غزه؛ گورستان ادعاهای غرب

فیصل کتی، حقوقدان در گزارشی در یک سالگی جنگ غزه، در نیوزویک نوشت: جهان باید نفاق کشورهای غربی و شکست قوانین بین المللی در حمایت از حقوق فلسطینیان را بپذیرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الجزیره، فیصل کتی، حقوقدان و استاد حقوق در سالگرد آغاز تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه، گفت: جهان باید به ریاکاری کشورهای غربی و شکست قوانین بین المللی در حمایت از حقوق فلسطینیان اعتراف کند.

فیصل کتی در گزارش خود نوشت: نهادهایی که مسئول حمایت از عدالت، دموکراسی و حقوق بشر هستند، زیر بار سیاست و تبلیغات سقوط کرده‌اند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در این باره اظهار داشت که غزه گورستان قوانین مهم حقوق بشردوستانه است و این درحالی است که نگارنده این گزارش معتقد است که غزه با گذشت یک سال، گورستان اصول غربی‌ها است.

فیصل کتی می گوید:بیشتر دولت‌های غربی جنایات اسرائیل را نادیده می‌گیرند یا با ادعای اینکه آنها در حال دفاع از خود بوده‌اند، با گسترش جنگ به لبنان، یمن، سوریه و ایران خود را توجیه می‌کنند. بی‌توجهی آشکار به حقوق بین‌الملل وجود دارد که شکست خود را نشان داده است، زیرا به نظر می‌رسد که دیگر بر اساس قوانین نیست، بلکه بر اساس «قبیله‌گرایی» است.

از منظر غرب و رسانه‌های غربی، اسرائیل همچنان «تنها دموکراسی» در خاورمیانه است، حتی با وجود تمام «جنایت‌ها و حملات بی‌سابقه‌اش به جان فلسطینی‌ها» و قتل عام روزنامه‌نگاران. این درحالی است که کمیته حمایت از خبرنگاران، این حملات را بدترین حمله به اصحاب رسانه می‌داند.

نویسنده اشاره می‌کند که حمایت کورکورانه از اسرائیل وجود دارد و برخی از متحدانش حتی حمایت از آن را بر منافع عناصر ملی ترجیح داده‌اند، به عنوان مثال، قوانین در ۳۸ ایالت آمریکا تحریم شرکت‌های اسرائیلی را جرم انگاری می کند، در حالی که چنین محدودیتی برای تحریم شرکت‌های محلی وجود ندارد.

این نویسنده بر مسئولیت رسانه‌های غربی تأکید می‌کند که درگیری را به گونه‌ای تنظیم می‌کنند که انسانیت فلسطینی‌ها را سلب می‌کند و با نشان دادن آنها به عنوان قربانیان تصادفی و نه قربانیان حمله نظامی مورد نظر، حقیقت را پنهان می‌کند.

براساس این گزارش، این جانبداری در زبان رسانه‌ها به نظر می‌رسد که اسرائیلی‌ها می‌کشند در حالی که فلسطینی‌ها به سادگی «می‌میرند»، همچنین رسانه‌ها از گروگان‌های اسرائیلی به عنوان «ربایندگان» یاد می‌کنند، در حالی که از زندانیان فلسطینی از جمله کودکان به عنوان «بازداشت شدگان» نام می‌برند؛ و به ندرت صداهای طرفدار فلسطین را پخش می‌کنند.

نویسنده در ادامه می‌گوید: حمایت از اسرائیل در غرب به مؤسسات آموزشی نیز تسری پیدا می‌کند، زیرا مقامات قضایی برای تصویب قوانین و سیاست‌های خود حقوق آزادی بیان را زیر پا می‌گذارد.

نویسنده در پایان می‌گوید زمان آن فرا رسیده است که نهادهای غربی با شکست‌های خود مقابله کنند و لیبرالیسم ممکن است راه خود را گم کرده باشد، اما مردم به بیراهه نرفته‌اند.

کد خبر 1784479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha