تحلیل «رای الیوم» از خطبه عربی مقام معظم رهبری

پایگاه خبری عرب زبان «رأی الیوم» درباره خطبه امروز مقام معظم رهبری و بازتاب رسانه‌ای و واکنش شخصیت‌های مختلف جهان نوشت: خطبه زبان عربی رهبری جمهوری اسلامی ایران بیانگر وحدت طایفه‌ای و سیاسی و متوجه مردم عرب است و در دست داشتن «تفنگ» به معنای ادامه مقاومت و آمادگی برای مقابله با دشمن خائن است.

خبرگزاری شبستان، گروه یبن الملل: پایگاه خبری «رأی الیوم» در گزارشی با اشاره به حضور گسترده هزاران نفر در نمازجمعه امروز که پس از گذشت بیش از چهار سال توسط رهبری جمهوری اسلامی ایران اقامه شد، نوشت: رهبری ایران امروز طبق عادت در اینگونه مواقع در کنار خودش یک تفنگ تک تیرانداز از نوع دارگونوف داشت.

رأی الیوم نوشت: رهبری ایران؛ در سخنان خود نصرالله را «برادرم و عزیزم و مایه‌ی فخرم» خطاب می کند و می گوید که ما همه در شهادت سیّد عزیز، مصیبت‌زده و عزاداریم. این، فقدان بزرگی است و جدّاً ما را عزادار کرد. البتّه عزاداری ما به معنی افسردگی و پریشانی و نومیدی نیست؛ بلکه زنده‌کننده، درس‌دهنده، انگیزه‌بخش و امیدآفرین است.

رهبری ایران همچنین در خطبه‌های امروز نماز جمعه تهران، سید حسن نصرالله را «گوهر درخشان لبنان» توصیف کرد.

رأی الیوم نوشت: خطبه امروز رهبری ایران از اهمیت بسیاری برخورد بود، به خصوص که بخشی از خطبه به زبان عربی ایراد شد.

آیت الله سید علی خامنه‌ای در سخنان خود به  شدت از رژیم صهیونیستی انتقاد و تاکید کرد: این رژیم دربرابر مقاومت شکست خواهد خورد. رزمندگان فلسطین و لبنان ۷۰ سال رژیم غاصب را عقب انداخته اند و پیروزی از آن آنها خواهد بود.

رهبری جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: کشورهای منطقه توانایی دستیابی به امنیت و صلح را دارند.

خطبه عربی رهبری جمهوری اسلامی در نماز جمعه تهران در اقدامی نادر رخ داد که آخرین بار در سال در سال ۲۰۲۰ رخ اد.

رهبر ایران زبان عربی را برای خطاب به تمام امت عربی و اسلامی اسلام انتخاب کرد تا بر وحدت و همبستگی طایفه‌ای و سیاسی در مقابله با رژیم صهیونیستی تاکید کند.

رأی الیوم نوشت: خطبه امروز رهبری جمهوری اسلامی ایران با بازتاب رسانه‌ای جهان و واکنش های فوق العاده ای شخصیت ‌های جهان دیگر رو شد.

«فرغلی طه» معاون پیشین وزیر امور خارجه مصر، می گوید که از سال ۱۹۷۳ پس از جنگ اکتبر، ایران و مقاومت فلسطین و لبنان تنها کسانی بودند که با اسرائیل مبارزه کردند و باوجود تفاوت تکنولوژی و کمک های غربی به اسرائیل، بهای گزافی را پرداخت کردند.

فرغلی طه درباره سخنرانی امروز رهبر انقلاب ایران به زبان عربی و در دست داشتن سلاح، می‌گوید:  این موضوع دو مفهوم واضح دارد.

وی ادامه می دهد: این خطبه اساسا متوجه مردم عرب است، سپس «تفنگ» نیز می تواند به معنای ادامه مقاومت و آمادگی برای مقابله با دشمن خائن باشد.

در همین حال، دکتر «اسماعیل صبری» استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دراین باره می گوید: در حالی آیت الله سید علی خامنه‌ای رهبر ایران در حال ایراد خطبه‌های نماز جمعه در تهران بود که این مراسم در یادبود سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله اختصاص داده شد.

صبری می گوید: رهبری ایران در جمع جمعیت کثیری از نمازگزاران و مقامات ارشد سیاسی و نظامی درحالی حضور یافت که این پیش بینی می شد که موساد یا عواملش، قصد ترور ایشان را داشته باشند. چرا که ایشان و مسئولان ارشد یک هدف آشکار و دسترس برای آنها بودند.

وی افزود: هر لحظه این ترس وجود دارد که این صحنه ناگهان به شکل فاجعه بار و دراماتیکی تبدیل شود که ممکن است آغاز جنگی باشد که ایران را با آن در تل آویو تهدید می کنند، زیرا یکی از وزرای نتانیاهو دیروز، رهبری ایران را متهم کرد که منشأ همه مشکلات و بحران های منطقه است و پایانش نزدیک شده  است.

صبری درباره حضور رهبر ایران در جمع مردم، می گوید: منظور رهبری ایران از این کار این است که به مانند دیگرانی که به دست اسرائیل شهید شدند، هرگز از ترور دور نباشد.

صبری تاکید می کند:این مراسم به آرامی سپری شد، هرچند همه شواهد و نشانه ها حاکی از آن است که بدترین وضعیت بین دو کشور در جریان است و  اینکه ممکن است خشونت آمیز و وحشیانه باشد.

وی گفت: ممکن است لحظات کنونی یکی از خطرناک ترین لحظاتی باشد که خاورمیانه در طول دهه های طولانی جنگ، درگیری و بحران تجربه کرده است. جنگی که شبیه هیچ جنگ دیگری نخواهد بود و پس از آن این منطقه به توپی از آتش تبدیل خواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد: آنچه رهبر ایران در سخنرانی امروز خود که یک سخنرانی سیاسی درجه یک بود، ایراد کرد؛ آمریکا و اسرائیل را متهم کرد، اگرچه به نظر می رسد که کل منطقه بار دیگر در آستانه انفجار است.

کد خبر 1784307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha