از طوفان‌الاقصی تا وعده صادق؛ تغییر موازنه قدرت به نفع مقاومت

یزدانی با اشاره به اتفاقاتی که از شروع جنگ غزه و عملیات طوفان الاقصی در منطقه رخ داده است، گفت: گروه‌های مقاومت باید درباره حوادث آتی حواس خود را جمع کرده و گوش به فرمان باشند. قطعا این روند با مقاومت، ایستادگی و پایداری منجر به پیروزی مقاومت تبدیل خواهد شد

«محمد یزدانی»، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان در مورد عملیات وعده صادق ۲ و عملیات طوفان الاقصی، اظهار کرد: قبل از آنکه بخواهیم درباره عملیات وعده صادق ۲ صحبت کنیم ابتدا باید مروری به وقایع یک سال اخیر داشته باشیم. ابتدا عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر که اصطلاحا یک عملیات غافلگیرکننده برای رژیم صهیونیستی بود، زیرا تا دو سال پیش از آن، حماس عملیات هایی از این دست را حتی در سطوح بسیار کوچک تر چنان که دیگر گروه های مقاومت در منطقه با او دست همکاری  می دادند مثل گروه جهاد اسلامی، انجام نمی داد؛ بنابراین برخی از تحلیلگران معتقد بودند که حماس نیز وارد فاز مصالحه و سازشکارانه با رژیم صهیونیستی و اقدامات حماس مشابه گروه هایی نظیر فتح و تشکیلات خودگردان شده است.

وی افزود: اما عملیات طوفان الاقصی به ما نشان داد که حماس در حال آماده سازی خود برای یک عملیات بزرگ شده است که نتیجه آن را در هفتم اکتبر (۱۵ مهر) به وضوح مشاهده کردیم. در حمله طوفان الاقصی برای اولین بار نیروهای مقاومت وارد سرزمین های ۴۸ شدند؛ زیرا حتی وقتی کشورهای متحد عربی خواسته بودند در مورد مسئله فلسطین ورود کنند، اجازه ندادند دامنه جنگ به سرزمین های ۴۸ کشانده شود؛ حماس در این اتفاق بزرگ توانست هم کشته بگیرد و هم قریب به ۲۰۰ تن از افراد شاخص و سرشناس در ارتش رژیم صهیونیستی را به اسارت بگیرد.

حزب الله تمام قد پای مقاومت فلسطین ایستاد

وی گفت: پس از آن شاهد حملات رژیم صهیونیستی از ۸ اکتبر بودیم. همزمان ورود حزب الله به ماجراهای مرتبط با مسئله فلسطین از همان ۸ اکتبر رقم خورد. یادم می آید شهید سید حسن نصرالله در یک سخنرانی که از او پرسیده بودند: «آیا حزب الله به این جنگی که از هفت اکتبر شروع شده، ورود خواهد کرد؟» پاسخ داده بود: «ما از هشت اکتبر وارد این جنگ شده ایم و خودمان را بیرون از جنگ نمی دانیم». از همان روزهای نخست حزب الله نشان داد تمام قد پای کار مقاومت فلسطین ایستاده است. آنها در یک سال اخیر تمام ظرفیت های ممکن را به کار گرفتند چرا که کاملا واضح بود که دست‌کم دو لشکر از لشکرهای رژیم صهیونیستی در مرزهای شمالی برای مواجهه با اقدامات حزب الله مستقر هستند.

این کارشناس مسایل سیاسی تصریح کرد: علی رغم ادعاهای نتانیاهو و کابینه جنگ او که غزه را تبدیل به یک سرزمین خالی از سکنه و مردم را به دیگر کشورها از جمله مصر منتقل خواهند کرد، حماس و ساختار آن را از بین خواهند برد و اسرای خود را نجات خواهند داد، شاهد بودیم هیچ کدام از این اهداف محقق نشد و برخلاف ادعاهای آنها ساختار نظامی و نیروی انسانی حماس ترمیم شد. نتانیاهو در مصاحبه ای به دروغ گفته بود: «ما سه چهارم ساختار نظامی و تشکیلاتی حماس را از بین بردیم». برخی از تحلیلگران این ادعای وی را گزاف دانستند و بر اساس اطلاعاتی که به دست ما رسیده، این اتفاق رقم نخورده و آنچه در مورد آسیب ها به بدنه نیروی انسانی حماس وارد شده چیزی حدود ۳۰ درصد یعنی یک‌سوم بوده که آن هم جبران شده و لذا تمام آنچه به عنوان اهداف خود در پاسخ به شکست در عملیات طوفان الاقصی ادعا می کردند، محقق نشد.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: آنها حتی توانستند مردم را در مقابل جنبش حماس قرار دهند و ایجاد به دوقطبی سازی و شکاف در آنجا کنند؛ شاهد بودیم در منطقه باریجه که ۳۶۰ کیلومتر مساحت دارد، طول آن ۴۲-۴۳ کیلومتر و عرض آن ۱۲-۱۳ کیلومتر و معروف به نقطه پرتراکم نقطه دنیا است، دورتادور آن را دیوارکشی کرده و یک زندان روباز است، باز هم نتوانست به اهداف خود دست یابد.

وی تأکید کرد: اسرائیل حتی نتوانست اسرای خود را نجات دهد، از سوی دیگر مردم را هم نتوانست راضی به کوچ به دیگر کشورها کند و ساختار حماس را نیز که تغییر نداد. رژیم صهیونیستی برای جبران مافات تصمیم گرفت تغییراتی را در جنگ و ابعاد مختلف آن انجام دهد. اولین تغییر مربوط به جغرافیای منازعه بود یعنی به جای تمرکز بر غزه بر مناطق شمالی و جنوب لبنان تمرکز کرد. اقدام بعدی تغییر کمّی منازعه بود. در چند هفته گذشته هم شاهد تعدد درگیری ها و هم گسترش محیط کنش و واکنش بودیم. همچنین آمار درگیری از هر دو طرف به شدت بالا بود و حتی شاهد حمله موشک های حزب الله به حیفا و تل‌آویو نیز بودیم.

ماجرای پیجرهای آلوده در شرکت پوششی مجارستان

یزدانی تصریح کرد: از سوی دیگر رژیم که تا پیش از آن سعی می کرد برخی از اهداف حزب الله را بزند حملات خود را به جنوب لبنان گسترده کرد. همچنین شاهد تغییر کیفی منازعه نیز بودیم یعنی در جغرافیای نبرد هم تغییر کمی و هم تغییر کیفی منازعه را در ۱۰-۱۲ روز مشاهده کردیم؛ ضمن اینکه ماجرای پیجرها را نیز دیدیم که بعضا شهروندان لبنانی را مورد هدف قرار داد. با این اقدامات بی‌اخلاقی به اوج خود رسید. طبق گزارشاتی که ما از بسیاری از منابع خبری دریافت می کنیم، حاکی از این است که رژیم صهیونیستی اقدام به تاسیس یک شرکت پوششی در بوداپست مجارستان کرده است. این پیجرها تحت لیسانس کشور تایوان در این شرکت پوششی تولید شده و قبل از رسیدن پیجرهای خریداری شده آنها را آلوده کرده و دست به این ترور زدند. در این حملات افراد غیرنظامی از جمله زنان و بچه ها نیز شهید یا مجروح شدند. این سیطره دامنه جنگ و کشاندن شهروندان عادی به دامنه منازعه از دیگر خصوصیات جنگ در چند روز اخیر بود.

وی در ادامه گفت: وقتی ما نقطه‌ای به مسائل نگاه می کنیم فقط برخی از حوادث را می بینیم ولی در تحلیل سیاسی ما ناگزیریم تا یک روند را ببینیم زیرا روند رو به افول اسرائیل برای ما مهم است. این روند نشان می دهد که در یک سال گذشته چگونه رژیم صهیونیستی نتوانسته حتی در یک جغرافیای محدود به پیروزی برسد و به واسطه شکست هایی که متحمل شده دست به چه اقداماتی می زند؟

سیاست مرد دیوانه رژیم صهیونیستی

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه پس از آنکه دامنه جنگ به لبنان کشیده شد، صهیونیست ها اعلام کردند ما برای تامین امنیت شهرک نشینان خود این اقدام را انجام می دهیم، گفت: از سوی دیگر می دانیم که دولت نتانیاهو محتاج به تداوم این جنگ است. در همین جا اعلام می کنم این جنگ امروز به پایان نخواهد رسید و رژیم صهیونیستی از تداوم جنگ دست نخواهد کشید. در چند روز گذشته رژیم شروع به اقدامات متهورانه با سیاست مشهور مرد دیوانه با محوریت تخریب با شدت بالا کرده است.

کاسه صبر لبریز ایران در وعده صادق ۲

یزدانی اضافه کرد: شهید سید حسن نصرالله، ابراهیم فرکی، ابراهیم عقیل و بسیاری از فرماندهان حزب الله در این چند روز اخیر پس از حمله به ضاحیه به شهادت رسیدند چرا که ۸۰ تُن بمب را در ضاحیه مقر فرماندهی حزب الله تخلیه کردند. همه این حوادث صبر ایران را لبریز کرد. آنچه از سوی مقامات کشورمان اعلام شد، این بود که ما مطابق درخواست های آمریکا و اروپا مبنی بر اینکه شما خویشتندار باشید تا زمینه آتش‌بس در غزه را فراهم کنیم، هیچ اقدامی انجام ندادیم اما آتش‌بس و پیشنهاد طرح ۲۱ روزه اتفاق نیفتاد.

مقابله با بازی آمریکا

وی در مورد نقش آمریکا در ادامه حملات و جنایات اسرائیل، ابراز کرد: آمریکایی ها به صورت همزمان یک بازی دورویه با ما کردند، از یک طرف ما را به خویشتنداری دعوت می کردند اما از طرف دیگر چراغ سبز به رژیم صهیونیستی به منظور گسترش حملات نشان می دادند. این بازی آنها کاسه صبر جمهوری اسلامی را لبریز کرد و ما را به این نقطه رساند که باید جلوی سفاکی های رژیم را در یک نقطه بگیریم و این نقطه همان عملیات وعده صادق ۲ بود که شاهد آن بودیم. در این عملیات ما سه پایگاه از پایگاه های نظامی رژیم صهیونیستی را مورد هدف قرار دادیم. به اذعان فرماندهان نظامی ما ۲۰۰ موشک به سمت اهداف پرتاب شد. این عملیات همزمان هم سایبری و هم موشکی بود و تانک ها و نفربرهای آنها مورد اصابت قرار گرفت.

موفقیت ۹۰ درصد اصابت موشک ها در وعده صادق ۲

یزدانی تاکید کرد: رسانه های رژیم صهیونیستی اعلام کردند از این ۲۰۰ موشک تعداد ۱۸۰ قبضه به اهداف نشسته است یعنی ۹۰ درصد پرتاب های ما موفق بوده اند. از سوی دیگر ما اعلام کردیم قصدمان آسیب رساندن حتی به منافع اقتصادی، مردم عادی و منازل مسکونی نیست، بلکه پایگاه هایی را که در ترور شهید نصرالله دست داشتند یا مقر موساد بودند، مورد هدف قرار دادیم.

وعده صادق ۲ دفاع مشروع در ماده ۵۱ منشور سازمان ملل

وی گفت: از سال ۲۰۰۶ که در نبرد ۳۳ روزه اسرائیل متحمل شکست شد و تا به امروز تمرکز رژیم صهیونیستی در مورد لبنان در حوزه اطلاعاتی و جاسوسی بود. این اتفاق باعث شد تا بسیاری از ساختارهای و شبکه فرماندهی در لبنان مورد شناسایی قرار بگیرد. همگان می دانیم رژیم صهیونیستی چند دستگاه جاسوسی دارد که با هزینه بالا متمرکز بر روی کشور لبنان بوده و از سال ۲۰۰۶ در حال فعالیت هستند تا بتوانند این شبکه را شناسایی کنند. پس از شناسایی شبکه تلاش کردند ساختار آن را از بین ببرند اما همان طور که رهبر انقلاب فرمودند: «این ساختار مستحکم تر از آن است که به این سادگی از بین رود». البته شاید بتوانند ثلمه‌ای ایجاد کنند اما اینکه این حرکت را بتوانند متوقف کنند، دور از ذهن است، بنابراین باید توجه داشته باشیم که این عملیات دفاع مشروع ایران بود و در ماده ۵۱ منشور سازمان ملل بدان تصریح شده است.

قبل از وعده صادق هشدارها در تمام سطوح به رژیم صهیونیستی داده شد

وی ادامه داد: ما نیز از آنجا که رژیم صهیونیستی به حاکمیت و تمامیت ارضی سرزمین ما تجاوز کرده بود، میهمان رسمی ما را به شهادت رسانده بود و سردار نیلفروشان و سید حسن نصرالله را به شهادت رسانده بود، همه این عوامل سبب شد تا از این حق خود استفاده کنیم. بازدارندگی نکته مهمی است که باید برای ما محقق شود، ضمن اینکه هشدارها نیز در همه سطوح به رژیم صهیونیستی داده شده که اگر شما دست به اقدام تلافی جویانه ای بزنید قطعا پاسخ های بعدی ما صرفا منحصر به پایگاه های نظامی رژیم نخواهد شد و تمام زیرساخت های آن را دربر می گیرد. ما با یک ملت مواجه با رژیمی با ۶-۷ میلیون جمعیت در یک جغرافیای محدود مواجه ایم. این افراد در این جغرافیا مستقر شدند و سرزمین های مردم فلسطین را غصب کردند.

تضعیف رژیم صهیونیستی در طول زمان

وی تصریح کرد: شما نمی توانید با ملت های منطقه دامنه جنگ را ادامه دهید بنابراین رژیم صهیونیستی باید از این قضیه درس بگیرد که اگر کشورهای منطقه بخواهند دست به اقدام تلافی جویانه بزنند، چیزی از حیثیت و موجودیت آن باقی نخواهد بود. با این وجود ما اخلاق را در منازعه رعایت کرده و سعی می کنیم هشدارها را هم از طریق دیپلماتیک و هم از طریق نظامی به رژیم برسانیم تا متوجه جایگاه خود در منطقه شود. همچنین باید توجه داشت رژیمی که در عرض شش روز موفق به شکست تمام کشورهای عربی می شد و ۶۰-۷۰ سال دست به سفاکی زده است به جایی رسیده که در مقابل یک گروه از گروه های مقاومت به نام حماس که گروه پرتعدادی نیز نیست، نتوانست گلیم خود را از آب بیرون بکشد. اگر این روند را در نظر بگیریم به ضعف این رژیم پی خواهیم برد.

رژیم صهیونیستی قطعا دست بردار نخواهد بود

وی در مورد عکس العمل اسراییل به عملیات وعده صادق ۲ گفت: رژیم صهیونیستی همان طور که در دکترین آن آمده است، قطعا دست‌بردار نخواهد بود. راهبرد آنها در جنگ با حزب الله لبنان این بود که ابتدا همانند حماس به سمت خلع سلاح بروند، سپس حزب الله را از ساختار سیاسی  لبنان حذف کنند؛ آنها برای دستیابی به این مهم قصد داشتند با ورود زمینی به لبنان به آن دست یابند و حتی عنوان کرده بودند ما قصد داریم مناطقی از جنوب لبنان را اشغال و نیروهای حزب الله را به شمال رودخانه لیتانی منتقل کنیم برای اینکه بتوانیم شهرک نشین های خود را بازگردانیم؛ بنابراین آنها قصد داشتند همان استراتژی غزه را در جنوب لبنان پیاده کنند. آنها دست بردار نیستند.

 ترور یک نفر اندیشه را حذف نمی کند

یزدانی خطاب به گروه های مقاومت یادآور شد: گروه های مقاومت باید درباره حوادث آتی حواس خود را جمع کرده و گوش به فرمان باشند. قطعا این روند با مقاومت، ایستادگی و پایداری منجر به پیروزی مقاومت تبدیل خواهد شد اما اینکه این فرآیند به چه صورتی رقم خواهد خورد به هوشمندی و عقلانیت ما در منازعه برمی گردد. برخی ها مدام می گفتند چرا ایران اقدامی نمی کند و به سرعت پاسخ نمی دهد در صورتی که این مسئله بسیار مهمی است که شما زمان و مکان را به گونه ای تنظیم کنید که هوشمندی در آن لحاظ  شده باشد یعنی با کمترین آسیب بیشترین بهره را از میدان ببرید. اگر شما دیوانه‌وار وارد میدان شوید، تفاوتی با رژیم سفاک صهیونیستی نخواهید داشت. رژیم صهیونیستی این انگاره غلط در ذهنش شکل گرفته که با حذف چند فرمانده کل ساختار از بین خواهد رفت در صورتی که اگر قرار بود با یک ترور کل تفکر از بین برود این در مورد جمهوری اسلامی اتفاق می افتاد زیرا در طول این ۴۵ سال شاهد ترورهای بیشماری بودیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از روز اول انقلاب تنها ۱۷ هزار ترور به منافقین انجام شد، همین طور ترور اشخاص و شخصیت های بزرگ جمهوری اسلامی که انقلاب نوپایی بود. قطعا وقتی شما با یک تفکر و ایدئولوژی درست به سمت اهداف خود پیش می روید، حذف افراد نه تنها این حرکت را متوقف نمی کند بلکه خون این شهدا می تواند این درخت ایدئولوژیک را پرباتر نیز کند. به نظر می رسد مقاومت هم این مسیر را در پیش دارد. انشاءالله شاهد روزی باشیم که رژیم صهیونیستی از صفحه روزگار محو شود و شاهد منطقه ای با آرامش و صلح همانند ۸۰-۹۰ سال پیش که این رژیم را در منطقه نداشتیم، باشیم.

کد خبر 1784021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha