شبکه نورانی بچه‌های مسجد؛ پُرکار اما کم‌هزینه

لزوم احیای خودباوری بچه های مسجد برای ورود به حوزه فرهنگ و هنر
شبکه نورانی بچه‌های مسجد؛ پُرکار اما کم‌هزینه

محمدیان با بیان اینکه مسجد مرکز صعه صدر، یادگیری روابط انسانی، ورزیدگی معرفتی، مسئولیت پذیری، دوست یابی و... است، گفت: تلاش داریم با احیای روح خودباوری بچه های مسجد به عنوان قشری کم خرج و زودبازده در دل مسجد استعداد های فرهنگی هنری شناسایی و روانه بدنه حوزه فرهنگ و هنر شوند.  

محمدتقی محمدیان - معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در حاشیه حضور در ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد مازندران و نشست با مدیران راهبر کانون های فرهنگی هنری و مدیران کانون های تخصصی خواهر استان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با بیان اینکه کانون های فرهنگی هنری مساجد در دل مسجد بعنوان نقطه نورانی، امن و توحیدی خدا در روی زمین با همه تعاریف ویژه و خاصی که در تعاریف منظومه فکری انقلاب اسلامی داشتیم از جمله مسجد پایگاه همه ی خوبی هاست، مقر تربیت مجاهد باورمند به ارزش های انقلاب اسلامی، محل تربیت و خانه اول مومنین است شکل گرفته تا پیرامون مساجد چهره ها و استعداد های فرهنگی هنری را شناسایی، یارگیری، شبکه سازی و توانمند نماییم و آنها را حسب استعدادهایشان وارد بدنه رسمی فضای فرهنگی هنری نماییم، افزود: امروز جامعه فرهنگی، هنری و اهالی قلم به دلیل عدم وجود یک نظام تربیتی مشخص و شفاف از عناصر باورمند به ارزش های انقلاب تقریبا تهی است.


وی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم شهید جمهور آیت الله سیدابراهیم رئیسی شعار فرهنگی دولت نهضت بازگشت به مسجد مطرح شد، گفت: شبکه نورانی بچه های مسجد این شعار را به فال نیک گرفتند و بنا را براین گذاشتن با یک نگاه متفاوت تری وارد عرصه فعال سازی مساجد و کانون های فرهنگی هنری شوند.

محمدیان از مسئله شناسی برای تحقق این شعار در سطح کانون های مساجد خبر داد و بیان کرد: نظام مسائل در حوزه فعالیت مسجدی را شناسایی نموده تا از مشکلات که کانون ها را زمین گیر کرده رها شده و خروجی مطلوب در حوزه فعالیت مسجدی را شاهد باشیم.

وی از فعالیت ۲۷ هزار کانون فرهنگی هنری مساجد درکشور خبر دادو یادآورشد: همچنین هزار و ۵۰۰ کانون تخصصی خواهران در کشور فعالیت دارند.

محمدیان به تشکیل کانون های فرهنگی هنری تخصصی خواهران در مساجد استان ها اشاره کردو گفت: ذیل این کانون ها تلاش شده از منظومه فکری اصیل انقلاب اسلامی، نسخه ای برای تعالی دختر امروز در مقابل شعار و فتنه زن، زندگی آزادی غرب ارائه شود.

وی با بیان اینکه فعالیت این کانون های تخصصی با برنامه های متعارف کانون های فرهنگی هنری مساجد متفاوت است، ادامه داد: الگوی اقدام این کانون ها مبتنی برالگوی نهضت زن سوم، اعتلای دختر امروز و الگوی زن تراز انقلاب اسلامی (زن موثر در عرصه، مومن و باورمند) است.

محمدیان با بیان اینکه خانواده، جمعیت، تربیت فرزند، فرزندآوری، راه اندازی شبکه تبلیغ خانه به خانه و ... ماموریت های این کانون های تخصصی خواهران است، گفت: انسجام کار فرهنگی در حوزه بانوان و خانواده را ذیل این کانون های تخصصی خواهران با قوت پیگیریم.

وی به فعالیت لشکر فرشتگان در حوزه زن و خانواده اشاره کرد و خاطرنشان شد: تلاش داریم به مفهوم مشترک در کار فرهنگی دست یابیم تا فعالیت‌ها نتیجه‌بخش و موثر باشد.

محمدیان با بیان اینکه معضلات در حوزه فرزندآوری و جمعیت از جنس فکری معرفتی است، افزود: زن امروز حاضر  به فرزندآوی نیست چرا که معتقده اندام وی با فرزندآوری دچار مشکل می شود درصورتی که باید با تبیین مفهوم برکت و ارائه بسته های حمایتی بانوان به فرزندآوری بیاندیشند.

وی بابیان اینکه ایجاد جریان فکری بین جامعه هدف، تولید محتوا(سرود-تئاتر- نماهنگ و...)، تولید محصول(صنایع خلاق فرهنگی)، انسجام بین فعالین مسجدی و ... از ملزومات به بارنشستن کار فرهنگی است، گفت: باید بستر کار فرهنگی برای فعالین مسجدی ایجاد شود تا شاهد خروجی مطلوب باشیم.

محمدیان با بیان اینکه بازآفرینی و هویت آفرینی مجدد کانون ها باقوت مورد توجه است، افزود: همچنین احیای روح خودباوری کانون های فرهنگی هنری مساجد و توانمندسازی و جریان سازی این کانون ها نیز مورد توجه است.

وی درپاسخ به گلایه مندی کانون های فرهنگی هنری مساجد در استان ها از عدم دریافت سرانه فرهنگی، گفت: کانون های فرهنگی هنری پیمانکار نیستند تا درازای سرانه فعالیت نمایند بلکه از بدو تاسیس این کانون هایک کار مردم پایه در حوزه فرهنگ با محوریت مسجد مورد انتظار بوده است و مراد از فعالیت مسجدی مردم پایه بودن می باشد بدین معنی که فردی که مسجدی است و توانایی تامین هزینه های کار فرهنگی دینی و یا مشارکت در تامین هزینه ها را دارد باید پای کار بیاید.

محمدیان به گلایه مندی بچه های مساجد از رفتار برخی از هیات های امنای مساجد اشاره کرد و افزود: هیات امنا عمدتا معتمد محلات هستند باید شفاف و روشن زبان و نیاز فرهنگی نوجوانان امروز که را برای این قشر بازگو نماییم تا پای کار فرهنگی در مسجد بیایند.

وی با بیان اینکه برای حفظ نسل نو از آسیب های اجتماعی باید زمینه ساز حضور نوجوانان و جوانان به مسجد باشیم، خاطرنشان شد: ظرفیت های معنوی مسجد باید برای جذب مخاطب به این پایگاه های دینی احیا شوند.

محمدیان با بیان اینکه بچه های مسجد به تعبیر امیرالمومنین علی(ع)  قلیل المؤنه و کثیر المعونه یعنی عناصر کم خرج و پربازده هستند، گفت: باید در دوره اقتدار شیعه و فرهنگ حکمرانی اسلامی، مسجد را به عنوان محور اساسی و اصلی حکمرانی اسلامی به رسمیت بشناسیم و برای آن کار تعریف کنیم.

وی با بیان اینکه مسجد مرکز تمرین سعه‌صدر، یادگیری روابط انسانی، ورزیدگی معرفتی، مسئولیت پذیری، دوست یابی و... است، اظهار کرد: تلاش داریم در دل مسجد استعداد های فرهنگی هنری شناسایی و روانه بدنه حوزه فرهنگ و هنر شوند.  

کد خبر 1784074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha