خطبه عربی مقام معظم رهبری فصل‌الخطاب لزوم وحدت در جهان اسلام است

معاون بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی درباره تاثیر ایراد خطبه نماز جمعه به زبان عربی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت که این خطبه می‌تواند موجب تحقق انسجام و یکپارچگی در جهان اسلام در برابر دشمن مشترک آنها شود.

خبرگزاری شبستان، گروه بین‌الملل: «حمیدرضا ترقی»، سیاستمدار و از اعضای شورای مرکزی و معاون بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بخش بین‌الملل خبرگزاری شبستان درباره تاثیر خطبه عربی رهبر معظم انقلاب اسلامی در نماز جمعه ۱۳ مهر و پیام آن به جهان اسلام،گفت: اولا حضور مقام معظم رهبری در یک مراسم علنی و پر جمعیت و کم نظیر در کشور با حضور همه مسئولان درجه یک کشور درست چند روز پس از حمله ایران به اسرائیل و تهدیداتی که رژیم صهیونیستی مبنی بر حمله به ایران داشت و همین طور شایعاتی که در فضای مجازی برای ناامن کردن این مراسم مطرح شده بود، برای امت اسلامی و جهان اسلام یک اقدام شجاعانه و قدرتمندانه بود که کمتر از حملات موشک‌های ایران به اسرائیل نبود بلکه در همان سطح به لحاظ اهمیت توانست اقتدار ایران را نشان دهد.

ترقی گفت: این مسئله سبب شد تا جهان عرب و جهان اسلام توجه کنند که حمایت بی دریغ نظام جمهوری اسلامی و خطر کردن رهبری انقلاب اسلامی برای حمایت از ملت‌های فلسطین و لبنان یک اقدام استراتژیک و مبتنی بر مبانی فکری، اعتقادی و ایدئولوژیک این نظام است و از یک صداقت، قاطعیت و اقتدار برخوردار است. این مسئله در جهان اسلام توانست تمام پروپاگانداها و تبلیغات رسانه ای اسرائیل را که قصد داشت از طریق ترور رهبران مقاومت خود را پیروز نبرد بین اسرائیل و فلسطین و لبنان جلوه دهد، فرو بریزد و جهان اسلام متوجه شد نه تنها رژیم صهیونیستی پیروز نشده بلکه شکست مفتضحانه‌ای هم در عرصه فضای مجازی و هم در عرصه فیزیکی و حقیقی خورده است.

این مسئله در جهان اسلام توانست تمام پروپاگانداها و تبلیغات رسانه ای اسرائیل را که قصد داشت از طریق ترور رهبران مقاومت خود را پیروز نبرد بین اسرائیل و فلسطین و لبنان جلوه دهد، فرو بریزد و جهان اسلام متوجه شد نه تنها رژیم صهیونیستی پیروز نشده بلکه شکست مفتضحانه‌ای هم در عرصه فضای مجازی و هم در عرصه فیزیکی و حقیقی خورده است.

وی افزود: نکته بعدی اینکه سخنان مقام معظم رهبری در شرایطی به زبان عربی مطرح شد که تردید و شبهه‌ای در بین جبهه مقاومت و مردم لبنان نسبت به تداوم مبارزه بعد از شهادت «سید حسن نصرالله»، دبیر کل حزب‌الله پدید آمده بود که آیا مقرون به صرفه است این روند مقاومت ادامه پیدا کند یا اینکه باید سازش را با اسرائیل پذیرفته شود. این دوگانگی که در لبنان و بین اعراب پدید آمده بود با سخنان مقام معظم رهبری به یک اتحاد و انسجام امت اسلامی در برابر رژیم صهیونیستی و دشمن همه مسلمانان تبدیل شد و ضمن ایجاد این امیدواری که پیروزی از آن آنهاست و این پیروزی‌های تاکتیکی که صهیونیست‌ها به آن تکیه می کنند، گذرا است و نمی تواند تداوم داشته باشد، موجب از بین رفتن تردیدها و اختلافات در مورد  ادامه مقاومت و نبرد با اسرائیل شد.


 

معاون بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی همچنین گفت: در واقع می توان گفت سخنان مقام معظم رهبری راهکارهای این وحدت و انسجام امت اسلامی در مقابل دشمن را توانست کاملا شفاف و مشخص کند که این راهکارها حاوی چند موضوع است؛ یکی اینکه همه دشمن مشترک دارند و برای مقابله با این دشمن مشترک باید متحد و منسجم باشند. نکته دوم اینکه کشورهای اسلامی باید به سمت استقلال بروند و تحت تاثیر سیاست‌های سلطه‌گرانه آمریکا و غرب عمل نکنند تا منافع جهان اسلام مورد توجه قرار گرفته و از آن حفاظت و پاسداری شود. نکته سوم اینکه مسلمانان باید در بین خود دوستی، مودت، محبت و ولایت اجتماعی را تقویت و ترویج کنند.

آیه‌ای که رهبر انقلاب در خطبه خود آن را مطرح کردند، حکایت از این داشت که اگر ولایت اجتماعی در بین جوامع اسلامی رونق و احیا شود، این انسجام، اتحاد و یکپارچگی در جهان اسلام که باید به وجود بیاید تا در برابر دشمن مشترک همگی با هم بایستند و یکصدا باشند، تحقق پیدا خواهد کرد و زمینه شکل‌گیری امت اسلامی را فراهم می‌کند.

وی افزود: در نهایت مقام معظم رهبری پاسخ کسانی را که اقدامات ایران، حزب الله لبنان و دفاع مردم فلسطین را به لحاظ قانونی، شرعی و معیارهای بین المللی زیر سوال می بردند را دادند. ایشان هم پاسخ رییس سازمان ملل را که هر دو طرف را محکوم می‌کرد و هم پاسخ کسانی را نسبت به مشروعیت دفاع ملت‌های فلسطین و لبنان شک و تردید ایجاد می کردند را دادند و با دلایل قانونی و مشخص اثبات کردند که دفاع ملت فلسطین مشروع است، طوفان الاقصی مشروع، قانونی و منطبق بر قوانین منشور سازمان ملل بوده، دفاع و حمله ایران به اسرائیل هم مشروع و قانونی بوده و دفاع ملت لبنان و حزب الله هم از خود و حمایتش از ملت فلسطین هم طبق قوانین بین المللی و شرعی مشروع است، لذا یک واجب بر همه مسلمین است که از فلسطین و ملت لبنان دفاع کنند و سرزمین فلسطین و قدس اشغالی را به دامن اسلام برگردانند.

حمیدرضا ترقی گفت که این بیانات مقام معظم رهبری در جهان اسلام واکنش بسیار مثبت و وسیعی داشت. بعضی از کشورها همانند پاکستان سخنان ایشان را مستقیم در تمام شبکه های رادیویی و تلویزیونی خود پخش کردند. کشورهای اسلامی همانند ترکیه استقبال بسیار زیادی از این سخنان کردند. کشورهای عربی هم تا جایی که محدودیت برای آنها به وجود نیامده بود از این سخنان حمایت کردند، خصوصا اینکه مقام معظم رهبری ابراز  امیدواری تاکید کردند که پیروزی از آن مقاومت، فلسطین و حزب الله است و نباید تحت تاثیر این موفقیت های تاکتیکی اسراییل دچار یاس و ناامیدی شد و دست از مبارزه کشید.

وی در پاسخ به این پرسش که تاثیر خطبه مقام معظم رهبری به زبان عربی بر روی اینکه دیگر کشورهای عربی به طور عملی دست یاری به مقاومت بدهند و در مقابله با اسرائیل با همدیگر همراه شوند، چه خواهد بود، گفت: ما امیدوار هستیم کشورهای عربی به ویژه دولت‌های عربی که تحت تاثیر آمریکا هستند و در پشت پرده همچنان همراه اسرائیل هستند و به آنها کمک می‌کنند، متوجه این مسئله شوند که نبرد امروز بین جهان اسلام با صهیونیسم بین الملل با پشتیبانی آمریکا یک نبرد جدی است که تعیین کننده آینده ملت‌های اسلامی است.

ما امیدوار هستیم کشورهای عربی به ویژه دولت‌های عربی که تحت تاثیر آمریکا هستند و در پشت پرده همچنان همراه اسرائیل هستند و به آنها کمک می‌کنند، متوجه این مسئله شوند که نبرد امروز بین جهان اسلام با صهیونیسم بین الملل با پشتیبانی آمریکا یک نبرد جدی است که تعیین کننده آینده ملت‌های اسلامی است.

معاون بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی افزود: اگر دولت‌های اسلامی در جبهه مقاومت قرار نگیرند و در جبهه نیروهای مسلمان ضد صهیونیسم قرار نگیرند و متقابلا به هر شکلی در جبهه صهیونیسم و دشمنان انقلاب اسلامی و مقاومت قرار بگیرند، سرنوشت خود را با یهود و صهیونیسم گره زدند و این سرنوشت بسیار بدی برای آنها است و منفور ملت‌ها خواهند شد، لذا طبیعی است که این دوراهی که رهبری در سر راه دولت‌های اسلامی گذاشتند، آنهایی که بخواهند راه سعادتمندی برای خود انتخاب کنند به سمت حمایت از مقاومت و حمایت از فلسطین و لبنان خواهند آمد و آنهایی هم که سرسپرده آمریکا و غرب باشند به هر حال در جبهه آمریکا و صهیونیسم قرار خواهند گرفت و تکلیف خود را با امت اسلامی مشخص خواهند کرد.

حمیدرضا ترقی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه در دست داشتن سلاح همراه با ایراد خبه به زبان عربی در نماز جمعه ۱۳ مهر چه پیامی را به کشورهای جهان اسلام منتقل می‌کند، گفت: البته بر اساس رسوم و آیینی که برای نماز جمعه‌های ایران تبیین شده، امام جمعه باید حتما اسلحه بر دست نماز بخواند و ایشان نیز در تمام نمازهای جمعه گذشته با اسلحه نماز خواندند. در این مقطع این سلاح یک معنای خاصی دارد و پیام آن این است که ما سلاح را به زمین نمی گذاریم و همچنان سلاح در دست تا زمان پیروزی مقاومت با دشمن خواهیم جنگید.

کد خبر 1784482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha