سید حسن و همه عناصر حزب الله خود را پرورش یافته انقلاب و امام (ره) می‌دانستند

استاد دانشگاه گفت: سید حسن نصرالله و همه عناصر حزب الله خود را پرورش یافته انقلاب اسلامی، دامان انقلاب و امام رضوان الله علیه می‌دانستند.

خبرگزاری شبستان/یاسوج: اراده خداوند بر این بود که سید حسن نصرالله در مسیر مقاومت و اسلام به شهادت برسد.

دو بار به صورت صریح در سوره مبارکه فتح آمده و حضرت امام (ره) در حادثه طبس فرمود «شن‌ها مامور خداوند بودند» و قطعاً جنود خداوند در سماوات و الارض همراه مجاهدان فی سبیل الله هستند.

پیروزی حتمی است ولی شاید کمی دیرتر یا کمی زودتر، اما این وعده حق است که خداوند وعده داده «إِنَّا فَتَحْنَا لَکَ فَتْحًا مُبِینًا » و این خط آشکار و درخشان از راه خواهد رسید.

امروز امت اسلام داغدار اما سربلند هستند، داغدار اما پرشکوه است، طوفان امت اسلامی، طوفانی وزنده است و به لطف الهی خاندان ظلم و جور و ستم را با خود خواهد برد.

شهادت تبریک دارد هم برای شهید که به کمال و سعادت رسیده است (عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ) و این اجر مجاهد فی سبیل الله است و ما نیز که در مسیر شهادت هستیم به فرمایش مولا امیرالمومنین امام علی علیه السلام «شهادت اکرم الموت» است.

مقام معظم رهبری در پیام خود چند نکته اساسی را در همین پیام کوتاه به افکار عمومی دادند و یک مورد آن این است که «سرنوشت منطقه را حزب الله سرافراز لبنان و جبهه مقاومت رقم خواهد زد».

و در این راستا باید بدانیم که آینده حزب الله و جبهه مقاومت چه خواهد شد و این فرموده مقام معظم رهبری در زمینه جبهه مقاومت چگونه قابل تحقق است.

ایمان به عنوان عنصر فزاینده و عمومی به ویژه در تفکر اسلامی و ریشه و بیس حرکت‌های انقلابی ایمان به عنوان پرچم است و این پرچم تا بلند و در اهتزاز است، همواره اهل ایمان به سمت مبارزه حق علیه باطل در حرکت هستند.

آنچه در زمینه شخص و شخصیت در تفکر انقلابی این است که همه چیز قائم به شخص نیست، اگرچه شخص خود نشانه، پرچم و بیرق است، اما در تعبیر عام عاشورایی شنیدیم «اگر علم بر زمین افتاد، علمدار بسیار است» .

ویژگی جبهه مقاومت این است که همیشه شخص و شخصیت جایگزین را آماده دارد .

شهید سید حسن نصرالله در کنار ایشان عزیزان دیگری پرواز کردند و آسمانی شدند که از سربازان جبهه مقاومت و از سرداران عزیزی که همه این سال‌ها مجاهدت کردند و به فرموده مقام معظم رهبری «شهادت اجر سال‌ها مجاهدت این عزیزان بوده است».

در سراسر کشور آئین‌ها و برنامه‌های گوناگونی در حال برگزاری است که در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد نیز برنامه‌هایی برگزار شد.

همچنین در پنج روز عزای عمومی که مقام معظم رهبری فرمودند، مردم قطعاً ارادت خود را به شهدای عزیز محور مقاومت عرضه خواهند داشت و همچنین لبیک دوباره به ادامه این راه خواهد بود.

نمایندگی خبرگزاری شبستان در استان کهگیلویه و بویراحمد گفتگویی را با دکتر ستار هدایت خواه، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی انجام داده که در ذیل از نظر خوانندگان محترم می گذرد.

سید حسن و همه عناصر حزب الله خود را پرورش یافته انقلاب و امام (ره) می‌دانستند

ضمن تبریک و تسلیت عروج ملکوتی علمدار بصیر و شجاع مقاومت سید حسن نصرالله به محضر امام زمان (عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی، همه شیعیان و محور مقاومت و همه مستضعفان و مظلومان عالم که ایشان به گونه‌ای مدافع آنها بود.

بحث در مورد حوادث به ویژه شخصیت و شهادت سید حسن نصرالله خود نیز نگاه به یک نوع سبک زندگی و آن سبک زندگی مجاهدانه است که می‌طلبد از این منظر به آن توجه ویژه داشته باشیم.

ابعاد مختلفی را در رابطه با این حادثه و مناسبتی که رخ داد می‌توان آنها را مورد بحث قرار داد که یکی از آنها خود شخصیت، سیره و منش سید حسن نصرالله است و نیازمند بحث مفصلی است که بنده فقط به برخی از عناوین اشاره می‌کنم.

یک بحث من در مورد خود حادثه شهادت، پیامدهای آن و وضعیتی که امروز در منطقه و جهان به دنبال این شهادت ایجاد شده که می‌توان آنها را مورد بحث قرار داد.

از لحاظ شخصیت فردی و ویژگی‌های شهید سید حسن نصرالله نخست می‌توان گفت که پرورش یک شخصیت با ویژگی‌های خاص یکی از افتخارات مکتب اهل بیت علیهم السلام و انقلاب اسلامی است.

چون سید حسن نصرالله و همه عناصر حزب الله خود را پرورش یافته انقلاب اسلامی، دامان انقلاب و امام رضوان الله علیه می‌دانستند که این موضوع را در زمانی که نماینده مجلس بودم از نزدیک در لبنان با برخی از عناصر حزب الله که سخن می‌گفتیم و شرایطی را که شیعیان به ویژه در لبنان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی داشتند تبیین می‌کردیم، همه اذعان داشتند که اگر امروز ما دارای عزت، کرامت و نقش آفرین در معادلات لبنان، کل منطقه و به یک معنا در معادلات جهانی هستیم، همه به برکت انقلاب اسلامی و نفس معنوی امام خمینی رضوان الله تعالی علیه بوده که این جزو افتخارات است.

از نگاه تربیتی می‌توان به این موضوع اشاره کرد که فقط در مکتب اهل بیت علیهم السلام چنین شخصیت‌هایی می‌توانند تربیت شوند.
اگر ما بخواهیم امثال سید حسن نصرالله را تربیت کنیم، باید با همان مبانی دینی، قرآنی و نگاهی که اهل بیت علیهم السلام به مسئله تربیت انسان داشتند، به مسئله بپردازیم.
اگر همه متخصصان تعلیم و تربیت دنیا، همه متخصصان حوزه روانشناسی و همه متخصصان علم ژنتیک همه جمع شوند و دست به دست هم دهند که بخواهند یک سید حسن نصرالله با ویژگی‌هایی که ایشان داشت منهای بهره‌گیری از مکتب اهل بیت علیهم السلام بخواهند چنین شخصیتی تربیت کنند، نمی‌توانند؛ یعنی ما همچنان که آیات قرآن را قابل تحدی می‌دانیم، تربیت یافتگان مکتب اهل بیت علیهم السلام را نیز قابل تحدی می‌دانیم.
انسانی که از لحاظ ایمان، ایمانی مستحکم‌تر و استوارتر از کوه‌ها داشت، یک مومن راسخ به تعبیر روایات «کلجبل الراسخ» یا مثل کوه آهن بودند.
انسانی که از لحاظ علم و معرفت دانش آموخته مکتب اهل بیت علیهم السلام بود و شاید قریب الاجتهاد یا مجتهد بوده است که توانسته به این مراتب بالای علمی برسد.
انسانی که در اوج اخلاص است و به معنای اینکه انگیزه‌اش از کل حیات، فقط قرب الهی است.
ما در زندگی سید حسن نصرالله ندیدیم دنبال مسائل مادی، دنیوی، خودخواهی، لذت طلبی و امثال این‌ها رفته باشند.
همه سران دنیا را در نظر بگیرید و همین آلودگانی که گاهی انسان شرم می‌کند که اسم آنها را در کنار نام سید حسن نصرالله بیاورد، همه در زمینه های اقتصادی، انواع شرکت‌ها، فسادها، زمینه‌های اخلاقی و انواع بی بندوباری‌ها که همین نتانیاهو هم اکنون در دادگاه پرونده فساد مالی و.... دارد.
راس نظام سلطه همه غرق در فساد، فحشا و دنیا طلبی هستند ولی سید حسن نصرالله تمام عمر خود را در راه خدا صرف کرد و برای خدا درس می‌خواند و بعد از آن، بیش از ۴۰ سال است در حال مبارزه و مجاهده در راه خداوند است .
شجاعت سید حسن نصرالله نیز از دیگر ویژگی‌های ایشان است، علی رغم اینکه سران کفر و استکبار نسبت به وی کینه داشت ولی سید حسن نصرالله هیچ گاه ترسی به دل راه نمی‌داد.
برخی از سخنان ایشان را مردم به صورت مکرر در این شب‌ها و روزها شنیده‌اند که مثل شهدای کربلا و حضرت ابوالفضل عباس علیه السلام همان تعبیر را دارد که «اگر کشته شویم، سوزانده شویم، خاکستر شویم و خاکستر ما بر باد داده شود، و بار دیگر و هزار بار دیگر نیز این عمل تکرار شود، هرگز از یاری حق و امام برحق زمان خود دست بردار نیستیم» که این میزان شجاعت ایشان را نشان می‌دهد.
خود کشور لبنان در مقیاس جهانی به حساب نمی‌آید و در این کشور که از لحاظ مساحت و سایر ویژگی‌هایی که معمولا یک کشور را به آنها محاسبه می‌کنند، خیلی به حساب نمی‌آید، یک گروهی در یک کشوری به رهبری یک سید و انسان مجاهد کل معادلات عالم را به هم می‌ریزد .
سید حسن نصرالله بارها جزو اهداف ترور بوده و شجاعت و تدبیر وی در میان جامعه‌ای که پر از التهابات و تنش است، جامعه لبنان ۷۲ ملتی است که به انحاء مختلف درگیر اختلافات و تنش‌های مختلفی بوده و مداخله رژیم اشغالگر قدس و سایر قدرت‌های استعماری مثل فرانسه و امثال آنها همیشه درگیری‌های مختلف داشتند، ولی سید حسن تدبیر لازم را انجام می‌دهد که جریان حق در میان یک دنیای پر آشوب توانسته با بیش از ۴۰ سال مقاومت، بسیاری از توطئه‌هایی را که پشت آن جریان استکبار هستند، همه برنامه‌ریزی‌های آنها را خنثی و نقش بر آب می‌کنند و عمق کینه آنها از میزان بمبی که این‌ها برای به شهادت رساندن یک نفر می‌ریزند، ۸۵ هزار پوند که تصور آن برای انسان بسیار سخت است، نشان دهنده شدت کینه دشمن است و دلیل آن تدابیر حکیمانه‌ و شجاعتی بوده که ایشان در مقابله با دشمن داشتند.
بصیرت، تیزبینی، دشمن شناسی و موقعیت شناسی که ایشان دارد باعث می‌شود که در شرایط سخت این گروه و جریان را هدایت کند.
در کنار معنویت، عبادت، شب زنده داری، ذکر، ارتباط با خداوند، انس با قرآن که عمده این روحیاتی که مطرح شد، ریشه نیز در همین معنویت وی داشته است.
ولایت مداری سید حسن نصرالله مثال زدنی است و بخشی از شخصیت ایشان که می‌تواند برای جامعه و به ویژه جوانان ما الگو باشد، در حوزه ولایت مداری است و حاضر است که تمام هستی خود را در این راه فدا کنند.
از برکات شهادت ایشان این است که این شخصیت تجلی و تلائلو بیشتر پیدا می‌کند و یا به تعبیر مقام معظم رهبری که آن را در مورد حاج قاسم به کار بردند، یک مکتب است که می‌تواند روش، روحیه، سیره، رفتار و عملکرد وی در عرصه‌های مختلف الگو و اسوه حسنه جوانان و فرزندان امروز باشد.
جوانان امروز به دنبال الگو می‌گردند و گاهی ممکن است وقتی ما می‌گفتیم ائمه و شهدا الگو هستند، می‌گفتند این‌ها مال گذشته هستند ولی در این دنیای درهم گسیخته و پرآشوب و فضای امپراتوری رسانه‌ای کسی با همچنین ویژگی‌های رشد کند، تربیت چنین شخصیتی جز افتخارات شیعه است و باید به والدین ایشان به دلیل تربیت چنین فرزندی تبریک گفت.
گاهی تربیت یک فرزند می‌تواند همه معادلات عالم را به هم بریزد، سرنوشت یک ملت و بلکه امت را تغییر دهد، پس باید مسئله تربیت را جدی بگیریم.
سید حسن نصرالله تربیت یافته مکتب اهل بیت علیهم السلام است.
ما حوادث تاریخی را که رخ می‌دهد باید از سه منظر تحلیل کنیم تا دچار انحراف در تحلیل نشویم، یکی از منظر توحیدی است، چون مدبر، رب عالم، اداره کننده هستی و کارگردان هستی خداوند است مسئله شهادت که در نگاه خداوند یک حیات، مقام بلند و دریافت رزق و روزی و حساب و کتاب است و شهید به جایگاهی می‌رسد که فرحناک و شادمان است.
نه تنها خود شادمان است بلکه به کسانی که به او ملحق نشده‌اند، بشارت می‌دهد شما نیز در این مسیر حضور پیدا کنید و سپس به جایی می‌رسد که هیچ خوف و حزنی ندارد که به همین دلیل وقتی که شخصی به شهادت می‌رسد چون به مقام حیات برتری می‌رسد و در اوج فرحناکی و شادمانی که قابل تصور نیست، می‌رسد، ما این شادی و فرح حقیقی را تبریک عرض می‌کنیم.
موضوع دوم این است که ما باید نگاه کلان، یعنی تقابل حقیقی حق و باطل را باید در نظر بگیریم.
ما هم اکنون در آن تقابل تاریخی که از خلقت انسان آغاز شده تا رسیده به جایی که انقلاب اسلامی و جریان مقاومت به عنوان پرچمدار حق در مقابل همه شیطان قرار گرفته و درگیر هستیم، و اگر کلان آن را در نظر بگیریم، جبهه حق در حال پیشروی است و اگر امروز را در هر عرصه‌ای با ۳۰ یا ۴۰ سال پیش مقایسه کنیم، در حال پیروزی و پیشروی است و جبهه باطل در حال عقب نشینی است.
نکته آخر این است که از منظر اعتقادی و فکری امروز جنگ ما اعتقادی و فکری است که در یک طرف تفکر شرک آلود نژادپرستانه یهود قرار دارد و در طرف دیگر تفکر توحیدی عدالت خواهانه شیعه قرار دارد.
و اتفاقاتی که در حال وقوع است در واقع در رابطه با تقابل این دو تفکر است و انشالله تفکر توحیدی بنا بر اراده و وعده‌های الهی پیروز خواهد شد و نصرت الهی نیز با جریان حق خواهد بود.
این شهادت‌ها ما را به پیروزی نزدیک‌تر می‌کند و حرکت ما را در رسیدن به قله پرشتاب‌تر می‌کند، اگر از این منظر ما حوادث این روزها را بررسی کنیم، به تحلیل درستی می‌رسیم و می‌فهمیم که دشمن احساس خطر جدی کرده که این گونه جنون وار دست به این اقدامات وحشیانه می‌زند.
کد خبر 1784446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha