد و قدرت بازدارندگی را به نفع خود رقم بزند.

کاظم زاده خاطرنشان کرد که  بنابراین یک حالت قبل از پاسخ ایران بود که در آن زمان قدرت بازدارندگی به نفع اسرائیل رقم خورده بود اما حالت دوم بعد از پاسخ ایران است که شرایط به کشور ما رقم خورده است.

کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه تاثیر حمله موشکی ایران به اسرائیل بر موازنه قدرت در منطقه خاورمیانه چه خواهد بود، گفت:قطعا این حمله موازنه را به نفع محور مقاومت و جمهوری اسلامی تغییر خواهد داد و قدرت چانه‌زنی ایران را در مسائل دیگر از جمله بحث‌های هسته ای افزایش خواهد داد.

وی افزود: همانطور که گفته شد حمله ایران به اسرائیل بخشی از قدرت نظامی رژیم صهونیستی را تضعیف می‌کند و قدرت و جسارت قبل را برای انجام عملیات‌های متعدد در خاورمیانه نخواهد داشت، ضمن اینکه این شوک که به اسرائیل وارد شده است می‌تواند فرصتی برای تجدید قوای محور مقاومت برای مقابله با رژیم صهیونیستی و شکست این رژیم باشد.

کد خبر 1783992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha