جلسه مشترک ستاد مدیریت بحران جیرفت و عنبرآباد برگزار شد

جلسه مشترک ستاد مدیریت بحران شهرستان های جیرفت و عنبرآباد با حضور رییس سازمان مدیریت بحران کشور، نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولین جنوب کرمان و شهرستان جیرفت در فرمانداری جیرفت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، جلسه مشترک ستاد مدیریت بحران شهرستان های جیرفت و عنبرآباد با حضور رییس سازمان مدیریت بحران کشور، نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولین جنوب کرمان و شهرستان جیرفت در فرمانداری جیرفت برگزار شد.
احمد بلندنظر در این جلسه، خشکسالی را یکی از چالش های تهدید آمیز منطقه دانست و گفت: گر چه از سال ۱۳۷۲ تا به امروز میانگین بارندگی ها کمتر از حد نرمال بوده اما همواره سیلاب شهرستان جیرفت را تهدید می کند.
فرماندار جیرفت با بیان اینکه بارش های سیل آسا در بالا دست رودخانه ها همواره بحران آفرین بوده اند، افزود: سه رودخانه هلیل رود، ملنتی و شور شهرستان جیرفت را احاطه کرده اند و در برخی از نقاط شهرستان سطح این رودخانه ها از سطح شهر و منازل مسکونی بالاتر است که بارش های شدید باعث آبگرفتگی منازل و مزارع می شود.
وی با تاکید بر ضرورت لای روبی رودخانه ها، اظهار کرد: لای روبی رودخانه ها خارج از شهرها و روستاها بر عهده شرکت آب منطقه ای است، امسال اعتبار ۱۲ میلیارد تومان اختصاص داده شده که این میزان اعتبار، اندک است و  لای روبی رودخانه ها نیاز به اعتبارات ملی دارد. 
بلندنظر ادامه داد: در جنوب کرمان امسال بیش از ۳۰۰ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی به دلیل نبود ماشین آلات اطفاء حرق در آتش سوخته و تخریب شدند. 

فرماندار جیرفت عنوان کرد: قریب یکهزار و ۷۵۰ راه عشایری صعب العبور در شهرستان داریم که زیرسازی و بهسازی راه های عشایری نیاز به دستگاه های راهداری دارد.
وی تصریح کرد: قبل از بروز بحران ها باید پیشگیری کنیم و این محقق نمی شود مگر با تامین زیرساخت ها، تا دیگر شاهد بروز حوادث تلخ و ناگوار نباشیم.
بلندنظر ابراز کرد: در بالادست جیرفت در شهرک شهید بهشتی همواره پس از بروز بارش های شدید با سیل مواجه هستیم که این نقطه نیاز به سیل بند دارد قطعا تکمیل سیل بندها می تواند به کنترل روان آبها و جلوگیری از بروز سیلاب کمک شایانی کند.
فرماندار جیرفت یادآور شد: نقطه حادثه خیز که چند روز گذشته منجر به فوت تعدادی از مردم شد در ۳۰ کیلومتری بالادست شهر جیرفت قرار دارد و علی رغم آفتابی بودن هوا اما بارش باران در بالادست رودخانه هلیل رود باعث بروز سیلاب شد.
وی اظهار کرد: طرح مطالعاتی و لای روبی رودخانه ها نیاز به اعتبارات ملی دارد و اعتبارات شهرستانی جوابگو نیست.
بلندنظر تاکید کرد: مبارزه با ریزگردها، فرونشست ها، خرید دستگاه های اطفاء حریق و تامین دستگاه های راهداری نیازمند اعتبارات ملی است.
فرماندار جیرفت با اشاره به اینکه جنوب کرمان با یک میلیون نفر جمعیت دارای ۲۳ اراده کل می باشد، تصریح کرد: ارتقای دستگاه های امداد رسان همچون هلال احمر و مدیریت بحران از ضروریات است.

ضرورت تخصیص اعتبار برای اجرای پروژه های آبخیزداری

قاسم رحیمی نیا در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از سطح حوزه های آبخیز جنوب کرمان، گفت: از مجموع ۳ میلیون و ۸۵٠ هزار هکتار عرصه های منابع طبیعی جنوب کرمان، ۳ میلیون و ۶٠٠ هزار هکتار آن را حوزه های آبخیز تشکیل داده است که به اذعان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بیشترین سطح حوزه های آبخیز کشور در استان کرمان قرار دارد. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان با اشاره به اینکه ۸ شهرستان جنوب کرمان بدلیل وجود هلیل رود مستعد سیل است افزود: تا کنون تنها ۳٠ درصد مطالعات آبخیزداری در حوزه های آبخیز جنوب کرمان انجام شده است و از مجموع یک میلیون و ۱٠٠ هزار هکتار مطالعات آبخیزداری در سطح تنها ۷٠٠ هزار هکتار عملیات آبخیزداری اجرایی شده است. 

وی دلیل عدم اجرای پروژه های آبخیز را نبود اعتبارات عنوان کرد و افزود: اگر پروژه‌های آبخیزداری به موقع اجرا شوند، می‌توانیم از بسیاری از خسارات ناشی از سیلاب‌ها در منطقه جنوب کرمان جلوگیری کنیم.

رحیمی نیا افزود: با اجرای این پروژه‌ها، علاوه بر کنترل سیلاب، می‌توانیم به تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و بهبود وضعیت منابع آبی منطقه نیز کمک کنیم.

بهسازی راه های روستایی و عشایری نیازمند اعتبارات ملی است 

یزدان افشاری پور در این جلسه، گفت: شهرستان عنبرآباد با ۹۶ هزار نفر جمعیت و بیش از ۳ هزار و ۸۰۰ کیلومتر وسعت دارد و با توجه به اقلیم و آب و هوا بیشترین اراضی به کشاورزی اختصاص یافته و با پیگیری های نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در حال صنعتی شدن است.
فرماندار عنبرآباد افزود: به دلیل خشکسالی ها بیش از دو دهه، در سطح شهرستان عنبرآباد با کمبود شدید منابع آبی مواجه هستیم که رفع تنش آبی نیازمند راهکار می باشد.
وی بیان کرد: یکی از راهکارهای جلوگیری از بروز سیلاب اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری است و این مهم بر عهده اداره منابع طبیعی است که نیاز به اعتبارات ملی دارد زیرا اعتبارات شهرستانی پاسخگو نیست.
افشاری پور با اشاره به اینکه آفت سرخرطومی حنایی نخیلات شهرستان را تهدید می کند، بیان کرد: یکی از هشدارهای ستاد مدیریت بحران، جلوگیری از گسترش این آفت است، طبق برآوردها برای کنترل افت سرخرطومی حنایی در بیش از ۸ هزار هکتار سطح زیر کشت نخیلات شهرستان عنبرآباد اعتباری بالغ بر ۱۹۰ میلیارد تومان نیاز است.
فرماندار عنبرآباد با بیان اینکه بیش از ۴۰ هزار هکتار از مزارع شهرستان کشاورزی است، عنوان کرد: آمار آتش سوزی در این مزارع بالاست که مهار این آتش سوزی ها نیازمند ماشین آلات اطفاء حرق می باشد.
وی با تاکید بر لزوم اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری، تصریح کرد: تقویت منابع آبی، تغذیه سفره های آب زیرزمینی و جلوگیری از فرسایش خاک از مزایای اجرای این طرح هاست.
افشاری پور عنوان کرد: متاسفانه فرونشست ها در زمین های دوساری و برخی از زمین های کشاورزی مشکلاتی را در حوزه راه ها و سایر موارد به وجود آورده است.
فرماندار عنبرآباد با اشاره به وجود ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر راه های روستایی و عشایری صعب العبور در شهرستان عنبرآباد، ابراز کرد: عدم وجود راه ها باعث مهاجرت روستاییان از روستاهای با ظرفیت به شهرها شده است که در صورت ایجاد راه های دسترسی قطعا شاهد مهاجرت معکوس خواهیم بود.
وی اضافه کرد: ۹۰۰ کیلومتر از راه های عشایری شهرستان عنبرآباد هر ساله نیاز به تیغ زنی دارند و از آنجایی که اداره عشایری ماشین آلات ندارد بنابراین با مشکل مواجه هستیم.
افشاری پور بیان کرد: همواره در فصول مختلف شاهد وزش تند بادها هستیم که این تند بادها باعث سقوط تیرهای برق می شوند که امدادرسانی به مردم را سخت می کنند.
فرماندار عنبرآباد گفت: لای روبی رودخانه ها و نصب گاردهای حفاظتی در حاشیه رودخانه ها امری ضروری است و یکی از مصوبات سفر دولت سیزدهم به جنوب کرمان تکمیل سیل بند خرم بوده که تقاضا داریم این مهم پیگیری شود.

گفتنی است؛ رییس سازمان مدیریت بحران کشور امروز به دعوت نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی جهت بررسی میدانی سیل اخیر و کمک به تقویت زیر ساخت های مدیریت بحران شهرستان های جیرفت و عنبرآباد به جنوب کرمان سفر کرد.

کد خبر 1784180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha