طرح جامع مرمت مقبره آیت‌الله تهامی در دستور اجرا است

فرخنده گفت: طرح جامع مرمت مقبره آیت الله تهامی در دستور اجرا است که به زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد تا در زمان برگزاری اختتامیه ملی شاهد فضای متفاوتی در خصوص این شخصیت بزرگوار باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان خراسان جنوبی، علی فرخنده شامگاه پنجشنبه(۱۲ مهر) در اولین رویداد اجلاسیه ملی آیت‌الله تهامی که در مسجد صاحب الزمانی محله خیرآباد بیرجند برگزار شد، اظهار کرد: سال گذشته چهارمین دفتر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور در خراسان جنوبی راه‌اندازی و آغاز به کار کرد.

وی افزود: در سیاست‌گذاری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی بنا براین شد که بزرگداشت دو شخصیت ماندگار تاریخ استان، ابن حسام خوسفی شاعر آیینی و حماسه‌سرای قرن هشتم و نهم هجری و آیت‌الله تهامی برگزار شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی اظهار کرد: اولین جلسه شورای سیاستگذاری کنگره ملی ابن حسام خوسفی ۲۹ آذر سال گذشته در محل دفتر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور در تهران  برگزار و از پوستر کنگره رونمایی شد.

فرخنده ادامه داد: ابن حسام خوسفی که حدود ۲۳ هزار بیت شعر در مدح و منقبت اهل بیت (ع) به سبک شاهنامه فردوسی سروده، آن طور که باید شناخته نشده است لذا بعد از چندین جلسه کارشناسی، برگزاری کنگره ملی بزرگداشت این شاعر برجسته در دستور کار قرار گرفت.

وی تصریح کرد: این کنگره ملی در چهار مرحله علمی و پژوهشی، فرهنگی، هنری و اختتامیه  برنامه‌ریزی شد و ۲۸ آبان ماه امسال اختتامه اجلاسیه ملی ابن حسام خوسفی با حضور مسئولان کشوری برگزار خواهیم کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی افزود: در مقدمه این اجلاسیه، مرمت و بازسازی بنای تاریخی و مرقد این شاعر آیینی به همت شهرداری،شورای شهر و فرماندار خوسف و اداره کل میراث فرهنگی استان شکل گرفت.

فرخنده با بیان اینکه جشنواره ملی شعر آیینی ابن حسام به میزبانی شهرستان خوسف با مشارکت شاعران کشور برگزار شد، عنوان کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی تربیت شاعران آیینی در حال انجام است و تا قبل از اجلاسیه در چشم‌اندازی که داریم ۱۸۰ شاعر نوجوان و جوان در این کارگاه‌ها تربیت خواهند شد.

وی با اشاره شخصیت حضرت آیت‌الله تهامی که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌هایشان از جایگاه والایی این عالم فرزانه سخن گفته‌اند، گفت: در همین راستا برگزاری اجلاسیه ملی آیت‌الله تهامی در سه بخش فرهنگی و هنری، زیرساختی و علمی و پژوهشی برنامه‌ریزی شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه همایش علمی و پژوهشی در مورد شخصیت آیت الله تهامی در دستور کار است، افزود: اولین رویداد فرهنگی در راستای برگزاری این اجلاسیه ملی از امشب با مسئولیت اجرایی فرماندار بیرجند و دبیری اداره کل تبلیغات اسلامی آغاز شد و تا خرداد ماه ۱۴۰۴ ادامه خواهد داشت.

فرخنده بیان کرد: در خردادماه سال آینده که مصادف با شصتمین سالگرد وفات آیت الله تهامی است اختتامیه این اجلاسیه ملی در شهرستان بیرجند برگزار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: طرح جامع مرمت مقبره آیت الله تهامی در دستور اجرا است که به زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد تا در زمان برگزاری اختتامیه ملی شاهد فضای متفاوتی در خصوص این شخصیت بزرگوار باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در ادامه با اشاره به سند مهندسی فرهنگی کشور، گفت: ۱۰ اولویت فرهنگی در برش استانی سند مهندسی فرهنگی ترسیم شده است که تقویت هویت ایرانی و اسلامی یکی از اولویت‌های ذیل این سند است.

فرخنده در پایان افزود: پرداختن به مفاخر و مشاهیر استان در راستای تقویت هویت ایرانی اسلامی در اولویت قرار گرفت.

گفتنی است، در پایان این مراسم با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی از پوستر اجلاسیه ملی حضرت آیت‌الله سید حسن تهامی رونمایی شد.

«آیت‌الله سید حسن تهامی» فرزند سید علی اکبر یکی از مراجع بزرگ عالم تشیع و از مفاخر برجسته حوزه علمیه نجف بود.وی در سال ۱۳۱۴ قمری برابر با سال ۱۲۷۶ شمسی در خانواده ای اهل تقوا و فضیلت استان خراسان جنوبی در خانواده ای اهل تقوا و با فضیلت در روستای  «سندادان» بیرجند متولد شد. سید حسن به دلیل هوش و استعداد خارق العاده ای که داشت در شش سالگی قرائت قرآن را صحیح وفصیح فراگرفت و پس از مدتی به مکتب خانه رفت و در این دوران پدر خود را از دست داد.

وی به عالیترین مراتب اجتهاد نائل آمد و تصدیق اجتهاد را از حضرات نائینی و اصفهانی دریافت نمود و آنگاه به تقاضای مردم جهت ترویج دین مبین و خدمت به خلق وارد موطن خود شد .سرانجام ایشان به عالیترین مراتب اجتهاد نائل آمد و تصدیق اجتهاد را از حضرات نائینی و اصفهانی دریافت نمود و آنگاه به تقاضای مردم جهت ترویج دین مبین و خدمت به خلق وارد موطن خود شد.

تأسیس مدرسه علمیه معصویه و کتابخانه ای با حدود ۷۰۰ جلد کتاب و وقف آن بر محصلین و پایه گذاری سه مسجد خیرآباد نو ، مسجد رضوی و مسجد خضر علی در بیرجند از جمله خدمات ارزشمند و ماندگار آیت‌الله سید حسن تهامی است. تالیفات و آثار وی را در عقاید، اخلاق، تفسیر، فلسفه، فقه، اصول و رجال تصنیفات گران‌بهایی از آن مرحوم موجود است. دوره تقریرات فقه و اصول استاد نایئنی، کتابی در رد نصرانیت و اشعاری از این فقیه سعید برجای مانده است.

آیت‌الله سید حسن تهامی در سن ۶۸ سالگی در شب چهاردهم صفر (۱۳۸۵ه.ق / ۱۳۴۴ه.ش) به سرای باقی شتافت و بنا بر وصیتش وی را در مسجد صاحب الزمانی بیرجند به خاک سپردند.

کد خبر 1784215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha