بازنمایی نقش هنرمندان از طوفان الاقصی تا وعده صادق ۲

از طوفان الاقصی هنرمندان متعهد در داخل و بلکه در کشورهای مختلف دست به قلم شدند تا مردم کل جهان را نسبت به جنایات اسرائیل بیدار کنند؛ هنر، زبان فاخری است که تأثیر آن بر دل‌ها و ذهن‌ها غیرقابل انکار است.

خبرگزاری شبستان-کرمان؛ طاهره بادامچی

صدور فرمان آتش‌به اختیار مقام معظم رهبری آنطور که در فرمایشات معظم له به آن تصریح شده بیشتر ناظر به حرکت‌های خودجوش فرهنگی است؛ چنانکه فرمودند: معنای آتش به اختیاری که ما گفتیم، این است: یعنی همه‌ی جوان‌ها، همه‌ی گروه‌های مؤمن در زمینه‌های مختلف، هر کاری که برایشان میسّر است و مطابق با قوانین کشور و مصلحت کشور [است]، باید انجام بدهند و معطّل کسی نباید بمانند. (۱۳۹۷/۱۱/۲۹)
در همین راستا کنشگری مثبت فعالان فرهنگی و هر کس که تریبون و جایگاهی در اختیار دارد، در برهه‌های حساس باید مورد توجه باشد.

بازنمایی نقش هنرمندان از طوفان الاقصی تا وعده صادق ۲


علاوه بر این؛ تاثیر اقدام و عمل به موقع در مواجهه با رخدادهای مهم را نباید نادیده گرفت؛ چه بسا اقدامِ به موقع در واکنش به جریانات حساس، منجر به گشودن گره‌های ذهنی، رفع شبهات و اصلاً ایجاد جرقه‌ای شود تا دیگرانی نیز نسبت به آنچه در دنیای اطراف می‌گذرد بی‌تفاوت نباشند.
این مقدمه کوتاه، هدف پرداختن به بازنمایی نقش هنرمندان به عنوان یکی از اقشار اثرگذار جامعه در رابطه به قضایای فلسطین و لبنان و جنایات رژیم صهیونیستی است زیرا هنر؛ همان زبان فاخری است که تأثیر آن بر ذهن‌ها و دل‌ها غیرقابل انکار است و مقام معظم رهبری فرمایشات مفصلی در این باره دارند.

بازنمایی نقش هنرمندان از طوفان الاقصی تا وعده صادق ۲


از طوفان الاقصی که فردا(۷ اکتبر) سالگرد این عملیات مهم است؛ هنرمندان متعهد و آزادی‌خواه در ایران و جهان دست به کار شدند تا بخشی از زوایای مرتبط با این عملیات را به زبان هنر برای بیدارگری جامعه نشان بدهند.
در طول یکسال اخیر ررویدادها و فعالیت‌های هنری زیادی اعم از سرود، شعر، نقاشی، تولید پوستر، فیلم، آلبوم موسیقی و... به همت مجموعه‌های مختلف و هنرمندان در سراسر ایران و بعضاً خارج از کشور انجام شده که هنرمندان انقلابی و متعهد در کرمان نیز از این قافله عقب نیستند.
تازه‌ترین آثار تولیدی هنرمندان کرمانی مربوط به حادثه شهادت سیدحسن نصرالله و عملیات وعده صادق ۲ است که در قالب شعر، خوشنویسی، تولید پوستر و... انجام شده است.

بازنمایی نقش هنرمندان از طوفان الاقصی تا وعده صادق ۲


امین زاده‌تقی از هنرمندان شاخص استان کرمان که آثار وی در سطح ملی نیز درخشیده است؛ در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان می‌گوید: هنرمند دیده بان جامعه است و نسبت به مسائل حساس جامعه اعم از اجتماعی و سیاسی و مذهبی دیده بانی انجام داده و بیدارگر جامعه در عرصه‌های مختلف است.
وی افزود: وظیفه هنرمند انقلابی این است تا مردم را نسبت به این موضوعات مهم بیدار و حساس کند و اگر غیر از این انجام شود وظیفه خود را انجام نداده است که امام راحل فرمودند «هنری زیبا و پاک است که کوبنده سرمایه داری مدرن و کمونیسم خون ‌آشام و نابودکننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومایگی، اسلام مرفهین بی‌ درد، و در یک کلمه «اسلام امریکایی» باشد.» لذا اگر می خواهیم هنر ما زیبا و تأثیرگار باشد باید نسبت به موضوعات مهم، حساس باشیم.

بازنمایی نقش هنرمندان از طوفان الاقصی تا وعده صادق ۲


زاده‌تقی با افزودن این جمله امام(ره) که «در مدرسه عشق نشان دهنده نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، نظامی است.» اظهار کرد:امام(ره) مسیر را برای ما روشن کردند وهنرمندان انقلابی باید این وظیفه را انجام بدهند زیرا هنر اگر در خدمت اسلام و برای نشان دادن درد جامعه نباشد، هنر برای هنر است و صرفاً برای زیبایی که ما هنر برای هنر را قبول نداریم زیرا در اسلام مفهوم «جمال» مطرح است که از ذات خداوند و نشان دهنده زیبایی است که مفهوم داشته باشد.
وی تصریح کرد: از این رو وظیفه خود می دانیم در مواقع حساس اینگونه عمل کنیم و از لحاظ رصد انجام شده بعد از فتنه سال از ۱۴۰۱ جمع کثیری از هنرمندان انقلابی دور هم جمع و فعال شدند و نگذاشتند مخالفان انقلاب در عرصه‌های مختلف از جمله فضای مجازی جولان بدهند.

بازنمایی نقش هنرمندان از طوفان الاقصی تا وعده صادق ۲

این هنرمند انقلابی اضافه کرد: از آن پس، در برهه های مختلف این اتفاق افتاد و در طوفان الاقصی نیز هنرمندان حتی در کشورهای مختلف دست به قلم شدند تا مردم کل جهان را نسبت به جنایات اسرائیل بیدار کنند و اگر بتوانیم جهان را بیدار و جنایات اسرائیل را در قالب کارهای هنری، مستند، روایت و... نشان داده و آنها را نسبت به این جنایات بیدار کنیم باعث می شود مردم جهان نسبت به دولت های خود حساس شده و جلوی ارسال کمک به اسرائیل را بگیرند و نجات دهنده فلسطین باشیم.

بازنمایی نقش هنرمندان از طوفان الاقصی تا وعده صادق ۲

وضعیت بیداری جهان در سالگرد طوفان الاقصی، دیگر زیر سایه غول‌های رسانه‌ای صهیونیست‌ها نیست؛ خیزش‌های مردمی در سراسر جهان علیه اسرائیل در یک سال اخیر شاهد این مدعا است و هنرمندان آزادی‌خواه دنیا نقش بسزایی در این بیداری ایفا کردند؛ طوفان الاقصی فرصت جدیدی برای خوانش جنایات اسرائیل در ۷۰ سال اخیر و رنجی که بر مردم فلسطین می‌رود فراهم کرد؛ رویدادهای هنری متفاوت و جریان‌ساز برای این موضوع برگزار و منجر به بیداری افکار عمومی شد اما باید در نظر داشت عمق فجایع صهیونیست‌ها هنوز جا برای کارهای فراوان‌تری باقی گذاشته است؛ ضمن آنکه توزیع مناسب آثار هنری مکمل اقدامات ستودنی هنرمندان است.

کد خبر 1784513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha