برگزاری همایش ملی «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» در قم و تهران

رئیس دانشکده دین و رسانه از برگزاری همایش ملی «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» همزمان با روزهای ۲۴ و ۲۵ مهرماه در قم و تهران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم، کمال اکبری دبیر همایش ملی دین، فرهنگ، رسانه های نوین  امروز در گفتگو با خبرنگاران با تشریح برنامه های این همایش گفت: امروزه رسانه ها بیش از هر زمان دیگری اهمیت خودشان رانشان دادند و توانسته اند درکمک به زندگی جاری و عادی مردم اقداماتی را انجام بدهند.

وی ادامه داد: رسانه ها  کمک های زیادی در راستای توسعه  و در تامین رفاه برای جامعه، اقدامات موثری انجام داده اند وتوانسته اند تسهیلات مهمی را در اختیار همه مخاطبان خود قراردهند.

رئیس دانشکده دین و رسانه  افزود: اما در عین حال ما با فجایع بزرگی هم در جهان مواجه هستیم، اتفاقات ناگواری که در لبنان و غزه می گذرد، دشمنی های بسیار خشن رژیم صهیونیستی علیه ملت مظلوم لبنان و فلسطین و همچنین اقدامات زشت و ناپسند آنها با برخی رسانه ها که گاهی به صورت عادی جلوه داده می شود.

وی ادامه داد: رسانه ها امروزه باید بتوانند وظیفه قانونی و انسانی خود را در جهان برای نشان دادن ظلم و جنایت اسرائیل انجام دهند.

اکبری با تاکید بر مسئولیت اجتماعی رسانه‌ها در راستای تحقق صلح جهانی گفت: رسانه‌ها و صاحبان رسانه که تریبون در اختیار دارند باید نسبت به ظلم‌هایی که در فلسطین و لبنان اتفاق می‌افتد روشنگری کنند و رژیم کودک‌کش صهیونیستی را از طریق افکار عمومی وادار به توقف خشونت‌ها نموده و محکومیت جهانی را برای او رقم بزنند.

وی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها باید وظایف خود نسبت به انسانیت و صلح و امنیت در جهان را عملیاتی بکنند، گفت:‌ همایش ملی «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» تلاش می‌کند به بخشی از وظایف خود در این راستا عمل کند.

رئیس دانشکده دین و رسانه با بیان اینکه فعالیت دبیرخانه‌های علمی و اجرایی این همایش یک سال به طول کشیده است، گفت: این همایش در نظر دارد مواجهه فرهنگ و دین را در قبال رسانه‌های جدیدِ اینترنت‌پایه که مبتنی بر شبکه‌های تعامی اجتماعی با استفاده از ابزارهای جدیدی مثل هوش مصنوعی هستند، به بررسی بگیرد.

دبیر همایش ملی دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین گفت: امروزه بخشی از رسانه‌های نشرمحور مثل رادیو و تلویزیون نیز علاوه بر بهره‌گیری از آنتن‌ها و کانال‌های سنتی، محتوای خود را از طریق رسانه‌های نوین در اختیار مردم قرار می‌دهند.

رئیس دانشکده دین و رسانه خاطرنشان کرد: همایش ملی دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین به منظور گفتمان‌سازی و نظریه‌پردازی و تولید ادبیات علمی در حوزه‌های مرتبط با دین و رسانه‌های نوین برگزار می شود.

وی افزود: از ابتدای اعلام فراخوان مقالات در این همایش که شامل پنج محور کلان و زیرموضوعات مختلف بود، ۴۰ دانشگاه و پژوهشگاه و مرکز علمی کشور و محققین و پژوهشگران با دبیرخانه همایش اعلام همکاری کردند.

اکبری با اشاره به اینکه دبیرخانه همایش در این مدت زمان به دریافت مقالات و سپس فرآیند داوری چکیده‌ها و سپس اصل مقالات اقدام کرده ‌است، گفت: ۳۳۶ چکیده مقاله و تعداد ۱۵۳ مقاله کامل توسط دبیرخانه دریافت شد که از این تعداد نیز پس از فرآیند داوری، ۹۳ مقاله به عنوان مقالات پذیرفته‌شده در همایش انتخاب شدند که ۴۱ عدد از آنها طی دو روز در قم و تهران در قالب ۱۰ نشست تخصصی ارائه خواهد شد و مابقی مقالات نیز از طریق کتاب مقالات همایش در اختیار جامعه علمی کشور قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه همایش ملی «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» روزهای ۲۴ و ۲۵ مهرماه جاری در قم و تهران برگزار خواهد شد گفت: آئین افتتاحیه در ۲۴ مهرماه همراه با اجرای شش نشست تخصصی در قم برگزار می‌شود و روز ۲۵ مهرماه نیز چهار نشست تخصصی این همایش در دانشگاه صدا و سیمای تهران برگزار خواهد شد.

رئیس دانشکده دین و رسانه در پاسخ به سوال خبرگزاری شبستان مبنی بر خروجی این همایش و تاثیر آن بر جامعه گفت: ما تلاش کردیم تا دانشگاهیان و اساتید را با رسانه ها و صاحبان رسانه ها نزدیک کرده و فضایی برای دغدغه مندان رسانه برای ارائه راهکار ایجاد کنیم و به نوعی آینده پژوهی علمی در این حوزه داشته باشیم.

کد خبر 1784570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha